Hlavní navigace

Vzniká registr zákazníků e-shopů nepřebírajících zásilky

12. 11. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Sdružení na ochranu internetových společností zakládá dobrovolný registr SODIS, ve kterém by si provozovatelé e-shopu mohli vyměňovat informace o problémových klientech, kteří nepřebírají objednané zásilky. Že tím obchodníkům vzniká nemalá škoda od nás víte už díky článku Neodebrané zboží stojí e-shopy statisíce. Registr SODIS by podle našich informací měl být spuštěn do konce listopadu. Zatím běží jen ukázkový provoz. Přístup k registru má být zdarma, ovšem nikoliv jen pasivní. Dostupnost…

Sdružení na ochranu internetových společností zakládá dobrovolný registr SODIS, ve kterém by si provozovatelé e-shopu mohli vyměňovat informace o problémových klientech, kteří nepřebírají objednané zásilky. Že tím obchodníkům vzniká nemalá škoda od nás víte už díky článku Neodebrané zboží stojí e-shopy statisíce. Registr SODIS by podle našich informací měl být spuštěn do konce listopadu. Zatím běží jen ukázkový provoz. Přístup k registru má být zdarma, ovšem nikoliv jen pasivní. Dostupnost informací o potenciálně problémových klientech SODIS nabídne jen obchodníkům, kteří budou registr aktivně doplňovat, respektive dodají do něj alespoň tři adresy, z nichž se balíky vrátily jako nevyzvednuté.

Limit je stanoven zejména proto, aby prodejci nepoužívali registr jen při vyhledávání, ale aby se i sami podíleli na rozšiřování databáze pro jiné členy, uvedl pro Lupu Petr Kopřiva, předseda sdružení SODIS. Menší obchodníci, pro které jsou ztráty za poštovné u vrácených zásilek logicky nejbolestivější, tím prý ale omezeni nejsou. Hranice na tři záznamy byla podle Petra Kopřivy stanovena po konzultaci s oslovenými provozovateli e-shopu. Dle získaných informací má střední internetový prodejce průměrně deset nevyzvednutých zásilek měsíčně, tvrdí Petr Kopřiva. Otázkou je, v kolika případech je na vině nespolehlivost přepravce a kdy jde o neseriózního zákazníka.

ebf - partner 1

Samozřejmě nás zajímalo i jak chce SODIS řešit neoprávněné zanesení některého klienta do registru, který se stal obětí třeba rádobyžertíku a někdo poslal objednávku jeho jménem. Pokud někdo do objednacího formuláře uvede údaje o jiné osobě, uvede tím prodejce v omyl, díky kterému mu vznikne škoda na poštovném a balném. Z toho důvodu tyto údaje uvede do našeho registru. Je tedy věcí osoby, které přijde na poštu nechtěná zásilka, aby se k problému postavila čelem a řešila ho. Možnosti jsou následující: Kontaktovat prodejce dle údajů sdělených na poště a domluvit se, popř. podat podnět k prošetření na policii, říká Petr Kopřiva, který přiznává, že konkrétně toto téma bylo při přípravách projektu nejprobíranější. Bohužel jiná smírnější cesta, která by byla v souladu se zákonem a zároveň by umožnila naplnit účel registru neexistuje tvrdí Petr Kopřiva.

Zeptali jsme se, jak se k myšlence registru SODIS staví Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje více než 150 firem podnikajících v elektronickém obchodu a (nejen) její členové by tedy mohli být budoucími uživateli registru. „Nemyslím si, že by vznik tohoto registru byl potřebný. Za potřebné bych považoval spíše, aby orgány financované z veřejných rozpočtů vynakládaly úsilí nejen na informování spotřebitele o jeho právech, ale i povinnostech. Ze zkušenosti vím, že mnohdy zákazníkům nedochází, že uzavřením kupní smlouvy na Internetu se také k něčemu zavazují a podobně,“ uvedl pro Lupu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, který se k projektu staví spíše skepticky: Co se zapojení e-shopu v tomto projektu týče: nepředpokládám nijaké masivní využití na první pohled ‚nedodělku‘ od neznámého subjektu. Ale rád se nechám přesvědčit o opaku, až se o produktu dozvím více. Osobně musím dodat, že již to, že s námi tento produkt nekonzultovali, ve mně nevzbuzuje největší důvěru.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).