Hlavní navigace

Více než čtvrtina odkazů posílá čtenáře z homepage na cizí weby

6. 12. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Kdybychom se jmenovali Jakob Nielsen, mohli bychom bez uzardění prohlásit, že 57 procent hodnocených webů má na domovské stránce méně odkazů, než je aritmetický průměr. Že ale Nielsen nejsme, řekneme vám, že méně než průměrných 153 odkazů má 12 webů ze sledovaných 21. Kolika z nich může uživatel věnovat pozornost?

Domovské stránky internetových projektů vystupují v trojroli: jednak jako titulní strany novin, pak jako obálky časopisů, ale především jako obsahy knih. Přirovnání jsem si vypůjčil z knihy Homepage Usability od Marie Tahir a Jakoba Nielsena; hned je vysvětlím.

Tři role domovské stránky

Od titulní strany novin požadujeme informaci o nejdůležitějších událostech – tuhle funkci plní na domovské stránce především nadpisy a upoutávky článků. Obsah titulní strany rozhoduje, co budete číst dále. Proto si také editoři online magazínů lámou hlavu nad pořadím článků, zvýrazňují hlavní téma před ostatními, upozaďují krátké a tiskové zprávy, aby zhodnotili investice do nákladných původních článků, kterými si redakce buduje vliv nad čtenáři. Weby jako Neviditelný pes nebo Kudykam jdou až tak daleko, že už na domovské stránce publikují kompletní znění aktuálních článků. Jiné – jako Žena IN – oslovují své čtenáře na domovské stránce editorialem.

Smyslem obálky časopisů je vzbuzování zájmu o obsah. Narozdíl od novin v případě časopisů jde především o okamžité hnutí mysli a emoční rozhodování – zejména v přímém prodeji na stáncích a trafikách způsobí obálka – kupující buď rozhodne časopis koupit, nebo ne. Tuhle roli stále ještě mnoho projektů podceňuje, ale v prostředí s vysokou konkurencí, jaká panuje například mezi weby se zpravodajstvím o herním průmyslu, lze už delší dobu pozorovat větší důraz na ilustrační grafiku – stačí se podívat na Tiscali Games, Doupě nebo Bonusweb. Pokud se čtenář rozhoduje mezi dvěma srovnatelnými publikacemi, nejspíš sáhne po té s hezkým obrázkem.

Z povahy média domovské stránky webu nejvíce připomínají obsahy knih – však se také často inicializační soubor jmenuje index. Těžko si můžete představit, že čtenář web otočí na poslední stránku a přečte si sport, nebo si jen tak namátkou prolistuje obsah magazínu, zda ho uvnitř něco zaujme. Nepřekvapí, že na domovské stránce najdete přehled všech článků aktuálního vydání, ale editoři sem jsou schopni nakupit ještě stovky dalších odkazů, které s vydáním bezprostředně nesouvisí – a tak na Lupě najdete jen 17 článků v aktuálním vydání a 220 dalších odkazů vede bůhvíkam.

Rozdělení odkazů na domovské stránce

V dalším článku ze série se zaměříme na rozdělení plochy domovské stránky mezi jednotlivé funkční komponenty, abychom mohli posoudit, kolik prostoru zabírá text, kolik ilustrace, kolik navigace a podobně. Dnes se podíváme na způsob, jakým domovské stránky plní svou funkci indexů. V níže uvedené tabulce najdete důvěrně známý Lahvičkův seznam webů s přehledným součtem odkazů, které na stránce figurovaly v pondělí 2. prosince 2002, a jejich rozdělením na externí a interní. Poslední dva sloupce se pak týkají titulků s odkazy na články aktuálního vydání. Procenta jsou vztažena k celkovému počtu odkazů.

Rozdělení odkazů na domovské stránce
Server Odkazů Vně (%) Dovnitř (%) Nadpisů (%)
Atlas 233 9 4 224 96 18 8
BonusWeb 213 74 35 139 65 41 19
Centrum 142 12 8 130 91 6 4
Dáma.cz 152 4 3 148 97 16 11
Doupě 239 37 15 202 85 31 13
iDnes 114 27 23 87 77 15 13
iHNed 249 20 8 229 92 98 39
Interval CZ 167 21 13 146 87 24 14
Kudykam 169 139 82 30 18 10 6
Lupa 237 138 58 99 42 17 7
Navrcholu 113 31 27 82 73 0 0
Neviditelný pes 166 102 61 64 39 55 33
Novinky 109 15 14 94 86 18 17
Pauza 155 18 12 137 88 13 8
Press/Volný Noviny 100 41 41 59 59 26 26
Seznam 107 4 3 103 97 3 3
Seznamka 111 31 28 80 72 0 0
Svět namodro 129 93 72 36 27 33 26
TopLIST 76 19 25 57 75 0 0
Žena-in 82 4 5 78 95 8 10
Živě 150 38 25 112 75 21 14
Aritmetický průměr 153 42 27 111 73 22 14
Nejblíže průměru
Nejvyšší hodnota

Není těch 153 odkazů příliš?

Přiznám, že jsem k měření odkazů na domovských stránkách přistupoval s očekáváním, že pod sto jich nebude. Přesto mě překročení dvojnásobné hodnoty u čtvrtiny serverů zaskočilo. Je mi jasné, že uživatelům v orientaci a hierarchizaci pomáhá grafická úprava, ale i tak by mě zajímalo, zda si redakce vedou dlouhodobou statistiku odklepnutí odkazů z domovské stránky, aby mohly efektivněji rozhodovat o jejich složení. Ze syntaxe odkazů jsem odtušil, že žádné takové měření na sledovaných webech neprobíhá.

Ani významné zahraniční weby se nepřibližují k ideální stovce, kterou například doporučuje i Google. Zatímco Guardian svými 150 odkazy přesně lícuje s českým průměrem a CNN dokonce snižuje až na 130, americké weby jako Yahoo!, Washington Post nebo New York Times přesahují dvojnásobek.

Kromě absolutního počtu odkazů mě zaskočilo vysoké množství odkazů vedoucích už na domovské stránce pryč z domény druhé úrovně. Pochopím 82 procent externích odkazů na Kudykamu a 41 procent u Press.cz – náplní jejich domovských stránek je právě poskytování odkazů, a pochopím i 61 procent u Neviditelného psa, ale i tak mi přijde velmi neprozíravé, když hned z domovské stránky webu vede 27 procent odkazů úplně pryč a jen 14 procent na články aktuálního vydání.

Pokud zůstaneme u aktuálního vydání, je zde jasně patrné, jaká role u domovské stránky převažuje. Těžko si můžeme představit, že se na obálce časopisu objeví 22 nadpisů čísla. Zatímco pondělní titulní strana MF Dnes nabídla sedm úvodníků, iDnes jich nabízelo dvakrát tolik. Rekordmanem v tomhle ohledu je s jasným předstihem 98 odkazů server iHNed. Ale také herní magazíny (41 a 31 %), Neviditelný pes (55 %) a Svět namodro (33 %) mají velkou důvěru ve čtenářskou schopnost udržení pozornosti v záplavě informací.

I přes celkově nízký poměr aktuálních odkazů je patrné, že Lupa (7 %), Pauza (8 %) a Žena IN (10 %) musí ve čtenářích vzbuzovat dojem, že aktuální články jsou na nich jaksi jen doplňkem. Na serverech Dáma, Žena IN, iDnes a Pauza si navíc musí návštěvník klást otázku, zda je skutečně na indexu aktuálního vydání, protože rozdíl mezi novými články a ostatními odkazy do hlubin serveru tu překračuje 80 procent.

Resumé: Mnoho psů zajícova smrt

Nejzajímavější výsledky poskytuje Živě, jehož design je ve vzorku nejnovější. Zdá se, jakoby redakce při návrhu měla dnešní tabulku před sebou, protože všechny sledované hodnoty se od průměru liší jen nepatrně. Nielsen by na tomto místě patrně rezolutně prohlásil, že Živě nejlépe naplňuje konvence návrhu domovské stránky. Místní konvence vysledované na Lahvičkově vzorku jsou však podle mého názoru nepřiměřené a neopírají se o žádný výzkum použitelnosti.

MMF24

Výrazné překročení stovky odkazů na domovské stránce určitě nepřispívá ke snadné orientaci, i při vysokém počtu odkazů by však dle mého názoru mělo být dáno více prostoru aktuálnímu obsahu – jak je to zvykem i na zmiňovaných zahraničních serverech. Stejně tak není rozumné rozptylovat pozornost uživatele odkazováním na jiné projekty na síti, pokud to nejsou projekty z téhož vydavatelství – rozhodně by počet externích odkazů neměl převažovat nad aktuálním obsahem.


Poznámka: Martin Kopta sestavuje reprezentativní výběr sta českých webů, který by měl zahrnout všechny typy projektů na webu, včetně lokálních, komunitních, osobních a nekomerčních. Dovoluje si tímto požádat čtenáře Lupy, aby mu na elektronickou adresu czech-digest@garcon.cz zaslali svá doporučení.

Na kolik odkazů denně klepnete na domovské stránce magazínu na webu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).