Hlavní navigace

Vánoční týden zcela ovládla ČT 1, společně s Novou vymazaly Primu z obrazovek

28. 12. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ TÝDNE – První program České televize u mladšího publika od 15 do 54 let zdvojnásobil svůj průměrný celodenní podíl na sledovanosti a jasně porazil „velkou“ Novu.

Mezitýdenní vývoj (vs. 51. týden 2015)

Cílová skupina 15+

České televizi se podařilo o vánočním týdnu s přehledem porazit Novu a svým hlavním kanálem ČT 1 odebrat podíly téměř všem dalším programům. Jednička si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let oproti předminulému týdnu polepšila o rekordních 10,39 procentního bodu na hodnotu 27,57 procenta, což s přehledem stačilo na pozici lídra trhu. Pro srovnání: hlavní kanál Novy dosáhl průměrného podílu 18,78 procenta, který byl o 2,31 procentního bodu horší než v předminulém týdnu. Kromě ČT 1 si minulý týden polepšily už jen dvě televize, i když jen nepatrně: Óčko si v součtu hlavního kanálu a Óčka Gold připsalo 0,17 procentního bodu na hodnotu 0,84 procenta a Kino Barrandov poskočilo o čtyři setiny procentního bodu na podíl 0,91 procenta. Naopak největší pokles zaznamenal hlavní kanál Primy, který se propadl o 4,11 procentního bodu na hodnotu 9,40 procenta.

PŘEDMINULÝ TÝDEN: Jednička skokanem týdne, meziročně si ale pohoršila u mladšího publika

Kavčí hory bodovaly i jako celek, i když kromě Jedničky všechny další veřejnoprávní programy minulý týden klesaly, byť ne nijak dramaticky. Česká televize si jako skupina v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let polepšila o 8,23 procentního bodu na hodnotu 38,26 procenta, což ji s výrazným náskokem udrželo na pozici lídra trhu. Naopak na druhé pozici zůstala skupina Nova, která si jako celek pohoršila o 3,40 procenta na souhrnný podíl 26,42 procenta. Nejvýrazněji se ale propadla skupina Prima, jež přišla o 5,11 procentního bodu a klesla na souhrnný podíl 16,32 procenta. Naopak téměř žádný vliv neměly Vánoce na skupinu Barrandov, která si sice také pohoršila, ale jen o 0,44 procentního bodu na souhrnných 6,28 procenta, což je hodnota, která vysoce převyšuje její dřívější standardní výkony.

Top 10 všechny stanice (52. týden 2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let, na které se programově o obchodně soustředí skupina Nova, minulý týden rovněž nejvíce posilovala ČT 1. V průměrném celodenním podílu na sledovanosti svůj výkon oproti předminulému týdnu dokonce zdvojnásobila, když si polepšila o 12,86 procentního bodu na hodnotu 26,21 procenta a odsunula hlavní kanál v žebříčku sledovanosti na druhé místo. Nova si naopak pohoršila o 2,62 procentního bodu na hodnotu 21,13 procenta. Kromě Jedničky minulý týden u mladšího publika stoupalo už jen Óčko. V součtu hlavního kanálu a Óčka Gold si polepšilo o čtyři setiny procentního bodu na hodnotu 1,27 procenta. Naopak velký pokles zaznamenala kromě Novy ČT Sport, která se propadla o 1,57 procentního bodu na hodnotu 1,40 procenta, a také Prima Cool, která přišla o 1,37 procentního bodu a vykázala podíl 4,35 procenta.

MINULÝ ROK: Nova o vánočním týdnu dvojkou trhu za ČT 1, Prima zůstala trojkou

Česká televize si díky vánočním pohádkám uhájila jako skupina pozici lídra trhu i v souhrnném celodenním podílu na publiku od 15 do 54 let, což jinak bývá doména skupiny Nova. Kavčí hory si v této divácké kategorii polepšily oproti předminulému týdnu o 8,21 procentního bodu na hodnotu 33,38 procenta. Naopak skupina Nova se propadla o 5,43 procentního bodu na aktuálních 29,64 procenta, přičemž kromě hlavního kanálu významněji klesala i Nova Cinema, která si pohoršila o víc než jeden procentní bod. Pokles skupiny Prima nebyl tak dramatický jako v širší divácké kategorii všech dospělých nad 15 let. Pohoršila si o 3,83 procentního bodu na hodnotu 18,04 procenta. Jen mírně klesl výkon skupiny Barrandov, jež si pohoršila o 0,37 procentního bodu na 4,16 procenta.

Kanály – průměrné podíly (52. týden 2015)
Graf podílu kanálů (52. týden 2015)
Graf podílu skupin (52. týden 2015)

Meziroční vývoj (vs. 52. týden 2014)

Cílová skupina 15+

Rovněž v meziročním srovnání s loňským vánočním týdnem si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let nejvíce polepšila ČT 1. Připsala si 2,44 procentního bodu na letošních 27,57 procenta. Lépe než loni se o letošních Vánocích dařilo i hlavnímu kanálu Novy, který si polepšil o 1,36 procentního bodu na podíl 18,78 procenta. Významnější meziroční růst vykázala i Telka, jež si připsala 0,26 procentního bodu na letošních 1,47 procenta. Naopak největší meziroční pokles připadl na hlavní program Primy, který se propadl o 3,73 procentního bodu na letošních 9,40 procenta. Klesala také Nova Cinema, která přišla o 1,48 procentního bodu a vykázala podíl 3,77 procenta. Poklesu se nevyhnul ani hlavní kanál Barrandova, který si pohoršil o 0,47 procentního bodu na hodnotu 4,99 procenta.

Z hlediska meziročních posunů celých televizních skupin překvapila zejména Česká televize a Prima. První jmenovaná pozitivně, druhá spíše negativně. Kavčí hory si v souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let meziročně polepšily o 2,35 procentního bodu na letošních 38,26 procenta. Skupina Prima se naopak propadla o rekordních 3,21 procentního bodu na podíl 16,32 procenta a nepomohl jí ani nový kanál Prima Max. Skupina Nova meziročně nepatrně rostla, když si připsala 0,27 procentního bodu na hodnotu 26,42 procenta. Kromě Novy Cinemy si ale meziročně polepšily všechny její kanály. Růst o 0,82 procentního bodu na hodnotu 6,28 procenta zaznamenala i skupina Barrandov, které pomohla trojice nových kanálů, kterou letos spustila.

CIF24

Graf týdenních podílů kanálů (2015)

Cílová skupina 15–54

U mladšího publika od 15 do 54 let si meziročně v průměrném celodenním podílu na sledovanosti nejvíce polepšila také ČT 1. Její podíl narostl o 2,68 procentního bodu na hodnotu 26,21 procenta. Obdobný růst ale vykázal i hlavní kanál Novy, který si připsal 2,14 procentního bodu na podíl 21,13 procenta. Slušně rostla i ČT 2, která si polepšila o 0,50 procentního bodu na hodnotu 3,92 procenta. Naopak největší meziroční pokles u mladšího publika zaznamenal hlavní kanál Primy, který se propadl o 4,67 procentního bodu na hodnotu 9,82 procenta. Nedařilo se ani Nově Cinema, která přišla o 1,55 procentního bodu a vykázala letošní podíl 4,78 procenta. Významněji klesal i podíl hlavního kanálu skupiny Barrandov, který přišel o 0,82 procentního bodu a letošní vánoční týden zakončil průměrnou hodnotou 3,19 procenta.

Z pohledu čtyř největších televizních skupin v zemi a meziročního vývoje jejich souhrnných celodenních podílů na publiku od 15 do 54 let si tři skupiny polepšily a pouze jediná klesala, zato významně. Pokles se dotkl skupiny Prima, která se propadla o rovné čtyři procentní body na hodnotu 18,04 procenta. Nepatrný růst o 0,15 procentního bodu na souhrnný podíl 4,16 procenta zaznamenala skupina Barrandov. Vyšší růst vykázaly dvě největší televizní skupiny v zemi. Skupina Nova si polepšila o rovný jeden procentní bod na hodnotu 29,64 procenta, Česká televize ještě o trošku lépe – připsala si 1,33 procentního bodu na souhrnný podíl 33,38 procenta.

Tabulka týdenních podílů kanálů (2015)

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).