Hlavní navigace

WhatsApp šifruje, lidé méně sdílí na Facebooku a MacBook bez kláves

10. 4. 2016
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Rok masivních úniků dat, placené SaaS, kam se podíváte, Etsy a Medium rostou, Facebook si Live Video kupuje, 0day ve Flashi. Co přinesl právě končící #tyden.

Píše se Internet nebo internet? Vypadá to, že v tom stále není jasno (tedy já v tom jasno mám, Internet je ta celosvětová síť). Ale třeba podle The AP Finally Realizes It’s 2016, Will Let Us Stop Capitalizing ‘Internet’ píší, že Associated Press přešlo na internet. A taky web místo Web (což bych osobně nikdy nepoužil).

Hacking Team už dlouho nic, takže… italská vláda jim zakázala prodávat malware mimo Evropu. A ještě je tam nějaké vyšetřování jejich šéfa za obchody v zahraničí. Viz Hacking Team In Trouble Again – Loses License To Sell Malware Outside Europe, a pokud si už nepamatujete, tak viz Hacking Team: na seznamu klientů je i česká policie. A bez iluzí, namočení Česka do téhle frašky vyšumělo do ztracena.

Dříve nebo později dojdeme do situace, kdy na jakýkoliv dotaz týkající se „žen“ bude nutné odpovědět jako „no comment“. Protože ať řeknete, co řeknete, vždy si to někdo vysvětlí jinak. A pak vznikne válka na Twitteru a celý svět vás odsoudí, aniž by vůbec tušil, co bylo řečeno a jak to bylo řečeno. Hodně poučné čtení v Gay Talese Goes Through the Twitter Wringer.

234 milionů údajů z řidičských průkazů v USA je online. Viz USA driver's license Database a 7,9 GB torrent. A pokud to není opožděný aprílový vtip (v popisu opsali věci z úniku z Turecka, takže podezření by tu bylo a ověření bude trvat), tak je to hodně velké sousto.

TELEgraficky

TotalFinder a TotalSpaces prodánoROGUE ONE: A STAR WARS STORY ■ Sprinklr koupil Postano ■ Reddit konečně aplikaci pro iOS a Android ■ Google Analytics Publisher ID lookup

WEBDESIGN, INTERNET

Time to Retire From SEO obsahuje docela dost postřehů, které ale hodně míří na to, kam se vydal Google. A to ještě nedávno právě Google řešil to, že jeho indexy jsou zaplevelené právě prací „SEO mágů“ a Matt Cutts kudy chodil, tudy vrtěl psem. A taky, no, taky to vyšlo prvního dubna :)

Hledání „unprofessional hairstyles for work“ na Googlu přináší problém. Neprofesionální účes je podle všeho poněkud rasově nevyvážený. Viz Do Google's ‚unprofessional hair‘ results show it is racist?, kde zmiňují i to, že pokud hledáte „man“, tak je to také rasově poněkud nevyvážené. Ale zmiňují také to, že představa o tom, že web (internet) sám o sobě bude nějakým způsobem vyvážený, je poměrně dost absurdní.

Ve vyhledávání Bingu se přímo objevují bloky kódu. Pro novou pomůcku mířící hlavně na programátory se Microsoft dal dohromady s komunitním programátorským webem HankerRank. Viz Microsoft and HackerRank bring executable code snippets to Bing’s search results pages.

Microsoft Edge nespustí automaticky každý Flash, na který narazíte na webu. Prý bude „inteligentní“ a pozná, kdy jej má nechat spustit ručně a kdy je to dobré nechat běžet hned. Osobně bych dodal, že by Microsoft nejlépe udělal, kdyby Flash v Edgi přestal podporovat. Apple to udělal jako první před lety a nikomu na iOSu Flash nechybí. Viz Microsoft Edge Browser will Now Exercise a Greater Control Over Flash Content.

SOFTWARE

TextExpander otočil a přechází na měsíční placení. Což je, popravdě, dost velká divočina a jedna z ukázek toho, kam to může dojít se všemi těmi aplikacemi, které budou chtít „malé“ měsíční příjmy. Poslední verze přitom stála 19,95 USD a nově by chtěli platil 4,95 USD měsíčně (nebo 9,95 USD za týmovou verzi). Model Saas (Software as a Service) má v některých věcech opodstatnění, ale tady je to opravdu divný nápad.

Etsy spustili Pattern, systém pro online obchody. Konkurenci Shopify, SquareSpace (a pochopitelně řadě dalších). Stávající prodejci mohou jimi prodávané zboží na Etsy prostě překlopit do podoby přizpůsobitelného samostatného obchodu (za 15 USD měsíčně, 30 dní zdarma zkušební verze). Viz Etsy launches Pattern, an online store builder to take on Squarespace and Shopify.

Medium chce být vydavatelským domem. Medium for Publishers je poněkud rozšířenější Medium (o další možnosti přizpůsobení), ale pořád je tu stále stejný problém. Když už budete chtít něco opravdu vydávat, tak proč nejít do něčeho, co můžete plně vlastnit a provozovat? Medium vydavatelům chce nabídnout i monetizační platformu, ale to je zatím jenom v „beta“ podobě. Zajímavé může být ale i to, že se jim na začátek podařilo přesvědčit dvanáct webů, které se rozhodly migrovat. Viz 12 Online Sites Migrate To Medium.

Vivaldi je v ostré (1.0) verzi. Pokud netušíte, co to je, tak další prohlížeč od zakladatele a dřívějšího CEO Opery Jona von Tetzchnera. Měl by to být prohlížeč pro pokročilé uživatele (gesta myší, rozhraní přes příkazovou řádku, pokročilejší záložky, více možností přizpůsobení, definovatelné klávesové zkratky, …). Ve skutečnosti je to ale Google Blink engine. A můžete mít i rozšíření z Chrome.

Google doplnil připomenutí (reminders) i do webového kalendáře (byla prozatím pouze na mobilu). Docela dostačující pomůcka pro úkolník přímo v kalendáři. Bohužel chybí možnost konverze události v kalendáři na připomenutí, ale jinak to umí podstatné věci – opakování či posouvání, dokud věc neoznačíte jako splněnou či nesmažete.

Vanilla World Of Warcraft si už nemáte moc šanci zahrát, ale pokud se začtete do Inside the WoW server Blizzard wants to shut down, tak se dozvíte o privátním serveru, který se stal legendou. A kde stále žije původní World of Warcraft.

HARDWARE

Asymco: 1 591 092 250 počítačů za 40 let dodaných Applem. Graf níže je z The Next 40, protože to číslo nejenom potřebuje vysvětlení, ale jsou tam vidět i další výrobci. Navíc je tam ještě jeden zajímavý graf, který ukazuje na ústup PC:

Robot, který má jenom dvě nohy a stačí mu to. Dílo Alphabet vlastněné společností Schaft:

Apple podal patent na MacBook s klávesnicí bez kláves. Viz například Apple filed a patent for a MacBook keyboard without keys či přímo patent s číslem 20160098107 a názvem CONFIGURABLE FORCE-SENSITIVE INPUT STRUCTURE FOR ELECTRONIC DEVICES. Docela divočina.

Pohled na úspěšné přistání rakety SpaceX na malé plovoucí základně je působivý. Velmi. Viz SpaceX Just Landed a Rocket on a Drone Ship.

MARKETING A KOMUNIKACE

Dillan's Voice. Kouzelné.  

Facebook platí firmám a celebritám za Live Video vysílání. Prostě když to nejde protlačit přirozenou cestou, tak Facebook Live Video půjde cestou patřičně placenou. Upřímnou soustrast pro Periscope, protože pokud se skutečně opravdu konečně Facebook Live Video rozšíří na celý svět, tak to může Periscope jít pomalu zabalit. Pokud tedy nepřijde s něčím výrazně lepším, než má teď. Viz Živé video na Facebooku je tady. Videoslužba Live se otevírá světu nebo It’s Not Just Celebrities — Facebook Is Paying Media Companies to Make Live Video, Too.

Facebook Live Video vysílá čtvercová videa kostičkující i na 1Mbps VDSL (uplink). Bohužel v zařízení nezůstane nahrané video v plné zaznamenané kvalitě (to je dost zásadní nedostatek) a ani (jako je tomu u Periscope) se později nenahraje kvalitnější záznam. Ještě stále tedy doufám, že Periscope (patří k Twitteru) to dotáhne dál, protože tohle je typická nedotaženost od Facebooku. První zkušební vysílání #kote live pochází z iPadu.

Jak si Facebook poradí se sexem či násilím v Live Video přenosech? Jednoduše, spoléhá se na to samé, jako u všech dalších „porušování“ pravidel: bude čekat na nahlášení od těch, kteří se na vaše živé video dívají. Logické. Viz Facebook’s Plan to Stop People From Livestreaming Sex? You.

Jojo, rozchody jsou těžké. A když American Airlines dá někomu kopačky, tak je z toho hodně povedené video. Viz breaking up is hard to do. Jo, pravda, musíte být CaseyNeistat a mít přes 2,5 milionu odběratelů na YouTube. Pak je to teprve rozchod v opravdu velkém stylu.

Facebook opět zkouší omezit značky a snaží se jim zakázat propagaci něčeho jiného, než jeho vlastních věcí. A také zavádí novou „povinnost“ označovat „reklamu“ štítky. Zábavné na tom je i to, že tvrdí, že přece vždy bylo na Facebooku zakázáno něco propagovat jenom příspěvky a vůbec okolo toho neuvěřitelně mlží. Navíc tvrdí, že „příliš propagační“ příspěvky bude omezovat, aby „neobtěžovaly“ uživatele. Nově se vrací i absurdní omezení pro profilové obrázky i fotky v záhlaví. Viz Facebook is making product endorsements more obvious, a pokud jste to nepochopili, tak tohle je jen příprava na další zpoplatnění Facebooku.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Databáze tureckých občanů (49,6 milionu) je k dispozici online. Stačí stáhnout 1,5 GB komprimovaných dat přes torrenty a máte to. Praktická demonstrace toho, že jakmile se něco jednou ocitne online (co třeba takové EET), tak to dříve nebo později někdo „zpřístupní“. Viz Turkish Citizenship Database.

WhatsApp dokončil implementaci end-to-end šifrování. Viz WhatsApp se pouští do šifrování všeho. Zpráv, videí, fotek i hovorů nebo WhatsApp's Signal Protocol integration is now complete, oznámení od Open Whisper Systems, kteří za implementací stojí. Není to až taková legrace, jak to vypadá – WhatsApp má nejenom řadu různých platforem, ale komunikace probíhají v mnoha různých částech aplikace.

Airbnb aktualizovala Pravidla týkající se soukromí a řady dalších věcí. A podle Airbnb, Forced Arbitration And An Evolving Privacy Policy That Shares More Than Homes to nevypadá nijak přívětivě. Nejméně přívětivé je to, že se musíte v případě problémů podvolit arbitráži. Takže než si někde přes Airbnb objednáte ubytování, velmi pozorně si nové podmínky přečtěte.

Flash byl opět hodně děravý. Viz Killing a Zero-Day in the Egg: Adobe CVE-2016–1019, což by se mělo stát povinným čtením pro všechny ty zastánce zachování Flashe v počítači. A viz Security updates available for Adobe Flash Player.

Únik Panama Papers proběhl možná přes přihlášení do „Outlooku“, ale možná také přes plug-in pro WordPress. Ale berme to všechno s rezervou, protože žádná reálná analýzy neexistuje a samotní Mossack Fonseca zatím vypouštějí jen obvyklou mlhu. K tomu WordPress ale viz Is This How a Hacker Got the Panama Papers? a hlavně WordFence v Mossack Fonseca Breach – WordPress Revolution Slider Plugin Possible Cause, kde je analýza „portálu“, který MF zpřístupňovali zákazníkům.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Lidé prý na Facebooku sdílí méně informací o osobním životě. Podle People are reportedly sharing fewer personal updates on Facebook jde o celkový 5,5% meziroční pokles ve sdílení vůbec a 21% pokles osobních příspěvků, který stále pokračuje. Pro Facebook je to prý zásadní problém. Ale proč vlastně něco sdílet, když Facebook tak silně omezuje viditelnost příspěvků? Jiné podstatné důvody budou třeba i ty, že lidé se přesunují buď na jiné sociální sítě nebo do chatovacích aplikací a Facebook už prostě není „in“. Zajímavý je i původní zdroj informace, Facebook Struggles to Stop Decline in ‘Original’ Sharing.

Facebook prý ukončil pravidlo o maximu 20 % plochy v reklamách obsazené textem. Ale nejásejte, protože omezení platí pořád, a pokud se v obrázku u vašeho inzerátu bude vyskytovat příliš moc textu, tak Facebook bude omezovat jeho zobrazování. Aspoň to plyne z Facebook's Changed The 20% Ad Image Text Overlay Rule a poučení je stále stejné: nedávejte do obrázku ideálně žádný text.  A „text“ je i logo, vodoznak nebo čísla. A pozor, Facebook stále v pravidlech uvádí, že pravidlo 20 % platí.

Chcete seznam TOP 50 universit/vysokých škol na Twitteru a Facebooku? Mohlo by se hodit, pokud se chcete podívat, jak tyhle „instituce“ dělají sociální sítě. Viz What Are the Top 50 Colleges on Facebook, Twitter?

STARTUPY A EKONOMIKA

O část Yahoo se prý bude ucházet Verizon. A Google nabídku zvažuje. Viz Verizon to Proceed With Yahoo Bid, Google Weighs Offer, kde píší, že Verzion by měl zájem o Yahoo Japan Crop. Google pro změnu o hlavní část Yahoo.

Kolem Googlem vlastněné společnosti Nest je trochu veselo Viz Google Is Sitting On A Timebomb With Its Nest Disaster.

24 slightly depressing stats on the ‘fall’ of Twitter sice není až tak depresivní, jak titulek naznačuje, ale začne být depresivní, pokud si Twitter (a jeho čísla) srovnáte s těmi od Facebooku či Instagramu. Ale co, Twitter se stále bude držet problematického omezení délky tweetu, rozhodně neumožní opravit již zveřejněný příspěvek a sdílení bude stále říkat retweet. A pak se diví, že noví uživatelé prostě nepřicházejí.

INFOGRAFIKA

Most Safe and Unsafe Places je nejenom infografika, ale hlavně analýza vycházející z příspěvků na Twitteru. Ukazuje, kde v USA jsou ta nejbezpečnější a nejméně bezpečná místa. Včetně zajímavé vizualizace v animované podobě.

ebf - tip - debata

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).