Tři největší rozhlasové skupiny v České republice, Lagardère Active ČR (Frekvence 1, Evropa 2, Rádio Bonton, Dance radio), Londa (Rádio Impuls, Rock Zone) a veřejnoprávní Český rozhlas založily Asociaci rozhlasových organizací (ARO), která by měla plnit podobnou roli jako Asociace televizních organizací (ATO) na televizním trhu. ARO chce být samoregulátorem na českém rozhlasovém trhu a tedy partnerem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) při řešení přestupků českých celoplošných rádií.
K TÉMATU: Komerční rádia chtějí garanci analogových licencí do roku 2020
Předmětem činnosti sdružení ARO je především podpora rozvoje rozhlasových stanic v analogovém a digitálním vysílání, zejména prostřednictvím realizace výzkumů trhu a koordinace přechodu na digitální vysílání, dále zadávaní výzkumů spojených s rozhlasovým vysíláním, garance realizace těchto výzkumů a využívání práv spojených s vlastnictvím a distribucí výsledků těchto výzkumů, to vše s cílem efektivnějšího vynakládání finančních prostředků do rozhlasového vysílání,
vyjmenovala za Lagardère Active ČR mluvčí Radka Pilzová.
ČTĚTE TAKÉ: Nová asociace rádií odmítá diginovelu, připraví vlastní pozměňovací návrh
ARO se chce také zasadit o zavedení elektronického měření poslechovosti celoplošných rádií. Výsledky poslechovosti se v České republice doposud získávají dotazníkovou metodou, vždy jednou za čtvrt roku za poslední klouzavé pololetí. Tato data jsou ale značně nepřesná a promítá se do nich i spontánní znalost značky konkrétního rádia (vliv billboardových kampaní) než opravdový poslech této stanice.
NAPSALI JSME: Digitálnímu rozhlasu už nestojí nic v cestě. Chce ho ale ještě někdo?
Vítám vznik podobné instituce. Mám za to, že se zde nabízí unikátní možnost spolupráce mezi rozhlasem veřejné služby a komerčními stanicemi. Vzájemná užší komunikace bude určitě přínosná pro všechny zúčastněné,
tvrdí prozatímní ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan. Nová asociace má ambici být významnou platformou pro spolupráci celoplošných rozhlasových stanic a koordinaci jejich zájmů,
dodal prezident Lagardère Active ČR Michel Fleischmann.
K VĚCI: Impuls zůstává na svém. Stále je nejposlouchanějším rádiem u nás
Jiří Hrabák, generální ředitel společnosti Londa, která provozuje dlouhodobě nejposlouchanější české Rádio Impuls, bere asociace jako místo vhodné pro výměnu názorů odborníků z oblasti veřejnoprávního i soukromého rozhlasového vysílání. Doufáme, že v diskusích vyjdou najevo konkrétní body, kde se na naše zájmy prolnou, přitom očekáváme, že výsledek bude z dlouhodobého hlediska přínosem nejen pro udržení stávající role rádia jako media ve veřejném prostoru, ale i také přínosem pro hledání nových možností rozhlasového vysílání,
prohlásil.
Největší česká celoplošná rádia v minulosti už jednu asociaci založila společně s komerčními televizi. Tehdy šlo o účelové sdružení, které reagovalo na zájem státu přejít na digitální vysílání. Tato asociace už dnes nevyvíjí žádnou činnost, podobně jako i někdejší Asociace digitálních televizí, která sdružovala držitele prvních šesti licencí pro komerční digitální televize v Česku.