Vyjednávání českých médií o penězích od Facebooku, Googlu a dalších může začít. Ve hře mají být miliardy korun ročně

19. 3. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Budou globální platformy platit za používání obsahu českých médií? Kolektivní správce, který má české vydavatele zastupovat, může oficiálně zahájit vyjednávání o cenách.

Přípravy trvaly více než dva roky, ale vyjednávání o tom, zda a kolik by měly velké online platformy platit za používání obsahu českých médií, mohou začít. Kolektivní správce, který má tuzemské vydavatele zastupovat, získal oficiální registraci Ministerstva kultury. 

Ministerstvo zveřejnilo rozhodnutí na svém webu s tím, že nabylo právní moci k 19. březnu, a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) o tom informoval v tiskové zprávě (firma Internet Info, která je vydavatel Lupa.cz, je členem SLPV – pozn. redakce).

„Na konci loňského roku jsme na ministerstvo poslali žádost o udělení oprávnění k výkonu kolektivní správy. Teď o ní ministerstvo kladně rozhodlo a toto rozhodnutí nabylo právní moci. Stáváme se tím dobrovolným kolektivním správcem práv vydavatelů,“ potvrdil Lupě výkonný ředitel SLPV Michal Holas.

Martin Malý (Economia): Médiím umírá SEO, AI asistentka může pomoci udržet čtenáře na stránkách Přečtěte si také:

Martin Malý (Economia): Médiím umírá SEO, AI asistentka může pomoci udržet čtenáře na stránkách

Právo na vybírání licenčních poplatků za používání mediálního obsahu v online službách získali vydavatelé v novele autorského zákona (121/2000 Sb.), která začala platit v lednu 2023. Online služby podle ní mohou bezplatně používat jen prosté hypertextové odkazy, jednotlivá slova nebo velmi krátké úryvky. Co termín „velmi krátký úryvek“ znamená, ovšem zákon nedefinuje. Neříká to konkrétně ani evropská směrnice (2019/790), ze které norma vychází.

Připomeňme, že firmy Google a Facebook na přijetí zákona reagovaly tím, že koncem roku 2022 přestaly ve svých službách zobrazovat tzv. snippety, tedy náhledy článků obsahující perexový obrázek a úryvek z textu. Podle zjištění Lupy se dopady na návštěvnost u různých vydavatelů lišily. Google tehdy krok zdůvodnil tím, že zobrazování snippetů pro něj představuje příliš velké riziko možných sankcí. Česká implementace totiž zahrnuje pozměňovací návrh poslance Jana Laciny (STAN), který posiluje postavení vydavatelů nad rámec směrnice.

Miliardy korun ročně

Oficiálním ustanovením kolektivního správce se českým vydavatelům otvírá možnost začít licenční poplatky reálně požadovat. „Zákon předpokládá, že teď uzavřeme smlouvy s našimi členy, případně dalšími vydavateli, kteří chtějí být námi zastupováni. Poté zveřejníme sazebník, jehož návrh a podoba vzorové smlouvy byly součástí naší žádosti na ministerstvo. Samotné zveřejnění sazebníku, které je vlastně prvním krokem vůči online platformám, proběhne v řádu týdnů. Další kroky vůči platformám budou v souladu s autorským zákonem,“ vysvětluje pro Lupu Holas.

OSA by mohla na poplatcích z telefonů slušně vydělávat, letos se jich prodá ke třem milionům. Vodafone se nevzdává Přečtěte si také:

OSA by mohla na poplatcích z telefonů slušně vydělávat, letos se jich prodá ke třem milionům. Vodafone se nevzdává

Kromě Facebooku či Googlu se budou platby týkat i českého Seznam.cz. O dalších konkrétních službách zatím SLPV nechce spekulovat. „Zmíněné firmy jsou určitě relevantní. Náš sazebník bude platný vůči všem platformám, které působí na českém trhu a ve svých službách užívají tiskové publikace. Platformy mají podle zákona možnost na sazebník reagovat a zaslat případné námitky. I podle reakcí budeme zvažovat další konkrétní kroky ať už v rámci zákonného procesu, nebo obchodního jednání,“ říká Holas.

Seznam.cz bude paradoxně figurovat i na straně příjemců poplatků a je také členem SLPV. Holas sám byl dříve spolupracovníkem konzultantské agentury Chronos Consulting, která lobbovala v Bruselu mimo jiné ve prospěch Seznam.cz. Agenturu vlastní Michal Feix, dřívější člen vedení Seznamu a místopředseda správní rady SLPV.

Podle rozhodnutí zveřejněného na webu Ministerstva kultury se mají požadavky vydavatelů týkat zejména čtyř kategorií online služeb: vyhledávačů, sociálních sítí, služeb a monitoringu tisku a agregátorů zpravodajství.

Konec zobrazování zpráv na Facebooku v Kanadě: za rok média přišla o 43 % zapojení na sociálnících sítích Přečtěte si také:

Konec zobrazování zpráv na Facebooku v Kanadě: za rok média přišla o 43 % zapojení na sociálnících sítích

Kolik peněz by tuzemským médiím mohly licenční poplatky vynést, ještě není jasné. SLPV zatím pracuje jen s odhady založenými na svém – zatím neveřejném – sazebníku. „Konkrétní číslo nemáme, jen určité hrubé interní odhady. Řekněme, že by mohlo jít o nižší miliardy korun ročně,“ připouští Holas.

Klíč, jak se budou případně vybrané peníze mezi jednotlivé mediální domy rozdělovat, vznikal podle informací Lupy během složitých vyjednávání v rámci SLPV. „Kritéria jsou daná v zásadě obratem vydavatele, kdy preferuje spíše ty menší před většími, a dále užitím tiskových publikací online: jde o visits a strávený čas na stránkách. Mezi těmito kritérii funguje určitá rovnováha,“ naznačuje Holas s tím, že i detaily o rozdělování výnosů kolektivní správce v následujících dnech či týdnech zveřejní.

Zpětné vymáhání peněz

Vyjednávání budou určitě ještě zajímavá. Například Google a Facebook mohou tvrdit, že ve svých službách používají jen obsah spadající pod zákonnou výjimku. SLPV ale má na věc jiný názor: „Myslíme si, že tyto firmy obsah vydavatelů stále užívají. Nezobrazují jen některé snippety, které si jaksi vybraly, a my ten výběr považujeme za arbitrární,“ říká Holas.

„Omezení dosahu některého vydavatelského obsahu, který zpravidla podléhá redakční odpovědnosti, já osobně považuji i za nebezpečný zvlášť v dnešní době, kdy je na internetu řada dezinformací, a způsob, jakým to provedly, je poměrně netransparentní a podle mého názoru neodpovídá ani jejich deklarovaným cílům,“ dodává.

Česká média nechtějí zdarma dávat data umělé inteligenci typu OpenAI. A Seznam dělá mrtvého brouka Přečtěte si také:

Česká média nechtějí zdarma dávat data umělé inteligenci typu OpenAI. A Seznam dělá mrtvého brouka

Ve svém prohlášení v roce 2023 Unie vydavatelů (dnes Česká unie vydavatelů), Asociace online vydavatelů a Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) konec zobrazování snippetů Googlem a Facebookem v Česku odsoudily s tím, že vzhledem k dominantnímu postavení Googlu a Facebooku na trhu pochybují o legálnosti tohoto kroku z pohledu hospodářské soutěže. Žádné konkrétní stížnosti či antimonopolní žaloby ale podle dostupných informací nepodaly. 

Konkrétní není v tomto směru zatím ani SLPV. „Budeme zvažovat všechny kroky, které nás mohou dovést k našemu cíli, kterým je uplatnění práv vydavatelů k jejich tiskovým publikacím,“ odpověděl Holas Lupě na dotaz, zda se kolektivní správce k nějakému antimonopolnímu sporu chystá.

Vydavatelé se ale chystají vymáhat případné licenční poplatky i za uplynulé dva roky, po které nový autorský zákon platí. O této možnosti se v kuloárech už delší dobu mluví a nový kolektivní správce potvrzuje, že je na stole. 

„S vymáháním počítáme. Režim uplatnění práv do minulosti je však odlišný, protože kdybychom chtěli použít principy obsažené v našich sazbách, ta práva dosud nebyla předmětem kolektivní správy. Nevím také, jaké smlouvy měli jednotliví vydavatelé v té době s platformami uzavřené. Nemluvím přitom jen o Googlu a Facebooku, platforem existuje celá řada. SLPV je připraveno v této oblasti zastupovat všechny vydavatele, kteří o to projeví zájem,“ řekl Holas.

CIF25_SE_terc

Řada otázek tak zatím zůstává nezodpovězena a bude velmi zajímavé vyjednávání SLPV s platformami sledovat. Pokud by jednání nevedla k dohodě do 60 dnů od jejich zahájení, může podle zákona do sporu následně zasáhnout Ministerstvo kultury a samo přímo určit, jakou částku mají platformy médiím platit.

Kolektivní správce každopádně v uplynulém roce získal do svých řad dalšího silného tuzemského hráče. „Přibyl nám jeden člen, je to TV Nova. Zároveň jsme připraveni zastupovat jakéhokoli vydavatele, který o to projeví zájem. Nemusí se nutně ani stát naším členem,“ říká Holas. 

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Zaměřuje se na telekomunikace, umělou inteligenci i na média. Najdete ho na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).