Novinku oznámil Google už na konci února. Což byl dosud nevídaný krok, protože firma běžně nehlásí změny v algoritmech dopředu. Tady to ale bylo už na spadnutí, už v polovině listopadu totiž začal vyhledávač označovat stránky jako "mobile-friendly”.
Aby stránka splňovala kritéria kategorie mobilního webu, musí se podle Googlu mimo jiné vyvarovat Flashi a titěrným fontům, které nejdou přečíst bez zvětšování. Vítán je design, který má tlačítka rozmístěna tak, aby se na ně dalo klikat bez obav o překlepnutí, a takový, který se vejde na displej bez nutnosti zoomovat nebo posouvání do stran.
Ačkoliv novinka funguje jen v mobilech, Google na svém blogu tvrdí, že změna se dotkne významné části vyhledávání. Firma už i připravila test, nakolik je stránka připravena na to, že na ní budou surfovat jen majitelé telefonů.
Mobilní verze a responzivní weby jsou jedním z největších trendů, na které budou muset nejpozději letos naskočit e-shopy i většina stránek. Loni už nákup na webu skrz displej přenosného zařízení zkusila čtvrtina majitelů mobilů a tabletů v ČR. A obchody jako Mall.cz už dnes hlásí 16% podíl mobilů na celkové návštěvnosti.
Jak se na změnu připravovali někteří provozovatelé webů v Česku?
Pavel Sibřina, marketingový manažer Mironetu
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Nijak zvlášť jsme se na tento krok Googlu nepřipravovali, byť informace byly k dispozici již nějaký čas.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Nepředpokládáme, že s tímto krokem ze strany Googlu dojde k nějaké zásadní změně v oblasti návštěvnosti z organického vyhledávání.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Náš web je částečně uzpůsoben pro mobilní zařízení – odlišnou navigací a zjednodušeným obsahem, ostatně „Mobile Friendly Testem“ od Google náš web prošel. Jinak samozřejmě poměr návštěvníků z mobilních zařízení vytrvale roste a očekáváme tento růst i nadále.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
Návštěvníci z mobilních zařízení tvoří necelých 20% našich zákazníků ovšem s tím, že tablet i smartphone jsou podstatně méně konverzní, než desktop.
Šárka Jakoubková, mluvčí Alza.cz
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Mobilní verzi webu máme již delší dobu, proto nás zpráva nějak nezaskočila. S rostoucí penetrací mobilních zařízení, bylo možné očekávat, že Google tento krok provede.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Očekáváme pozvolný nárůst návštěvnosti.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Web pravidelně optimalizujeme a snažíme se co nejvíce zjednodušit nákupy.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
Podíl nákupů přes mobilní zařízení na jejich celkovém počtu se neustále zvyšuje. Návštěvnost našeho internetového obchodu z mobilních zařízení v roce 2014 vzrostla dvojnásobně, počet objednávek vzrostl dokonce o 130 %.
Očekáváme, že tento podíl bude stále růst a kopírovat trend např. z USA. Nákupy z mobilních zařízení podporujeme již nyní a v tomto trendu budeme pokračovat. Proto máme vlastní mobilní vývoj. Zákazníkům nabízíme zdarma mobilní aplikaci a nově jsme připravili také i tabletovou verzi.
Jan Malý, projektový manažer MAFRA
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Na mobilní zařízení jsme připraveni dobře a mobilnímu webu se věnujeme několik let. Nejdůležitější landing pages máme připraveny a postupně do mobilních verzí převádíme ty méně významné, u nově vznikajících paralelně zpracováváme jejich mobilní podobu. Významný krok z tohoto pohledu byl sjednocení URL pro klasickou, dotykovou i starší mobilní verzi pro feature phones.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Protože se dlouhodobě staráme o technickou kvalitu, neočekáváme pokles. Karty jsou rozdány a spíše čekáme, že všichni budou držet své pozice.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Vsadili jsme na oddělení mobilní a „stolní“ verze webu. Český čtenář je citlivý na velikost stránky, navíc kvalita mobilních dat mimo větší města stále není příliš dobrá, proto pro mobilní telefony servírujeme datově výrazně menší stránky. Ostatně i Google má rychlost načítání jako jeden z hodnotících parametrů pro umístění stránky ve vyhledávání. Na léto připravujeme výraznější změny v podobě i fungování mobilní verze iDNES.cz, určené pro dotyková zařízení, a to zejména proto, abychom k našim čtenářům dostali lepší informační servis.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
Podíl mobilních versus klasických RU je na trhu za únor asi 42 %, u nás za únor 23,6 %.
Petr Bednář, ředitel On-line divize Mladá fronta
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Ano, v posledním měsíci jsme zoptimalizovali všechny naše mobilní verze webů, aby z pohledu Googlu byly plně mobile-friendly, což se nám také podařilo. Příprava byla poměrně jednoduchá, jelikož jsme postupovali přesně dle návodu Googlu.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Jelikož máme u většiny našich webů mobilní verzi, tak očekáváme možné zvýšení návštěvnosti. Nicméně si nemyslíme, že by to bylo nějak dramatické, protože určitě optimalizují všichni.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Jak jsem zmínil výše – postupovali jsme přesně podle návodu Googlu. Mobile-friendly jednotlivých webů jsme kontrolovali v Webmaster tools mobile-friendly test, Google search, Google Pagespeed insights.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
Většina našich webů se pohybuje v rozmezí 10 – 30 %, ale máme i web, u kterého to je přes 50 %.
Jana Andrésková, SEO specialistka Webnode
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Tím, že chystáme nový Webnode 2.0, ladíme i novou homepage našeho webu, která bude taktéž plně responzivní. Na současné verzi změny již neprobíhaly.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Uvidíme.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Pro Webnode 2.0 řešíme jak optimalizaci pro naše stránky, tak i našich uživatelů. Do budoucna tak bude vše již plně responzivní.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
V roce 2014 to bylo 6 %.
Jakub Brabec, produktový manažer, Rohlík
Připravovali jste se na ohlašovaný krok Googlu?
Nakupování z mobilních zařízení je prudce rostoucí trend, takže jsme měli připravenou verzi pro telefony hned po rozjezdu Rohlíku.
Co očekáváte od nového algoritmu?
Vytváříme nový segment, a tak ještě nemůžeme říct, že nám to zvýší návštěvnost. Snažíme se zákazníky převádět z mobilního webu do nativní mobilní aplikace.
Jak řešíte optimalizaci webu pro mobilní zařízení?
Máme „očesanou“ verzi, do které se načítá co možná nejméně dat, aby co nejméně zatěžovala datové připojení a browser v mobilu.
Jaký podíl v návštěvnosti tvoří mobilní telefony?
Teď je to něco kolem 24 %.