Hlavní navigace

Zapínáme. Teď ještě, aby se taky vypínalo

Autor: 115393
Jan Potůček

Brutální digitalizační říjen skončil. Česká televize pokrývá digitálním signálem skoro 60 % obyvatel České republiky, Nova s Primou přes 50%. Víme také, že do konce roku se ještě spustí digitální vysílání na Sušicku, Jáchymovsku a Chomutovsku. To všechno je sice pěkné, ale aby se takto mohlo postupovat i v příštím roce a později, bude třeba vypínat analogové programy. A nejen ČT 2.

Doba čtení: 5 minut

Divák novák set-top-box nepotřebuje

Z celého digitalizačního třeštění na závěr tohoto týdne nikdo nezmínil skutečnost, že pokud diváci oželí program ČT 2, mohli se na kupování set-top-boxů, úpravu antén a ladění digitálního signálu vykašlat. ČT 1, Novu a Primu budou analogově chytat dál – pokud v místě jejich bydliště tyto televize vysílaly. ČT 2 není pro většinu diváků tím důvodem, proč přecházet na digitální příjem televize. V průměru ji sleduje asi šest až sedm procent diváků, a to je skutečná minorita. Většinou vzdělanější, přístupnější novým technologiím, takže pro ně není problém opatřit si set-top-box. Řada z nich ale má kabelovou nebo satelitní televizi, takže se jich vypínání analogu netýká.

Ani současná programová nabídka v obou nástupnických multiplexech po přechodné digitální síti A není tak převratná, aby divák navyklý na pořady komerčních televizí běžel nedočkavě do nejbližšího elektra pro set-top-box. Zkrátka, pokud mu stačí Nova, Prima a ČT 1, nějaká ČT 4 nebo ČT 24 ho nevytrhne. Samozřejmě pokud nejde o sportovního fanouška, kterému po vypnutí analogové ČT 2 nic jiného než digitální příjem televize nezbývá. Multiplex 3 s novými televizemi, jako je Z1, Óčko, Public TV či TV Noe ale v pokrytí hodně pokulhává za sítěmi České televize a Českých Radiokomunikací. Kromě Prahy, Brna, Ostravy a maličkého vysílače v Plzni ho nenaladí nikde jinde.

Rozvoj digitalizace závisí na vypínání analogu

Aby se multiplex 3, ale také digitální sítě 1 a 2, mohly rozšiřovat do dalších regionů, je třeba pokračovat ve vypínání analogového vysílání. A nejen ČT 2. Podle vládního harmonogramu digitalizace mají v příštím roce přijít na řadu také ČT 1, Nova a Prima. Tyto tři programy mají už v dubnu ukončit analogové vysílání v Praze, v září na Plzeňsku a v říjnu ve středních Čechách. To bude teprve skutečný digitalizační masakr – televizní příjem budou muset řešit všichni ti, kterým nevadí, že tento týden přišli o ČT 2. Jenže zatím není tak úplně jisté, že se skutečně bude vypínat. Televize Nova sice souhlasila s harmonogramem digitalizace, aby nebyla označovaná za brzdiče a zároveň si otevřela cestu k dalšími bonusovému programu, od té chvíle ale vehementně zpochybňuje dubnový termín vypínání analogu v Praze.

Nutno říct, že Nova na to jde dobře. Její ředitel Petr Dvořák argumentuje problémy se společnými televizními anténami (STA), které je třeba k digitálnímu příjmu upravit, a to není tak jednoduché. V Praze je jich hodně, anténářských firem je omezené množství. Leckde radši mávnou rukou nad chybějící ČT 2 a vesele dál přijímají přes STA analogovou ČT 1, Novu a Primu. Jenže o ty pak diváci mohli ze dne na den přijít. Protože když se rozmyslí na poslední chvíli, anténáři na ně nebudou mít čas a zapíšou si je do pořadníku. Domácnost zůstane na několik dní bez televizního signálu, a to je nejčernější můra Novy, ale i Primy. České televizi to může být jedno, televizní poplatek se jí musí platit, i když signál nemáte.

Kde je informační kampaň? Už dávno měla probíhat

Jestliže Dvořák říká, že v dubnu není možné v Praze vypínat analogovou Novu, protože zdaleka ne všechny domy budou mít upravené STA, může mít pravdu. Dávno už totiž měla probíhat státní informační kampaň, která by na tenhle problém upozorňovala a jednoduchým způsobem vysvětlovala, jakými způsoby lze tuto úpravu provést, včetně seznamu vysílacích kanálů jednotlivých multiplexů v regionech, kde se už digitálně vysílá. Národní koordinační skupina pro digitalizaci, poradní orgán vlády, který funguje při ministerstvu vnitra, sice už loni v květnu vydala návod na čtyři typy úprav STA, ale to je málo. Jak se k němu mají diváci a anténáři dostat? Kde je nějaké informační centrum?

Vláda už na jaře uvolnila pro letošní informační kampaň k digitalizaci 30 milionů korun z fondu, do kterého plynou peníze z prodeje reklamních časů na České televizi. Dodnes žádné informační centrum nevzniklo. Bez oficiální informační kampaně se musel obejít i mezník v celé digitalizaci, složitá operace mezi 30. a 31. říjnem s vypínáním analogové ČT 2 na čtyřech velkých vysílačích a rozdělení přechodného multiplexu A na digitální sítě 1 a 2. Co jiného než tuto událost měla letos pokrýt státní informační kampaň? Místo toho se zděšení diváci obrací přímo na televize, na operátory multiplexů, případně na specializované weby. Ty jsou ale soukromé a mají omezený přístup k informacím. Sice suplují oficiální kampaň, vytýkat jim ale, že některé informace pomíjejí, nebo je vůbec nemají, není na místě. To by měl dělat oficiální informační web.

KL18_hlasování

Když se nebude vypínat, digitalizace se zastaví

Pokud se informační kampaň nespustí do konce letošního roku, těžko asi někdo přesvědčí Novu, aby v dubnu vypnula analogové vysílání v Praze. A bude mít pravdu, informovat občany na poslední chvíli je nesmysl. Jenže na vypínání analogových programů ČT 1, Novy a Primy závisí rozšiřování prvních tří multiplexů do dalších regionů. Čili pokud se nebude vypínat, nebude se moci v mnoha lokalitách zapínat. Nemluvě o tom, že dosud se všichni bavili pouze o vypínání analogu na hlavních vysílačích. Jenže digitální multiplexy budou postupně rušit analogové vysílání ČT 1, Novy a Primy i na vysílačích středního a malého výkonu. Kdo čte pečlivě Technický plán přechodu na DVB-T, ví, že je tomu věnovaná celá jedna obsáhlá příloha.

Nova není zrovna nadšená digitalizací, a není se jí co divit. Jenže pokud jí budeme sami podsouvat argumenty pro to, aby nevypínala analog, digitalizace znovu zamrzne a nikdo se nebude moci divit divákům na Moravě, že si raději pořídí satelit. Pak za to nebude moci Nova, ale stát jako garant jasné, úplné a viditelné informační kampaně.

Anketa

Chybí vám státní informační kampaň k digitalizaci a informační centrum pro diváky?

Našli jste v článku chybu?