Hlavní navigace

V pokutách letos vede Klenot TV. Teleshopping je dostává za nekalé obchodní praktiky

16. 7. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Repro Klenot TV
Může divák s průměrným rozumem poznat, že teleshopping přehání? Vysílací rada pokutuje třeba reklamní vysílání o léčivé moci kamenů nebo propagování potravinových doplňků, které údajně pomáhají s léčením nemocí.

Moderátorka v červeném tričku upozorňuje diváky na „totální likvidaci elitních drahokamů“. V teleshoppingovém bloku nabízí posledních šest kusů šperků se safírem a bílým topazem. Kromě výrazné slevy z údajné původní ceny 4109 korun na 492 korun se je snaží přesvědčit o příznivých vlastnostech drahých kamenů.

„Klenot, který se váže k elementu vody a Měsíci. Posvátný kámen. Kámen moudrosti, co přináší klid, ochraňuje lásku, podporuje věrnost, přitahuje bohatství a prosperitu. Potlačuje depresi a udržuje rovnováhu v těle, soustředění a uklidňuje mysl,“ přesvědčuje diváky TV Galerie, proč by si měli co nejdřív objednat nabízený přívěšek a náušnice.

Výrobcem tohoto teleshoppingu pod značkou Klenot TV byla stejně jako u mnoha podobných pořadů s přímou nabídkou zboží maďarská firma Emporia Style. Tvrzením, že propagovaný klenot potlačuje depresi, si letos v květnu vysloužila pokutu 50 tisíc korun za porušení zákona o ochraně spotřebitele. Od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání to byla letos už pátá pokuta ve spojitosti s Klenot TV. Jejich celková výše dosáhla 750 tisíc korun.

Budapešťská firma se v přestupkovém řízení hájila, že lidé obecně přisuzují kamenům příznivé vlastnosti, o kterých moderátorka mluvila. „Vysílání v žádném případě nemohlo ve spotřebiteli vyvolat dojem, že by nabízené kameny ve skutečnosti mohly mít léčivé účinky, a nemohlo tedy přimět jakéhokoli spotřebitele učinit rozhodnutí k nákupu nabízených šperků, které by jinak neučinil, či dokonce vyvolat nebezpečí, že by zanedbal péči o své zdraví z důvodu, že by se spoléhal na účinek nabízených kamenů,“ tvrdí ve svém stanovisku Emporia Style.

Producent teleshoppingů zdůraznil, že pojem „deprese“ nelze spojovat s odborným lékařským pojmem, ale má se vykládat hovorově, tedy jako krátkodobá špatná nálada. Běžný divák prý chápe, že vliv kamenů je symbolický, a to podobně jako u horoskopů.

Vysílací rada takovou obhajobu odmítla. „Je třeba si uvědomit, že zadavatel teleshoppingu vystupuje vůči divákovi, spotřebiteli jako profesionál ve svém oboru, který mu nabízí ke koupi své zboží a k takovému prodeji musí přistupovat s odbornou péčí tak, aby byly dodrženy všechny zákonné povinnosti související s nabízením a prodejem zboží. Není možné, aby moderátorka šperk prezentovala slovy, která jí zrovna mysl přinese do úst, a pak se hájit tím, že užitím slova deprese vlastně měla na mysli krátkodobou špatnou náladu,“ vysvětlil úřad ve svém rozhodnutí o pokutě.

Záměnu pojmů je možné tolerovat v hovorové mluvě, ale ne při prodeji zboží. „Rada nikterak nezpochybňuje, že pro někoho může být koupě nebo nošení šperku psychickou vzpruhou a může mít na jeho psychiku příznivý vliv. Není však přípustné, aby teleshopping prohlašoval, že šperk oprostí člověka od psychiatrické nemoci,“ podotkl úřad. Horoskopy na rozdíl od teleshoppingu nejsou nabídkou produktů.

Úřad míní, že zmínka o potlačení depresí mohla přimět diváky k nákupu zboží, které by si jinak nepořídili. Navíc by tím mohli zanedbat svůj zdravotní stav. „Je zjevné, že zanedbáním adekvátní léčby deprese jakožto závažného psychiatrického onemocnění může u člověka dojít například k rozvinutí sebevražedných či sebepoškozujících sklonů apod.,“ varovala vysílací rada. Zadání teleshoppingu s takovou informací vyhodnotila jako nekalou obchodní praktiku.

Pokuta 50 tisíc za tuto zmínku však byla letos nejmenší, jaká v souvislosti s teleshoppingem Klenot TV padla.

Podstatně vyšší sumou, 250 tisíc korun, vysílací rada v březnu „ocenila“ propagační vysílání Klenot TV zařazené na stanici Kino Barrandov na konci loňského dubna.

Také tentokrát byly drahé kameny a polodrahokamy vychvalovány za údajné léčivé schopnosti. Ametyst moderátorka označovala za přírodní sedativum se silnou léčivou mocí, topaz podle ní mírní strach, vztek a deprese, další kameny bojují proti závislostem a smaragd prý lečí tělo i ducha.

„Nikde v tomto teleshoppingu se neobjevila informace, že by diváci měli varovným symptomům svého těla věnovat náležitou pozornost a že základem pro stanovení diagnózy je vyšetření specialistou, který zvolí vhodnou léčbu. Údajné léčivé účinky kamenů ve špercích byly opakovaně zdůrazňovány, resp. byly prezentovány jako významný důvod k nákupu šperku,“ upozornila vysílací rada.

Stanice Kino Barrandov ve svém vyjádření uvedla, že „po celou dobu pořadu je zřejmé, že jeho cílem je popsat divákovi produkt a nabídnout jej ke koupi, a to vše v rámci povolené reklamy a za využití standardních marketingových nástrojů a obvyklého reklamního přehánění“. Žádný právní předpis podle ní ani nestanoví povinnost, že by v rámci teleshoppingu či „reklamy na alternativní způsoby léčby“ mělo být uvedeno, že by základem jakékoliv léčby měl být standardní lékařský postup.

„Ani ty nejlepší farmaceutické firmy a jejich léčiva nikomu rovněž nezaručí, že právě jejich lék jim může pomoci, byť toto tvrdí v reklamě a příbalových informací. Ba naopak, spousta léků má vedlejší účinky, které mohou řadě uživatelů uškodit. Medicína není exaktní věda a nikdo nemůže říci, co a právě který lék či jaká metoda může komu pomoci; o to více je tento závěr obecně platný a známý ve vztahu k alternativním léčebným metodám,“ argumentovala televize Kino Barrandov.

Své vyjádření stanice završila poznámkou, že nákup kamenů může být psychickou vzpruhou při léčbě a neexistuje ani jedna osoba, kterou by tato nabídka mohla ohrozit na zdraví. Člověk s průměrným rozumem prý chápe, že kámen nemůže nahradit lékařskou péči.

Rada na své argumentaci trvala, a jak podotkla, teleshopping neprezentoval jen estetické a ozdobné kvality šperků, ale připisoval jim léčebné účinky. Vyjádření stanice odmítla s tím, že v rámci teleshoppingu lze sice předpokládat určitou míru nadsázky, zároveň ale není možné produkty prezentovat libovolným způsobem. „Což ostatně reflektuje právní úprava, která zakazuje určitá jednání spojená s obchodními sděleními, a to i právě zákaz zařazování obchodních sdělení, která podporují chování ohrožující zdraví,“ dodal úřad.

K pokusu srovnávat šperky s léky potom rada poznamenala, že léčiva a zdravotní služby definuje zákon, podléhají registraci a jejich propagace se řídí přísnými zákony.

Výši pokuty ovlivnilo to, že už před několika lety vysílací rada upozorňovala televizi Barrandov, že se v teleshoppingovém bloku Klenot TV objevil prsten z „kolekce svaté Margarety“, který údajně léčí problémy se srdcem. Polehčujícími okolnostmi byly čas vysílání (přes poledne) a nízká sledovanost Kina Barrandov. Na druhou stranu blok trval dvě hodiny a týkal se velmi citlivé oblasti.

Pokutována byla tentokrát přímo televize. Rada se v tomto případě řídila paragrafem zákona o televizním a rozhlasovém vysílání, který zakazuje, aby stanice pustily do vysílání obchodní sdělení, jež podporují chování ohrožující zdraví.

Konference WebTop100 2024 Digitální marketing

Další letošní sankce v souvislosti s Klenot TV:

  • Leden 2020 – Emporia Style – nepravdivá informace, že nabízené šperky osobně vyrábí šperkař Glenn Lehrer – 200 tisíc Kč
  • Leden 2020 – Emporia Style – připisování léčivých účinků potravinovému doplňku MultiLady, který má údajně schopnost léčit osteoporózu nebo působit na astma – 150 tisíc Kč
  • Květen 2020 – Kino Barrandov, blok Klenot TV – připisování léčivých účinků potravinovému doplňku Multilady Normal Blood Pressure při onemocnění srdce, vysokém krevním tlaku a dalších zdravotních komplikacích – 100 tisíc Kč
  • V květnu obdržela Emporia Style napomenutí za teleshoppingový blok na programu Galerie, kde audiovizuální prvky evokovaly léčebný účinek doplňku stravy Primal Man 60+ při onemocnění prostaty.

Proti uloženým pokutám se může zadavatel teleshoppingu i televizní stanice bránit u Městského soudu v Praze. V takovém případě má žaloba proti rozhodnutí rady odkladný účinek a do vydání rozsudku se pokuta neplatí. Ve dvou obdobných případech ale loni daly soudy vysílací radě za pravdu, když pokutovala připisování léčebných účinků potravinám.

Stížnosti na teleshoppingy chodí Radě pro rozhlasové a televizní vysílání neustále. Je proto pravděpodobné, že v dalších měsících se objem uložených pokut zvýší.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).