Hlavní navigace

Z kluků zakladatelů se museli stát manažeři

Ondřej Neff

Když se ohlédnu na dobu před deseti lety, připadá mi to, jako bych vzpomínal na nějaký sen. Samozřejmě, před deseti lety Internet už u nás jel naplno. Já sám jsem publikoval svoje první neumělé stránečky o Julesi Vernovi v rámci AmberZine v roce 1995, ale před těmi deseti lety už tu byl můj Neviditelný Pes, byl tu samozřejmě Seznam, Mobil a přibyla i Lupa.

Dan Dočekal měl svůj Svět namodro a dokonce do našeho počínání vstoupily i peníze, začala proužková reklama, takže jsme se profesionalizovali! Já jsem v tom prostředí dočasně omládl o několik desetiletí – kolem mě byli samí mladíčci, zakladatele Lupy Marka Antoše nevyjímaje! Ivo Lukačovič vypadal jako gymnazista vyděšený z blížící se maturity a dospěle se tvářil jen Patrick Zandl, jako repetent, který propadl dvakrát za sebou.

Lupa přišla v pravou chvíli. Internetová média mají jednu vlastnost, kterou nemohou mít média tradiční: vytvářejí komunity. Jsou interaktivní, čtenáři mohou komunikovat s médiem samotným, ale také mezi sebou. Byla to doba nadšení a zakládání. Byla tu potřeba komunikovat i jaksi napříč, nejen v rámci jednoho média. A Lupa pro to poskytla platformu.

LCD televiye
Tato glosa je vydána v souvislosti s 10. narozeninami Lupy, které tento server slaví v průběhu dubna 2008. Více zavzpomínat na Internet před deseti lety si můžete na stránkách speciální přílohy, mapující historii Lupy i českého Internetu. Nechybí perličky ze zákulisí i dosud nepublikovaná fakta a fotografie. Až do konce dubna můžete navíc soutěžit o atraktivní ceny od partnerů výročí ve čtenářské soutěži.

Už tenkrát byla technicky na špičce, stála na redakčním systému, což jsem mohl jen tiše závidět. Design tehdy vytvořil Adam Hauner z Flaminga, a že to udělal dobře, je vidět dodnes. Musím přiznat, že jsem trochu sentimentální, když si Lupu otevřu a vidím, že to, co Adam tenkrát vytvořil, dobře funguje dodnes.

CIF17_Rabaino_Lupa

Ti co vzpomínají, obvykle idealizují. O průkopnických dobách je snadné mít idealizované představy. Pokusím se ohlédnout bez sentimentu. Je fakt, že tehdejší Internet stál na nadšení, dobré vůli a tvořivé síle. Dnešní Internet, to už je plnohodnotné médium, plně profesionalizované – a bylo by nespravedlivé ho očerňovat poukazem na to, že se kolem něho točí velké peníze. Prostě, bez investic to nejde, stejně jako se na koleně, jen z nadšení, nedají vydávat noviny nebo vysílat televize. Je mi trochu líto, že se z těch kluků zakladatelů stali kravaťáci manažeři a zmizeli někde v příšeří ředitelských pracoven. Ale i to je přirozený vývoj, kterému nelze zabránit. Ani není proč mu bránit. Dítě dospěje, i Internet dospěl.

Na Lupě je to vidět.

Našli jste v článku chybu?