Hlavní navigace

Weby České televize čeká radikální proměna. Hraje se o mladší diváky

25. 10. 2010
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

Autor: 115393
Od Nového roku bude mít každý program České televize svoje vlastní internetové stránky. Dohromady pak budou tvořit společný web ČT, jehož součástí bude i současná služba iVysílání.cz, tedy videoarchiv původních pořadů ČT. I ten dozná určitých změn: stane se základem pro službu HbbTV, tedy archiv pořadů dostupný přímo na televizní obrazovce. To vše si vyžádá nárůst počtu zaměstnanců nově vytvořené divize Nových médií ČT, kterou vede Milan Fridrich, do letošního srpna ředitel zpravodajství ČT. Co konkrétně tedy můžeme čekat od internetu ČT v příštím roce?

Ani Internet už není, co býval…

Tři měsíce po velké personální rošádě na Kavčích horách, kdy generální ředitel České televize Jiří Janeček oznámil výměnu ředitele zpravodajství a vznik „pátého programu“ ČT, divize Nová média, začíná být jasněji v tom, jak se ČT postaví k rozvoji internetu a multimediálních služeb. Milan Fridrich, jehož šéf ČT přesunul od vedení zpravodajství právě do čela Nových médií, představil na přelomu září a října koncepci, podle níž by se měly rozvíjet nelineární služby veřejnoprávní televize. Hlavní pozornost soustředil Fridrich na internet, jehož prostřednictvím má ČT šanci oslovit a přitáhnout mladší diváky. Česká televize má totiž nejstarší publikum ze všech televizních programů v Česku.

Internet už není, co býval. Už není pouze sítí, nýbrž interaktivním úložištěm ohromující masy veřejného, firemního, komerčního i osobního obsahu. Nová éra internetu znamená konvergenci s televizí. Divák tak získá mnohem víc obsahu než v minulosti podle hesla „sleduji pořad, kdy chci a kterýkoliv chci“. To vše už ne na internetu, nýbrž v televizním přijímači, píše Fridrich ve své koncepci rozvoje Nových médií ČT, kterou v polovině října schválil Jiří Janeček. Fridrichova divize bude podle tohoto dokumentu pracovat v následujících dvou letech. Prvním hmatatelným výsledkem má být vznik samostatných webů jednotlivých programů ČT, k němuž dojde 1. ledna příštího roku.

Milan Fridrich

Začíná boj o mladého diváka, kterého už klasické lineární televizní vysílání nezajímá, říká ředitel divize Nových médií České televize Milan Fridrich (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Web ČT 1 s vlastním editorem a čtyřmi rozcestníky

Vlastní internetové stránky www.ct1.cz se od Nového roku dočká hlavní program České televize, Jednička (dnes vás tato adresa přesměruje na web iVysílání ČT). Web ČT 1 bude upozorňovat a propagovat vhodnou moderní formou aktuální program ČT daného dne a významné projekty, říká Milan Fridrich. Stránky budou mít svého vlastního editora, který bude odpovědný za jejich denní aktualizaci a nebude mít na starost žádné jiné internetové projekty ČT. Obsahem webu by měly být ukázky, bonusy, upoutávky, doplňující materiály k odvysílaným či chystaným televizním pořadům, ale také speciály k rozsáhlejším projektům, jako je taneční soutěž StarDance, seriál Vyprávěj nebo zábavný pořad Zázraky života. Objeví se na něm odkazy a videa, chaty s osobnostmi pořadů ČT 1, vypočítává Fridrich.

Stránky budou rozděleny na pět hlavních kategorií: Film, Seriály, Talk show, Zábava a Svět dětí. Web ČT 1 a ČT 2 bude mít svého editora, aby se stránky rychle aktualizovaly a byla na nich vidět neustálá práce s audiovizuálním materiálem, fotkou i textem. Celý systém internetu ČT ale bude stát na synergii různých složek ČT. Budeme úzce spolupracovat s dramaturgy, vývojáři pořadů, produkcí, zpravodajstvím, sportem, publicistikou atd. na tvorbě stránek tak, aby informace, které už jednou vzniknou a shromáždí se, se využily po přizpůsobení i na webu a aby materiál a informace dodali ti, pro něž to znamená nejméně práce, popsal Fridrich pro DigiZone.cz.

ČT - StarDance IV

StarDance bude jedním z internetových speciálů nového webu programu ČT 1 (Foto: ČT)

Internetová ČT 2 jako prostor pro intelektuální diskusi

Stránka www.ct2.cz by neměla sloužit pouze jako web programu ČT 2, ale podle Milana Fridricha by se měla stát prostorem pro intelektuální debatou nad tématy, které Dvojka přinese ve svém vysílání, i nad těmi, která zajímají diváky tohoto programu a na obrazovce se neobjevila. Rovněž ČT 2 dosud vlastní web nemá a doména ct2.cz nyní návštěvníka automaticky přesměruje na hlavní internetovou stránku České televize na adrese www.ceskatele­vize.cz. Ředitel divize Nových médií si od internetové podoby Dvojky slibuje, že se stane velkým názorovým portálem. Bude webem i portálem s recenzemi a blogy, píše ve své koncepci. Také tento web by měl poutat televizní program Dvojky a nabízet bonusy k televizním pořadům.

Internetové stránky ČT 2 budou rozčleněny na několik základních sekcí, koncepce zatím počítá s těmito: Historie, Evropa, Lidé a společnost, Umění a Planeta země. Web by měl úzce spolupracovat i se zpravodajským kanálem ČT 24 a jeho serverem, neboť by měl obsahovat i kulturní zpravodajství, které připravuje kulturní redakce ČT pod programem ČT 24. Editor serveru ČT 2 by měl mít na starost i web ČT 1, protože tyto dva programy jsou si v nabídce České televize nejblíže a nejčastěji si navzájem reprízují pořady. A internetová Dvojka bude také hodně navázaná na web iVysílání.cz, na kterém si diváci budou moci z archivu pouštět vlastní pořady České televize, odvysílané právě na Dvojce.

ČT 2 - grafika

„Jiným prostorem“ by měla být i internetová stránka programu ČT 2 (Foto: ČT)

Samostatný web sportovní ČT 4 nabídne unikátní přenosy

Deset až dvanáct nových zaměstnanců internetového oddělení ČT si vyžádá osamostatnění webu sportovního kanálu ČT 4, který dosud funguje pod zpravodajským portálem ČT 24. Dojít by k němu mělo od 1. ledna příštího roku, i když zatím není jasné, na jaké adrese. Doménu www.ct4.cz totiž vlastní podnikatel s pyrotechnikou Václav Krupička, který přímo na těchto stránkách slibuje nový web a „výrobek, který vás překvapí“. Sama ČT má registrovanou adresu www.ct4sport.cz, která je momentálně přesměrovaná na sportovní sekci zpravodajského serveru www.ct24.cz. Přídomek „sport“ používala ČT 4 přímo ve svém názvu, před časem od něj ale Kavčí hory upustily a teď to pro ně bude na internetu problém.

Internetovou stránku ČT 4 nečeká pouze osamostatnění, Milan Fridrich slibuje od 1. května příštího roku totální relaunch a novou obsahovou strukturu. Dostane svůj unikátní vzhled a strukturu tak, aby podporoval program ČT 4 a umožňoval plnit ČT roli veřejné služby i tím, že na tento portál budou umístěny přenosy z menších sportů nebo bonusy tak, aby divák dostal víc, než je program ČT 4 schopen odvysílat, vysvětluje. Má to však jeden háček: ČT si musí ve smlouvách na vysílací práva pro sportovní přenosy ošetřit i možnost jejich vysílání na internetu. Také web ČT 4 čeká rozčlenění do několika základních sekcí, konkrétně na Fotbal, Hokej, Atletiku, Basketbal, Tenis a Moto.

ČT 4 - Ivan Hašek, Otakar Černý

Sportovní kanál ČT 4 se konečně dočká samostatného webu, jen není jasné, na jaké adrese (Foto: ČT)

Portál ČT 24 se rozroste, změní vizuál i redakční systém

Změny se nevyhnou ani fungujícímu zpravodajskému serveru ČT 24, který funguje již několik let na adrese www.ct24.cz a patří mezi nejnavštěvovanější weby ČT vůbec. Milan Fridrich slibuje do 1. května příštího roku nový vizuál a redakční systém, který umožní ještě lépe využívat potenciál redakce zpravodajství ČT. Větší důraz bude kladen na aktuálnost zpráv a práci nejen s videem, nýbrž i fotografií a stylem psaní, slibuje šéf Nových médií ČT. Nadále počítá s úzkým propojením se sociálními sítěmi na internetu. Zpravodajství je v tomto ohledu na sítích největší komoditou, vysvětluje. Rozšířit by se měla i redakce webu ČT 24, především ale o programátory a editory.

Počet základní sekcí zpravodajského portálu ČT 24 by se měl snížit na pět: Politika, Svět, Byznys, Regiony a Kultura. Dnes jich má ČT 24 dvacet, z toho se však dvě týkají letošních aktuálních událostí (Volby 2010 a Povodně 2010) a další tři konkrétních projektů České televize, které nemají se zpravodajstvím jako takovým nic společného. Výraznou novinkou má být regionalizace webu na jednotlivé kraje, redakce bude mít vlastní lidi při každé krajské redakci zpravodajství ČT. Milan Fridrich také počítá s tím, že by ještě do konce prvního pololetí příštího roku by měl vzniknout newsroom pro divizi Nová média, který by tvořil zázemí pro zpravodajský portál ČT 24, ale i ostatní weby ČT. Internetová ČT 24 nyní funguje přímo v budově zpravodajství ČT, kde sídlí i ČT 24 a sportovní kanál ČT 4.

ČT 24 - web

ČT 24 je jediným programem České televize, který už má svůj web. Zpravodajský portál však čekají další rozsáhlé změny.

iVysílání.cz jako základ pro službu HbbTV

Bezesporu nejnavštěvovanějším webem České televize je dnes iVysílání.cz, videoarchiv pořadů ČT, ale také rozcestník na živé vysílání všech čtyř programů veřejnoprávní televize. Milan Fridrich počítá s jeho dalším rozvojem. Stránka iVysílání ČT projde především vizuální změnou. Obsah iVysílání bude možné přehrávat také na dalších stránkách webu ČT, především na stránkách pořadů a bude s ním výrazněji pracováno na homepage ČT, ČT 1 a ČT 2, slibuje. Rýsují se i tři konkrétní nové projekty: v rámci propagace iVysílání nabídne sekce „Osobnosti ČT doporučují“, „Na dně archivu“ a „The best…“. Videoarchiv ale bude především základem pro budoucí projekty HbbTV, digitální televize na vyžádání.

O samotné HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV, neboli hybridním televizním vysílání prostřednictvím širokopásmového internetu) jsme na DigiZone.cz nedávno psali samostatný článek, takže jí netřeba věnovat tolik prostoru. Stručně řečeno, jde o systém, který umožní díky napojení televizoru na kabel s internetem využívat televizní archivy televizí, umístěné na webu, ale sledovat je v televizní kvalitě. Podle Fridricha to je budoucnost televize, neboť diváci stále více ztrácejí chuť sledovat oblíbené pořady v časech, kdy jim je nabízí klasická televize. Kavčí hory už testují první projekt HbbTV se společností Samsung. Na televizorech této značky by mělo být možné využívat videoarchiv ČT již v nejbližších měsících (firma ho přímo demonstrovala letos v září na veletrhu IFA 2010 v Berlíně).

ČT - iVysílání web

Internetový videoarchiv České televize, službu iVysílání, bude možné sledovat i na televizní obrazovce

Hlavní web ČT nabídne personalizaci, nebude nutný Facebook

Všech pět výše zmíněných webů jednotlivých programů ČT a služby iVysílání.cz budou tvořit základ hlavní internetové stránky České televize, webu www.ceskatele­vize.cz. Také ten čekají změny. Tou největší bude personalizace, uživatelé se budou moci registrovat a diskutovat pod svým jménem, aniž by využívali sociální síť Facebook. Právě tu totiž ČT nyní používá jako jedinou možnost, jak na všech webech ČT diskutovat, sdílet obsah nebo ho známkovat. Na to si stěžují uživatelé, kteří si odmítají založit vlastní profil na Facebooku. Milanu Fridrichovi to připomněli i v nedávném chatu na zpravodajském serveru Aktuálně.cz. Ředitel divize Nových médií ČT obhajuje zavedení Facebooku jako jediné možnosti, jak diskutovat na webech ČT, kultivací komentářů.

Snažíme se kultivovat diskuse pod články a Facebook je pro tyto účely jedním z optimálních nástrojů. Není určitě jediný. Na novém webu ČT umožníme registraci, která bude rovněž k použití pro diskuse na webu, slíbil Fridrich. Uživatel si bude moci sestavit svůj preferenční list informací o pořadech a programech ČT a dostane možnost aktivně komunikovat své názory, námitky nebo jen dávat tipy svým známým. Hlavní web České televize má po změnách, kterými brzy projde, především upozorňovat na existenci čtyř programů ČT, služby iVysílání.cz, struktury ČT, e-shop, ale také nabídne zprávy, informace o počasí a vybraná videa. Bude také místem, kde se lidé dozví korporátní informace o ČT či o televizním poplatku.

ČT - web www.ceskatelevize.cz

Z hlavního webu České televize se stane rozcestník na internetové stránky všech čtyř programů a služby iVysílání

Sociální sítě? Netrváme na Facebooku a YouTube, tvrdí ČT

V souvislosti s Facebookem, ale také videoserverem YouTube, čelí ČT kritice, že jejich využíváním přímo v televizním vysílání tyto služby propaguje, i když podobných služeb existuje více. Konkurenční sociální a video sítě se však ve vysílání ČT neobjevují a Kavčí hory je nevyužívají v komunikaci s diváky. Milan Fridrich v rozhovoru pro server DigiZone.cz slíbil, že divize Nová média bude otevřená spolupráci i s dalšími podobnými službami. Každý, kdo na webu provozuje stránky a je relevantním hráčem, který může nabídnout podobnou synergii jako tyto sociální sítě má dveře k projektům ČT otevřené, říká.

ČT nemá zájem na žádné preferované spolupráci, jen využívá nové komunikační uzly, aby zasáhla a nalákala nový typ diváků, kteří mají k televizi jiný vztah než minulé generace, vysvětluje šéf divize Nových médií ČT. V souvislosti se sociálními sítěmi a jejich využíváním pro propagaci vysílání České televize chystá Fridrich sérii školení a diskusí pro zaměstnance ČT. Pravidelné semináře na téma chování na sociálních sítích či bezpečnosti osobních informací budou užitečnou pomocí a vše se v budoucnu vrátí ve větší schopnosti lidí v ČT z pořadů či zpravodajství akceptovat novinky a požadavky sociálních médií, míní Fridrich. Školení by se mělo dotknout i osobních aktivit zaměstnanců ČT na sociálních sítích.

Otázky Václava Moravce - Facebook

Česká televize přestane zvýhodňovat určité sociální sítě ve svém vysílání nad ostatními, slibuje ředitel divize Nových médií Milan Fridrich

Ať chceme nebo ne, naše chování na těchto veřejně přístupných platformách sleduje veřejnost, která si toto chování spojuje se společností, pro niž pracujeme, tedy s ČT, říká Fridrich. Ještě jako ředitel zpravodajství ČT v minulosti napomenul nynějšího vedoucího domácího zpravodajství ČT Jindřicha Šídla, který na své osobní stránce na Facebooku označil čínskou velvyslankyni v Praze za „arogantní bábu“. Redaktoři zpravodajství ČT poté dostali interní pokyn, aby byli ve svých vyjádřeních na Facebooku zdrženlivější.

Kolik peněz vydá ČT na Nová média a změny internetu?

Poměrně razantní změny na internetových stránkách ČT i vznik divize Nových médií, která dosud ve veřejnoprávní televizi neexistovala, budou stát Kavčí hory nemalé peníze. Milan Fridrich ale tvrdí, že veškeré investice půjdou z výnosů obchodní činnosti ČT, nikoli z koncesionářských poplatků. Vylučuje také, že by se ČT snažila expanzí na internetu nekale konkurovat zavedeným internetovým společnostem, pro které je vytváření internetového obsahu hlavní obchodní činností. Internet není jen nějaké nové médium, ale distribuční platforma pro obsah, který se dříve dal distribuovat jen televizním přístrojem. Doplňkové služby, které digitalizace a internet umožňují, jsou logické a ČT vše dělá tak, aby se věnovala na internetu a v mobilu i jinde svému programu a ten rozvíjela, vysvětluje.

ČT nebude podle Fridricha vytvářet samoúčelné stránky, ani podnikat na internetu. Na druhou stranu: veškerý obsah bude do budoucna multimediální, kombinací obrazu, zvuku a textu a televize veřejné služby nemůže dělat program, který nebude odpovídat době, nebude na výši a tím pádem o něj diváci ztratí zájem. Veřejná služba se musí rozvíjet, argumentuje. Rozpočet divize Nových médií však zatím nechce komentovat: Není dosud schválen, takže tyto informace zatím nejsou sdělitelné. Jisté je, že nová divize posílí o další zaměstnance. Více lidí by se mělo starat o homepage ČT. Půjde o programátora, editora, fotoeditora nebo vizuálního editora. Nová média budou mít nově také něco, co se v televizi nazývá produkcí (jeden člověk), řekl Fridrich serveru DigiZone.cz.

ČT - Kavčí hory

O rozpočtu pro divizi Nových médií se v České televizi teprve jedná. Podle Milana Fridricha by měl být ale co nejnižší. (Foto: http://ct1-cz.info)

Divize Nových médií ČT posílí až o 24 lidí

Celkově by se měl počet zaměstnanců a stálých spolupracovníků divize Nových médií ČT zvýšit až o 24. Posílení o cca 10 až 12 lidí bude na poli programátorů a editorů webů, stejný počet lidí bude potřeba pro osamostatnění portálu ČT 4 a jeho profesionální fungování. V dalších oblastech budeme spolupracovat s tvůrci na podobě sociální komunikace na sítích a na podobě a způsobu propagace pořadů a projektů. Tvůrci pořadů si musejí uvědomit, že internet, respektive budoucí aplikace na mobily a hybridní televizi nejsou nějaké nutné zlo a součást jejich práce, protože lineární program, jak jej známe, bude brzy jen jednou z distribučních platforem ČT, popisuje Fridrich. A musejí také chápat, že propagace na internetu je bojem o mladého diváka, bojem o relevanci ČT.

Nová média ale chtějí hodně využívat synergie se současnými zaměstnanci ČT a tím ušetřit další náklady na svůj provoz. Chceme Nová média dělat co nejlevněji, tedy aby sběr materiálu probíhal v jiných útvarech paralelně a za jedny peníze, a rovněž si přejeme, aby se odborníci – programátoři a webeditoři věnovali vylepšování a kreativní práce na stránkách, ne produkční činnosti, líčí Fridrich. Na pravidlech této synergie pracuje projektový tým Nových médií od srpna. Nyní začneme chystat přesný systém práce mezi jednotlivými programy, Novými médii, marketingem, PR a obchodem. Tento systém bude hotový do konce listopadu, ověřený tak, aby se dal v prosinci testovat, dodává Fridrich.

MMF24

ČT - chodba Kavčí hory

S personálními změnami ve vedení oddělení internetu, teletextu a zpravodajského portálu ČT 24 šéf divize Nových médií nepočítá (Foto: ČT)

Personální změny v odděleních ČT, která se od Nového roku sdruží do divize Nová média a dosud fungovala samostatně, Fridrich podle svých slov nechystá. O pozici se tak nemusí bát vedoucí internetu ČT Petr Svatoš či šéf teletextu ČT Jan Zeman. Změny ve vedení internetu nechystám, protože je veden dobře a práce tohoto útvaru v projektovém týmu Nová média to jenom dokazuje. Celou redakci rozšíříme jen o programátory a editory prezentačních webů, uzavírá Fridrich. Celé to má jen jednu malou vadu na kráse: na sledování internetových stránek ČT, včetně živého televizního vysílání či videoarchivu pořadů, se nevztahuje povinnost platit televizní poplatek a pokud je tedy sleduje člověk, který nevlastní televizní přijímač, ČT na něm tratí…

Který web České televize využíváte nejčastěji?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).