Hlavní navigace

Zapínáme. Teď ještě, aby se taky vypínalo

2. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Brutální digitalizační říjen skončil. Česká televize pokrývá digitálním signálem skoro 60 % obyvatel České republiky, Nova s Primou přes 50%. Víme také, že do konce roku se ještě spustí digitální vysílání na Sušicku, Jáchymovsku a Chomutovsku. To všechno je sice pěkné, ale aby se takto mohlo postupovat i v příštím roce a později, bude třeba vypínat analogové programy. A nejen ČT 2.

Divák novák set-top-box nepotřebuje

Z celého digitalizačního třeštění na závěr tohoto týdne nikdo nezmínil skutečnost, že pokud diváci oželí program ČT 2, mohli se na kupování set-top-boxů, úpravu antén a ladění digitálního signálu vykašlat. ČT 1, Novu a Primu budou analogově chytat dál – pokud v místě jejich bydliště tyto televize vysílaly. ČT 2 není pro většinu diváků tím důvodem, proč přecházet na digitální příjem televize. V průměru ji sleduje asi šest až sedm procent diváků, a to je skutečná minorita. Většinou vzdělanější, přístupnější novým technologiím, takže pro ně není problém opatřit si set-top-box. Řada z nich ale má kabelovou nebo satelitní televizi, takže se jich vypínání analogu netýká.

Ani současná programová nabídka v obou nástupnických multiplexech po přechodné digitální síti A není tak převratná, aby divák navyklý na pořady komerčních televizí běžel nedočkavě do nejbližšího elektra pro set-top-box. Zkrátka, pokud mu stačí Nova, Prima a ČT 1, nějaká ČT 4 nebo ČT 24 ho nevytrhne. Samozřejmě pokud nejde o sportovního fanouška, kterému po vypnutí analogové ČT 2 nic jiného než digitální příjem televize nezbývá. Multiplex 3 s novými televizemi, jako je Z1, Óčko, Public TV či TV Noe ale v pokrytí hodně pokulhává za sítěmi České televize a Českých Radiokomunikací. Kromě Prahy, Brna, Ostravy a maličkého vysílače v Plzni ho nenaladí nikde jinde.

Rozvoj digitalizace závisí na vypínání analogu

Aby se multiplex 3, ale také digitální sítě 1 a 2, mohly rozšiřovat do dalších regionů, je třeba pokračovat ve vypínání analogového vysílání. A nejen ČT 2. Podle vládního harmonogramu digitalizace mají v příštím roce přijít na řadu také ČT 1, Nova a Prima. Tyto tři programy mají už v dubnu ukončit analogové vysílání v Praze, v září na Plzeňsku a v říjnu ve středních Čechách. To bude teprve skutečný digitalizační masakr – televizní příjem budou muset řešit všichni ti, kterým nevadí, že tento týden přišli o ČT 2. Jenže zatím není tak úplně jisté, že se skutečně bude vypínat. Televize Nova sice souhlasila s harmonogramem digitalizace, aby nebyla označovaná za brzdiče a zároveň si otevřela cestu k dalšími bonusovému programu, od té chvíle ale vehementně zpochybňuje dubnový termín vypínání analogu v Praze.

Nutno říct, že Nova na to jde dobře. Její ředitel Petr Dvořák argumentuje problémy se společnými televizními anténami (STA), které je třeba k digitálnímu příjmu upravit, a to není tak jednoduché. V Praze je jich hodně, anténářských firem je omezené množství. Leckde radši mávnou rukou nad chybějící ČT 2 a vesele dál přijímají přes STA analogovou ČT 1, Novu a Primu. Jenže o ty pak diváci mohli ze dne na den přijít. Protože když se rozmyslí na poslední chvíli, anténáři na ně nebudou mít čas a zapíšou si je do pořadníku. Domácnost zůstane na několik dní bez televizního signálu, a to je nejčernější můra Novy, ale i Primy. České televizi to může být jedno, televizní poplatek se jí musí platit, i když signál nemáte.

Kde je informační kampaň? Už dávno měla probíhat

Jestliže Dvořák říká, že v dubnu není možné v Praze vypínat analogovou Novu, protože zdaleka ne všechny domy budou mít upravené STA, může mít pravdu. Dávno už totiž měla probíhat státní informační kampaň, která by na tenhle problém upozorňovala a jednoduchým způsobem vysvětlovala, jakými způsoby lze tuto úpravu provést, včetně seznamu vysílacích kanálů jednotlivých multiplexů v regionech, kde se už digitálně vysílá. Národní koordinační skupina pro digitalizaci, poradní orgán vlády, který funguje při ministerstvu vnitra, sice už loni v květnu vydala návod na čtyři typy úprav STA, ale to je málo. Jak se k němu mají diváci a anténáři dostat? Kde je nějaké informační centrum?

Vláda už na jaře uvolnila pro letošní informační kampaň k digitalizaci 30 milionů korun z fondu, do kterého plynou peníze z prodeje reklamních časů na České televizi. Dodnes žádné informační centrum nevzniklo. Bez oficiální informační kampaně se musel obejít i mezník v celé digitalizaci, složitá operace mezi 30. a 31. říjnem s vypínáním analogové ČT 2 na čtyřech velkých vysílačích a rozdělení přechodného multiplexu A na digitální sítě 1 a 2. Co jiného než tuto událost měla letos pokrýt státní informační kampaň? Místo toho se zděšení diváci obrací přímo na televize, na operátory multiplexů, případně na specializované weby. Ty jsou ale soukromé a mají omezený přístup k informacím. Sice suplují oficiální kampaň, vytýkat jim ale, že některé informace pomíjejí, nebo je vůbec nemají, není na místě. To by měl dělat oficiální informační web.

BRAND24

Když se nebude vypínat, digitalizace se zastaví

Pokud se informační kampaň nespustí do konce letošního roku, těžko asi někdo přesvědčí Novu, aby v dubnu vypnula analogové vysílání v Praze. A bude mít pravdu, informovat občany na poslední chvíli je nesmysl. Jenže na vypínání analogových programů ČT 1, Novy a Primy závisí rozšiřování prvních tří multiplexů do dalších regionů. Čili pokud se nebude vypínat, nebude se moci v mnoha lokalitách zapínat. Nemluvě o tom, že dosud se všichni bavili pouze o vypínání analogu na hlavních vysílačích. Jenže digitální multiplexy budou postupně rušit analogové vysílání ČT 1, Novy a Primy i na vysílačích středního a malého výkonu. Kdo čte pečlivě Technický plán přechodu na DVB-T, ví, že je tomu věnovaná celá jedna obsáhlá příloha.

Nova není zrovna nadšená digitalizací, a není se jí co divit. Jenže pokud jí budeme sami podsouvat argumenty pro to, aby nevypínala analog, digitalizace znovu zamrzne a nikdo se nebude moci divit divákům na Moravě, že si raději pořídí satelit. Pak za to nebude moci Nova, ale stát jako garant jasné, úplné a viditelné informační kampaně.

Chybí vám státní informační kampaň k digitalizaci a informační centrum pro diváky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).