Kdysi byla situace jednoduchá – každý provozoval to, co sám vyvinul, a uživatelé, kteří potřebovali tu kterou službu, šli přímo ke zdroji. V poslední době je ale trend, že portály služby licencují, a přinesou tak svému uživateli vše až pod nos. V jistém směru je to logické – technici portálu snáze odhadují kvalitu služby než běžný uživatel, a jsou tak schopni zajímavé novinky dříve rozpoznat. Zároveň ale nechtějí, aby jejich uživatelé odešli přímo za službou, a tak udělají nejrozumnější krok: integrují ji.
Za poslední rok a půl dochází k ještě bližšímu spojení – měsíc co měsíc vycházejí tiskové zprávy o tom, jak jednotliví hráči na poli vyhledávání kupují jeden druhého. Podívejme se na všechny významné akvizice v poslední době, na jejich podmínky a vliv na další vývoj odvětví.
Teoma & Wisenut
Když byly tyto dva vyhledavače spuštěny, bylo to za hlasitého vykřikování, že jsou či budou lepší než Google. V jistém směru je to pravda – Teoma má skvělou technologii řazení výsledků, kdy namísto PageRanku, který je stále stejný pro všechny dotazy, používá analýzu odkazů závislou na konkrétním dotazu uživatele, a může tak dojít k tématicky lépe cíleným výsledkům. Zato Wisenut šel do boje s jinou zbraní: v době spuštění měl větší databázi dokumentů než Google.
Jenže každému z této dvojice chybělo to, co uměl ten druhý. Teoma měl maličkou databázi (a dodnes to příliš nenapravil, ačkoliv je tu vidět pokrok). Wisenut naopak zaostával v kvalitě výsledků a později se ukázalo, že svoji velkou databázi nedokázal aktualizovat. Jako jeden z mála vyhledavačů Wisenut běží na Windows, což mu pozici jen ztěžuje – unixové systémy, které používá Google (Linux) či FAST (FreeBSD), jsou lépe přizpůsobené náročným distribuovaným výpočtům a navíc jsou zadarmo.
Přesto oba tyto vyhledavače (vzešlé z akademického prostředí) nabízely slušný potenciál, a tak byly dobře prodány. Nejprve 18. září 2001 Ask Jeeves získal Teomu za čtyři miliony dolarů (přesněji 1,6 milionu dolarů a nějaké akcie, tisková zpráva) a pak 12. března 2002 Looksmart koupil Wisenut za 9,25 milionu dolarů (tisková zpráva).
Wisenut spolu s mateřským Looksmartem pomalu umírá, zato AskJeeves / Teoma patří i přes udivující a legrační výsledky k jedněm z nejpopulárnějších vyhledavačů.
Yahoo! kupuje Inktomi
Přenesme se nyní o půl roku dopředu, kdy se rozhýbali daleko větší hráči. Yahoo! nikdy neměl problémy s nedostatkem volných peněz, a tak si k Vánocům vybral pěkný dáreček – 23. prosince 2002 oznámil akvizici Inktomi za 235 milionů dolarů. Tato firma není u veřejnosti příliš známá, ale dlouhou dobu stála za většinou vyhledávání na světě a dodnes její fulltext používá Microsoft.
Krok Yahoo! je zcela pochopitelný – Google, který mu dodává fulltextové výsledky, za poslední roky pořádně vyrostl a svou popularitou mu krade uživatele. Yahoo! se musí bránit a logický krok je mít vlastní vyhledavač – vyvinout jej ale trvá dlouho, a tak prostě koupil svého bývalého dodavatele výsledků.
Yahoo! s podobným krokem zřejmě dlouhodobě počítalo, protože smlouvu s Google uzavřelo neexkluzivní – stále si může vybírat, čí výsledky na svém portálu použít. Je tedy pouze otázkou času, kdy začne používat vlastní vyhledavač. Ale nemusí to být příliš brzo – takoví mamuti se hýbají poměrně pomalu a také může mít ve smlouvě s Google některé podmínky, které by takový krok činily finančně nevýhodným.
Overture také nakupuje…
Overture byl až donedávna známý výhradně jako provozovatel sítě přednostních výpisů (PPC) – původně nazývané GoTo, ale kvůli právním tahanicím s Go2 změnila raději jméno.
Před měsícem ale překvapil svět koupí světoznámé Altavisty. Za tento vyhledavač kdysi firma CMGI zaplatila neuvěřitelné 2,3 miliardy dolarů (za 83procentní podíl), nyní jej prodala za 140 milionů (v akciích Overture a hotovosti). Takhle vysoko se padá z vrcholu dot-com horečky…
Oborem to poměrně silně zatřáslo, jako příklad je možné uvést výkřik kohosi z diskuse na WebmasterWorld: „Call me shocked!?!?!?!?! I am indeed shocked. Can the face of search change anymore rapidly than it is of late? Wow.“ To ještě nevěděl, že za týden přijde druhý velký nákup:
25. února 2003 oznámil Overture koupi fulltextového vyhledavače od FAST (tisková zpráva; poznámka: poslední tři akvizice musí ještě schválit jakýsi úřad – nejsou definitivní). Otázka, která se nabízí: Proč koupil Overture dva vyhledavače?
Jedna odpověď může být, že chtěl trochu proklestit celý trh – zmenšit počet hráčů. To vede k vyšším cenám, a to by se Overture jistě líbilo (nejde přitom jen o ceny licencí vyhledavače, ale i o doprovodné služby – např. placené zařazení do databáze). Zároveň tak zabránil tomu, aby Microsoft koupil některý z vyhledavačů. A do třetice (v této linii uvažování) tak zvýšil svou vlastní hodnotu pro případnou koupi Microsoftem.
Druhá odpověď je prostší: chce mít kompletní portfolio služeb. Takhle bude schopen nabízet jak PPC odkazy, tak i „algoritmické“ výsledky. Dva vyhledavače nejspíš provozovat do budoucna nechce a dříve či později je sloučí.
Spojení technologií Altavisty a FAST nebude vůbec jednoduché. Pokud bych o tom rozhodoval já, tak bych v roli Overture nejspíš celý engine Altavisty zahodil a pokračoval dál v podpoře FAST. Z Altavisty je ale možné přejmout třeba jejich technologii Prisma, což je docela rozumné doporučování slovních spojení, která jsou podobná uživatelově původnímu dotazu. A samozřejmě velikou hodnotu má samotné jméno „Altavista“, pod kterým by mohli vyhledavač dále propagovat. Kombinace technologie od FAST, jména od Altavisty a peněz od Overture vytváří do budoucna mimořádně silnou kombinaci.
Google kupuje Pyra
Google již kdysi koupil Dejanews, vyhledavač v news konferencích. Úspěšně jeho databázi integroval do svého portálu, a získal tak v tomto oboru čistý monopol – nikdo jiný na celém světe v newsgroup nevyhledává.
Nyní provedl druhou významnější akvizici ve své historii. Pyra je tvůrcem populárního Bloggeru, systému pro jednoduché publikování na Internetu (podle nedávného miniprůzkumu je Blogger nejpopulárnější i mezi českými blogy).
Po oznámení koupě mnozí spekulovali o tom, jak by mohl takový Blogger obohatit výsledky Googleova hledání, ale přibližně za týden se dozvěděli mnohem prozaičtější důvod: Google nyní do blogů cpe reklamy. Říká tomu content-targeted ads a funguje to tak, že zatímco dříve pomocí Google Adwords zobrazoval textové reklamy jen ve výsledcích vyhledávání, nyní je zobrazuje i na stránkách některých partnerských webů – jeho robot si přečte, co se na nich píše, a přidá tam více či méně cílenou reklamu. Viz také tisková zpráva Google.
Kdo s kým proti komu
Poslední dva měsíce pořádně zamíchaly kartami. Jsou tu ale zřetelné tři prvky:
- Hráčů ubývá. Počet firem, které působí v celosvětovém vyhledávání, se povážlivě zmenšil. Některé zanikají, zbylé se slučují dohromady – zbude jen několik přeživších.
- Yahoo! chce mít vyhledávání doma. Dnes, když na tomto portálu vyhledáváte, dostanete nejprve PPC odkazy od Overture, pak fulltextové výsledky od Google (s popisky od editorů Yahoo!). Yahoo! se zřejmě připravuje na to, že obojí bude dělat samo – bude provozovat vlastní PPC a vlastní fulltextový vyhledavač.
- Overture jde do boje proti Google. Obě firmy nyní provozují prakticky totéž: PPC a fulltext. Obě firmy bojují o stejné klienty: velké portály a inzerenty. A obě firmy jsou nyní přibližně stejně silné.
Tento rok bude tedy v oblasti celosvětového vyhledávání ještě rušno a jistě se dočkáme zajímavého vývoje…