Soutěž WebTop100 (WT100) má na poměry českého Internetu slušnou historii, a tak letos oslaví kulatý – pátý – ročník své existence. O hodnocení minulého ročníku se zmiňovala Lupa například v článku WebTop100 2005: pohled na kvalitu firemních webů v ČR, hodnocení je pak k dispozici v archivu minulých ročníků na stránkách WT100.
Hlavním mottem letošního ročníku WebTop100 budiž „smysluplnost“. Uspěje tedy především takový web, který vyhovuje přesně potřebám cílové skupiny dané firmy v oboru. Proto bude obsah webu společnosti Mostecká uhelná posuzován podle jiných měřítek než web karlovarského Moseru či prezentace importéra automobilů BMW. Každá z deseti vyhlášených kategorií letošního ročníku bude mít – v pozici odborného hodnotitele obsahu – takového porotce, který je profesionálem v dané oblasti. Weby tedy bude hodnotit osoba, která je znalá problematiky oboru lépe než weboví specialisté. Mohou to například být zástupci CzechInvestu v kategorii Průmysl, sdružení APEK v kategorii Retail či zástupci redakce časopisu Svět Motorů pro kategorii Auto-Moto atd. Další hodnotící kritéria, vedle výše zmíněného kritéria „Informační hodnota“, pak doznala oproti minulým ročníkům zeštíhlení a zpřehlednění. Každé z hlavních kritérií – Grafický design, Technické řešení, Použitelnost a Marketing/optimalizace – má „svého“ porotce – profesionála v dané problematice. Věřím, že výsledky budou díky tomu více fundované a hlavně relevantní oproti situaci, kdy porotci hodnotili najednou všechna kritéria všech webů. Protože jsem se v loňském ročníku soutěže role aktivního hodnotitele také zhostil, mohu zodpovědně říci, že objektivně obodovat všechna kritéria (a bylo jich přes 30) u takřka 150 korporátních webů byl „heroický“ výkon, který letošním porotcům s radostí nedopřeji.
Jak si můžete níže v článku všimnout, ona kritéria mají také srozumitelněji definovaná hodnotící „subkritéria“, nad kterými bdí tým specialistů z konzultačního centra Dobrý Web společnosti Internet Info. U některých položek lze odpovědět jednoduchým zhodnocením „Má / Nemá“ či „Splňuje / Nesplňuje“ (tiskový výstup, kompatibilita s prohlížeči, umístění ve vyhledávačích, …), nicméně většina z hodnocení bude letos vedle bodů více rozvedena a účastník žebříčku bude mít přehled o tom, proč dostal právě takový počet bodů. Zvláště hodnocení v kategoriích Grafický design a Marketing vyvolávala v minulosti četné diskuse či „flamewary“, a tak bude mít porotce – webdesignér i porotce – e-marketer v popisu práce zdůvodnit svá hodnocení, a to jak individuálně, tak v kontextu ostatních prezentací v dané kategorii.
Tím se dostávám k hlavním přednostem tohoto klání. Maje na paměti coubertinovské heslo o vyhrávání a účasti, si každá firma, která nominuje svou prezentaci, vedle eventuálního vítězství ve své kategorii, odnese zhodnocení svého webu odbornými porotci kritérií i porotcem dané oborové kategorie. Bude mít možnost srovnání s hodnocením webů stejné kategorie, získá studii Firemní web 2006 a její zástupci se budou moci zúčastnit zářijové konference o problematice korporátního webu.
Kritéria a jejich procentuální hodnota na celkovém výsledku hodnocení prezentace:
- Funkce – plní webová prezentace účel v konkrétním oboru?
- Odbornost – je obsah webu odborně v pořádku? Je srozumitelný?
- Zpracování – je web zpracován dle předpokladů své hlavní cílové skupiny?
- Atraktivita – obsahuje web nějakou část, která jej odlišuje od ostatních?
- První dojem
- Účelnost grafiky (grafika je relevantní k obsahu webu, není zavádějící, méně důležité prvky nejsou výraznější než ty důležité)
- Konzistence grafiky napříč webem
- Čitelnost obsahových prvků
- Kreativita grafiky
- Zpracování kódu (oddělení obsahu od formy – CSS; sémantika)
- Nezávislost na doplňkových technologiích
- Datová náročnost
- Kompatibilita v prohlížečích
- Bezbariérová přístupnost
- Celková informační architektura
- Použitelnost navigace (vhodně zvolená navigační struktura, konzistentní navigace v rámci webu, intuitivní navigace, vhodné využití odkazování z textu webu, využití kontextových a křížových odkazů)
- Vyhledávání (vhodné umístění = je vidět, funkčnost – slova běžně se vyskytující na webu nebo související s tématem webu musí být nalezitelná, relevance vyhledaných výsledků + vhodný popisek obsahu vyhledaného dokumentu)
- Použitelnost titulní strany (uživatel pochopí, co firma nabízí, i když ji nezná, a také co chce na webu dělat)
- Dokument – tiskový výstup
- Marketingová přesvědčivost
- Vhodná volba domén
- Viditelnost ve vyhledávačích (nalezitelnost na název firmy – 1. místo v hlavních možných variacích přirozených výsledků, nalezitetelnost na hlavní klíčová slova – 1. stránka)
- Provázanost webu s ostatními informačními kanály (reakční doba na zprávu zaslanou na uváděný kontaktní e-mail, relevantní odpověď na uváděném telefonu)
- Využití dalších marketingových nástrojů (akce, reference, ohlasy klientů, ohlasy médií, newsletter)
Takzvaný hlavní žebříček pro výchozí hodnocení firem CzechTop100 v letošním roce nahradil přehled BIZ100, který podle skutečných hospodářských výsledků českých firem sestavil v listopadu 2005 Časopis BIZ. V rámci BIZ100 žebříčku budou vyhodnoceny pouze základní parametry, firemních prezentací. Detailní hodnocení pak bude probíhat v oborových žebříčcích a letos poprvé budou také zveřejněna kompletní hodnocení dle kritérií.
- WebTop Auto-moto
- WebTop IT
- WebTop Finance
- WebTop Průmysl
- WebTop Retail
- WebTop Telekomunikace
- WebTop Transport
- WebTop Utility
- WebTop Veřejná správa
Společnost může svou prezentaci přihlásit do jednoho, maximálně do dvou z těchto žebříčků. Nominace stojí 9000 korun, respektive 11.000 korun za dva obory, a je ji možno učinit online na http://webtop100.cz. Pro úsporu času je možné nominační poplatek splatit i prostřednictvím platební karty.
Na základě zjištění poroty o nejčastějších problémech, se kterými se firmy ve svých prezentacích potýkají, bude v průběhu prázdnin sestaven program Konference WebTop100, která již tradičně předchází slavnostnímu večeru s vyhodnocením výsledků. Letošní konference i slavnostní večer WebTop100 se uskuteční 21. září a bude se svým leskem snažit přiblížit podobným cenám v zahraničí.