![Jan Handl](https://i.iinfo.cz/images/587/jan-handl-1.jpg)
Ilustrace: Nenad Vitas
Vánoce jsou na českém Internetu již tradičně hlavně o nabídce i těch nejneuvěřitelnějších dárků, jde o obchod a peníze, jako vždy až na prvním místě.
Jeden by čekal, že se ve vánočních přílohách na portálech dočte o tom, jak to vlastně je s litím olova. A nebo něco o tom správném, původním duchovním významu vánočních svátků. Místo toho jsme masírováni informacemi o tom, jaký notebook se nejvíce hodí pod stromeček a jaké že to parfémy letos „frčí“. Ať se to někomu líbí nebo ne, každý Čech prý utratí asi osm tisíc korun za dárky. A Internet, stejně jako všechna ostatní média, všem poradí, za co že ty peníze mají vydat.
Odborníci odhadují, že za vánoční dárky utratí letos internetoví uživatelé v elektronických obchodech rekordní čtyři miliardy korun. A to už je slušná sumička. Proto se nemůžeme divit, že internetové Vánoce jsou hlavně o obchodu a marketingu. Čtenáři českého Internetu si chtějí nechat poradit, kde, co a za kolik koupit. Na skutečně vánoční témata už není dost místa, maximálně se dozvíme, jak se peče cukroví. Trendem je zpovídání celebrit, jak tráví ty svoje Vánoce. Vzpomínky na dětství s prskavkou v ruce, na první dárek, který si pamatují. Dá se říci, že internetové Vánoce jsou směsicí bulváru a marketingového působení na Čechy, kteří zcela určitě všechny zmíněné informace vítají a jsou jim návodem k „vánočnímu“ chování. Nákupy, dárky, peníze, slevy – tato slova bohužel zcela logicky vytlačila pojmy pohoda, klid, odpočinek, duchovno. Pokud chceme vnímat skutečné Vánoce, nezbude nic jiného, než doma inhalovat vůni jehličí a prozpěvovat si koledy. Na Internetu jsou vánoce o byznysu…
Ač zapřísáhlý ateista, o Vánocích si musím číst například z webu Víra.cz. Ten nabízí skvělý přehled na téma advent. Jak vyrobit adventní věnec a že Vánoce vůbec nejsou jenom o požírání cukroví – to jsou informace, které vítám.