Ilustrace: Nenad Vitas
Videoserver YouTube přenáší americký partnerský model do Británie. I britští autoři videoobsahu mají nyní šanci vydělat peníze za vložení videa. Slogan programu vydělejte na své kreativitě je přesný. Jde o kreativitu a originalitu, ta může přinést úspěch a i nějaké ty peníze. YouTube celkem férově nabízí těm nejlepším šanci vydělat, respektive získat podíl z reklamy, která jejich videa provází. Server nezveřejnil podrobnosti o obchodním modelu, důležitou informací je fakt, že nemusí jít o videa exkluzivně zveřejněná pouze na YouTube. Tedy i ti, kteří používají jiné servery, mohou to nejlepší ze své tvorby zařadit do „vydělávajícího“ programu. Konkurenční videoservery mohou očekávat, že se jejich „perly“ objeví i na YouTube.
Nejschopnější Američané produkující videa s milionovou návštěvností mohou vydělat i několik tisíc dolarů za měsíc. Pár nejlepších se na celkovém počtu zobrazených videí podílí nezanedbatelným procentem. Hudebník Tay Zonday se svým klipem Chocolate Rain zaznamenal více než 14 milionů zobrazení, na jeho klip reagovalo videoodpovědí přes tisíc uživatelů. Mladík se stal ambasadorem partnerského programu v Kanadě a Německu, jeho úspěch je obdivuhodný a je jedním z těch vyvolených, kteří se díky svým videím na YouTube mohou slušně uživit. Tay Zonday navíc zinkasuje další peníze za navazující aktivity.
I Britové mají svého úspěšného „videoproducenta“, je jím počítačový nadšenec s přezdívkou GiR2007, jehož snímek Pancakes zaznamenal skoro 2,5 milionu zobrazení. I palačinky je možné připravit vtipně a s grácií. Podle BBC je ale představa, že se stanete milionářem díky videoobsahu, jen z říše snů. Vydělat nezanedbatelné peníze se podaří jenom minimu uživatelů, nicméně nabídka je fér. YouTube partnerský program hodlá rozšířit i do dalších evropských zemí, stejně jako lokální verze svých služeb.
Až se dočkáme podobného partnerského programu u nás (Stream.cz něco podobného připravuje, můžeme se těšit i na spuštění české verze YouTube), bude zajímavé sledovat, zda i v Česku vyroste hvězda, co se uživí produkováním videoobsahu na Internetu. Nejspíš se někdo takový objeví a dost možná budou jeho videa stát za to. Těch, kteří budou běhat s mobilními telefony a kamerami po ulici s vidinou exkluzivního snímečku, bude ovšem pochopitelně tisíckrát víc než „šťastlivců“, co inkasují honorář alespoň v hodnotě deseti deka salámu a dvou rohlíků.