Hlavní navigace

Zpravodajská televize Z 1

  • Zpravodajská televize Z 1 začala psát svou historii 1. června 2008. Jde o konkurenta ČT 24, ale na rozdíl od této stanice se nejedná o veřejnoprávní kanál, nýbrž komerční program provozovaný společností První zpravodajská. V následujícím textu nabízíme shrnutí všech dosud známých informací o tomto projektu a odkazy na nejzásadnější materiály o Z 1 ze serveru DigiZone.cz.

Sdílet

Vysílací licenci získala zpravodajská televize Z 1 poprvé v dubnu 2006, jako jeden z šesti vítězů licenčních řízení na obsazení programových pozic v přechodných digitálních sítích B a C.

Z 1 zpravodajské studio

Zpravodajské studio nové zpravodajské televize Z 1 (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz)

První rozhovor s ředitelem televize Martinem Mrnkou přinesl server DigiZone.cz v dubnu 2006. Šéf tohoto kanálu je bývalým investigativním reportérem televize Nova a někdejším šéfem redakce aktuální publicistiky v České televizi.

Martin Mrnka 100

Jaké představy měl o Z 1 původně Martin Mrnka

My budeme fungovat jako klasická zpravodajská televize, která nemá žádnou hlavní zpravodajskou relaci. Když se něco stane, budeme mít snahu přinášet kvantum informací, nebudeme si je schovávat na později. Na prvotní informace budeme nabalovat další a další zprávy, které nabereme během dne, řekl serveru DigiZone.cz ředitel televize Martin Mrnka. Podívejte se na jeho tehdejší plány.

V září 2006 zrušil Městský soud v Praze výsledek licenčního řízení na nové digitální televize a Z 1 tak přišla o licenci.

Další rozhovor s Martinem Mrnkou jste si mohli na DigiZone.cz přečíst v březnu 2007. Tehdy hovořil především o problémech se startem vysílání. Neexistovalo její sídlo a licence stále propíraly soudy. Mrnka tehdy mj. v rozhovoru tvrdil, že Česká televize a Nova se dohodly, jak dostat konkurenci ze hry.

Martin Mrnka 100

Šéf zpravodajské televize obvinil ČT a Novu, že se spojily proti konkurenci

Česká televize v souvislosti se zvýšením koncesionářského poplatku slibovala, že v určitém období začne uvolňovat svoje frekvence a přecházet na digitální vysílání. Konec konců jí to umožňuje zákon. Jenže to podle nás začalo v poslední době někomu vadit. Evidentně nejde o dohodu institucí nebo jejích generálních ředitelů. Spíš jde o některé lidi, co mají v obou televizích na starost digitalizaci. tvrdil tehdy v rozhovoru pro DigiZone.cz na adresu České televize a Novy ředitel kanálu Z 1 Martin Mrnka.

1. ledna 2008 začala platit tzv. diginovela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která umožňuje všem digitálním televizím, které přišly rozhodnutím soudu o licenci, zažádat o kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání. Z 1 tak učinila jako jedna z prvních a licenci získala v dubnu 2008.

Z 1 se chce primárně soustředit jen na lidi s vyššími příjmy. Proto se televizi plánuje objevit i na obrazovkách v nákupních centrech, na letištích a také v rychlovlaku Pendolino. Kanál bude od začátku vysílat ve formátu 16:9, tedy širokoúhle. Vzhledem k bonitní cílové skupině, ve které je penetrace moderních televizorů nejvyšší, je to logický krok.

DigiZone.cz přinesl jako první fotoreportáž ze sídla televize Z 1, včetně snímků studií, odkud nové stanice vysílá zpravodajské a publicistické pořady.

Start digitální televize Z1 se neobešel bez porodních obtíží. První den sice nebyly problémy, za to ten druhý se dalo hovořit téměř o katastrofě a pokazilo se, co mohlo. Kanál se později za toto omluvil.

Hanuš Hanslík 100

Hanuš Hanslík: Z1 neukazuje redaktory záměrně, o ty přece nejde

Mnoho lidí nám vytýká, že televize Z1 neuvádí u zpráv autory reportáží a kameramany, nebo že dokonce nemíváme na koncích příspěvků standupy. Myslí si, že to je chyba, a vůbec jim nedochází, že jde o záměr, řekl v červnu 2008 v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel zpravodajství nové televize Z1 a zároveň její šéfredaktor Hanuš Hanslík. Dáváme větší prostor ekonomickým tématům a zahraničí. Byl to hned od začátku jeden z našich cílů, protože zde vnímáme velký nedostatek v počtu zpráv ze zahraničí – nejenom v televizích, ale obecně v českých médiích, dodal.

Půldruhého měsíce po startu spustila zpravodajská televize Z1 elektronického programového průvodce (EPG). Bohužel však pouze v terestrickém multiplexu 3 společnosti Czech Digital Group. Na satelitu se musí diváci obejít bez něj. Televize také přešla na tzv. reprízové schéma.

V září 2008 oslavil kanál 100 dní svého vysílání, rekapituloval a představil také některé novinky ve vysílání. Jednou bylo to, že televize přešla z testovacího vysílání do plného provozu. Tou další je skutečnost, že v pracovní dny vysílá nově v dopoledních hodinách ekonomické zpravodajství. Novinkou jsou také tematické magazíny Yacht & Life o životě na jachtách nebo Molo o světě showbyznysu. „Zet jednička“ přichystala také formát dokumentární reportáže pod názvem Zaostřeno.

Další novinky odhalila zpravodajská televize koncem září.

Zpravodajský kanál Z1 rozšiříl od 5. ledna 2009 zpravodajské bloky o dvě hodiny denně. Každý den tak odvysílá 12 hodin zpravodajství, a posílila nejen klasické zprávy, ale také ekonomické bloky, které byly v odpoledních časech prodlouženy o hodinu.

Martin Mrnka 100

Martin Mrnka: Je méně reklamy, Z1 přehodnocuje náklady

Management soukromé zpravodajské televize Z1, která zahájila vysílání v červnu 2008 a v lednu 2009 ji bylo možné naladit v zemské digitální síti 3 společnosti Czech Digital Group (CDG), rozhodl začátkem roku 2009 o zrušení několika pořadů a propustil šest zaměstnanců. Proč k tomu došlo a proč Z1 už neodebírá agenturní servis ČTK a opožďuje se s vyplácením mezd, vysvětlil v rozhovoru pro DigiZone.cz generální ředitel stanice Martin Mrnka.
TV Z1 logo 2008 perex

Co dělá Z1 špatně, že ji všichni pohřbívají?

Zpravodajský kanál Z1 měl v únoru 2009 namále a celé jeho vedení, včetně generálního ředitele Martina Mrnky, mělo být brzy nahrazeno novým managementem. Tuto zprávu převzala snad všechna média, která se zabývají novými digitálními televizemi. Sám Mrnka o žádném odvolání nevěděl, nebo o něm vědět nechtěl. Jisté však bylo, že Z1 na tom nebyla dobře.

K TÉMATU: Reakce na komentář DigiZone.cz: Zpravodajství Z1 u diváků boduje
TV Z1 logo 2008 perex

Z1 změní grafiku, bude pestřejší

Od pondělí 11. května 2009 pozměnila zpravodajsko-publicistická televize Z1 svoji grafiku. Barevnou úpravou prošly informační lišty a titulky, pro něj začne televize používat výraznější reflexní barvy: světle zeleninkavou a oranžovou. Autorem grafické úpravy je studio Oficina, které připravovalo celý grafický obal Z1. Ukázkové fotografie lze kliknutím myši zvětšit.
Martin Mrnka 100

Martin Mrnka: Kdyby Telefónica stavěla podle plánu, jdeme asi do multiplexu 4

První tuzemská digitální televize, zpravodajsko-publicistická Z1, si 1. června 2009 připomněla jeden rok od startu svého vysílání. Zatím může prostřednictvím pozemního vysílání k necelé polovině obyvatel Česka, ale nechce tak jít ke všem. Míra efektivity je pro televize našeho typu kolem 70 procent pokrytí, říká generální ředitel Z1 Martin Mrnka. Ideálně by chtěla pokrývat hlavně aglomerace, což jí ještě letos v zimě nabízela Telefónica O2. Na další tři roky ale teď spojila své pozemní vysílání se sítí operátora Czech Digital Group.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).