Hlavní navigace

Yo.cz vyvolává smíšené pocity

Jiří Lahvička

Chcete vydělat na Internetu peníze a schází vám originální nápad? I v takovém případě máte šanci - stačí okopírovat již úspěšný cizí projekt, třeba tak, jak to udělali autoři nového portálu Yo.cz, kteří se vydatně přiučili u jiných českých portálů. Ovšem když dva dělají totéž, není to totéž...

Portál Yo.cz se přidržel osvědčeného rozmístění a pojmenování jednotlivých prvků stránky (v levém sloupci sekce Chci a Chci zadarmo, uprostřed kategorie katalogu, vpravo přihlašování ke službám, ve spodní personalizovatelné části nesmí vpravo chybět televizní program a vlevo počasí…) a dokonce nabízí některé služby navíc (výměnný reklamní systém, free webhosting s podporou PHP/MySQL). První věcí, která však návštěvníka přilákaného kynologicky orientovanou kampaní (Chyť si pejska a vyhraj) varuje, že vše není tak lákavé, jak to na první pohled může vypadat, je počet reklamních prvků na stránce – směska neuvěřitelných 5 bannerů 468×60, 3 čtverců 125×125 a dalších reklamních formátů nejen hrubě porušuje pravidla Billboardu a Mr.Linxe, kteří se na portálu také zobrazují, ale hlavně dokáže od pravidelných návštěv spolehlivě odradit všechny kromě těch nejotrlejších. Repelentní účinek reklamní smrště je ještě znásoben zoufalou pomalostí celého portálu zjevně způsobenou nekvalitním připojením serveru, na kterém je umístěn (pokud tedy máte to štěstí, že dotyčný server zrovna není spadlý). No, nevadí, možná si řeknete, co mi je po rychlosti a počtu reklam, hlavní je kvalita a propracovanost nabízených služeb! I v takovém případě budete trpce zklamáni – na celém portálu jsem nenašel jedinou službu, která by na českém Internetu patřila k těm lepším.

K hlavním oporám portálů bezpochyby patří katalog a freemail. Yo.cz nabízí obojí, ovšem v naprosto úděsné kvalitě. Ač je struktura katalogu dosti chudá, většina kategorií obsahuje v lepším případě pouhých několik odkazů. Chcete si přečíst zpravodajství? Máte smůlu, tato kategorie je totálně prázdná. Rádi cestujete? Ani v tom případě na Yo.cz moc nepochodíte, kategorie Cestování totiž obsahuje celé dva odkazy. Jediným kladem freemailu je nejspíš POP3 přístup, jinak totiž umí opravdu jen holé přijímání a odesílání pošty prostřednictvím webového rozhraní v angličtině (!).

K dalším službám, které portál Yo.cz nabízí, patří výměnný reklamní systém. Ten podporuje při výměnném poměru 1:1 bannery 468×60, čtverce 125×125, ikonky 88×31 a jakýsi novátorský formát 115×60 (nejbližší běžný formát je 120×60). Ač aktuální stav členů je 107, drtivá většina vašich bannerů se bude zobrazovat pouze na té či oné podsekci portálu. Kombinace již zmíněné pochybné dostupnosti serveru a reklamního kódu založeného na JavaScriptu však činí reklamní systém v praxi nepoužitelným (ledaže by vám nevadilo, že se kvůli reklamě Yo.cz vaše stránky budou nahrávat výrazně pomaleji, případně nepůjdou vůbec zobrazit).

Pro ty, kdo touží po dynamických stránkách propojených s databází, může být zajímavý free webhosting. Opět se však musíte smířit s mizernou dostupností vašeho webu a pokud nechcete používat výše zmíněný reklamní systém, také s bannerem v samostatném rámu nebo okně. Pokud se ale chcete pouze seznámit s PHP a MySQL, dá se to přetrpět.

Content 2017 - tip Footshop

Ani další služby z široké nabídky Yo.cz se nevymykají naznačenému trendu – jsou pomalé, velmi chudé na údaje a většinou mnohem horší než konkurenční produkty. Počítadlo přístupů výrazně pokulhává za Na vrcholu nebo Toplistem, seznamka obsahuje stěží několik desítek inzerátů, na chatu máte štěstí, pokud tam vůbec někoho potkáte, práci přes Yo.cz také nejspíš neseženete… To se pochopitelně projevuje na návštěvnosti, která je navzdory placené reklamě velmi nízká – provozovatelé sice udávají 13520 shlédnutých stran denně, Toplist však za den registruje pouhých cca 150 sessions. Sami si vyberte, čemu budete věřit :-).

Ta spousta práce, která na portálu Yo.cz evidentně přišla vniveč, byla však přece jenom k něčemu dobrá – vždyť učit se můžeme nejen z kladných příkladů, ale i ze záporných. Zatímco první možnost (přinejmenším v oblasti portálů) představuje například nezpochybnitelný úspěch Centra na zdánlivě zaplněném trhu, Yo.cz je instruktážní příklad možnosti druhé. Provozovatelům nezbývá než popřát, aby v tomto projektu utopili co nejméně času a peněz a aby jejich příští kopie úspěšných byla vydařenější.


Redakční stanovisko k tomuto článku a vysvětlení jeho vzniku z pera Marka Antoše si můžete přečíst v rámci diskuse. (Doplněno 14.8. v 14:40)
Našli jste v článku chybu?