Hlavní navigace

Internetový marketing: Platba za proklik (PPC)

Michal Krutiš 8. 7. 2005

Zatímco minulé díly našeho seriálu se týkaly placeného zápisu, plateb za umístění a optimalizace pro vyhledávače (SEO), dnešní díl se bude zabývat PPC (pay-per-click). Dnes si probereme především obecný úvod, příští díl seriálu uvede podrobné srovnání PPC systémů použitelných v České republice.

Nové PPC systémy se začínají úspěšně rodit i v Česku. Po amerických AdWords přišel slovenský eTarget. Letos v lednu byl spuštěn český bbKontext sítě BillBoard a v květnu Adcontext společnosti Computer Press. Již pár let nabízí PPC Centrum, ale zde se nedá říci, že se jedná o “systém“, pouze o PPC nabídku. Podobné je to u českého affiliate systému Potenza, který mimo jiné umožňuje platit za proklik.

Výkonový marketing (Performance marketing)

Pod PPC se často mylně zařazují všechny typy plateb za výkon. Ale je to jen jedna z forem. Výkonový marketing se používá často při affiliate programech. E-shop nabídne, že za přivedení návštěvníka, který učiní nějakou akci, zaplatí. Od toho pay-per-action (PPA), také nazýváno cost-per-action (CPA). Například vyplnění formuláře, tedy pay-per-lead (PPL), také nazýváno cost-per-lead, nebo vyplnění objednávky (pay-per-sale (PPS) neboli cost-per-sale (CPS)), realizace služby či zaplatí za uskutečněné zavolání – pay-per-call. Dále pay-for-impression (PPI) neboli cost-per-impression.

Kontextová reklama

Platba za proklik se často používá ve spojení s kontextovou reklamou. Někdy se to i zaměňuje. Kontextová reklama cílí na obsah (stránek, článků), „con-text“, nikoliv na vyhledávané slovo (ve vyhledávačích). Kontextovou reklamu ale nabízí, stejně jako placené vyhledávání, systémy AdWords a eTarget. Navíc jde o textovou (tedy „ne-grafickou“) reklamu, proto se to někdy zaměňuje. Adcontext a bbKontext nabízejí pouze kontextovou reklamu. Účinnost kontextové reklamy je často vyšší, měřeno v návratnosti investic ROI (return on investment), než u jiných typů webové reklamy. A mnohonásobně to platí v porovnání s offline reklamou (marketingovými komunikacemi). Reklama ve vyhledávačích (placené vyhledávání) je ještě o něco účinnější než kontextová reklama na obsahových stránkách.

Obecně o PPC

Platí se pouze za uskutečněný proklik, nikoliv za pouhé zobrazení inzerátu. Díky reklamě ve vyhledávačích se reklama nabízí lidem, kteří nabídku opravdu hledají. Pomocí kontextové reklamy pak zadavatelé mohou lépe cílit své inzeráty. Inzerát se zobrazuje jen na předem daná klíčová slova (či jejich synonyma a pády).

V některých systémech pozice inzerátů mezi sebou ovlivňuje jen nabídnutá cena (Adcontext), jde tedy o aukci. Nebo míra prokliku reklamy (CTR) a nabídnutá cena (AdWords, bbKontext) a nebo relevance, cena a CTR (eTarget). Marek Prokop říká, že „nejefektivněji se dá (PPC) využít pro velmi úzké segmenty s malou konkurenčností.“

Ve světě jsou nejpoužívanější Google AdWords (hledací a obsahová síť Google) a Yahoo Search Marketing – bývalý Overture (Yahoo, MSN, AltaVista a další). PPC využívá i Google AdSense. Jak již bylo řečeno: v Česku jsou to AdWords, eTarget, bbKontext a Adcontext.

Může jít nejen o textovou reklamu, ale i bannery placené za proklik. Existují tři typy textové PPC reklamy – ve vyhledávačích (placené vyhledávání), katalozích a v obsahových stránkách (kontextová reklama).

Konkrétní reklama ve vyhledávačích (placené vyhledávání) se zobrazuje podle hledané fráze. A to podle klíčových slov/frází, které si inzerent v systému sám nastaví, případně které k nim sám systém přiřadí (synonyma, pády). Reklama v katalozích (eTarget) se zobrazí podle slov, která jsou interně ke kategorii přiřazena. Reklama na obsahových stránkách funguje tak, že systém například na iDnes.cz rozpozná článek (například hustotou slov) o hypotečních úvěrech a podle toho zobrazí čtenářům i odpovídající reklamu.

Klient si v systému zadá klíčová slova, napíše texty inzerátů a sleduje počet zobrazení, počet prokliků, míru prokliku (kolikrát na ně někdo kliknul v poměru s počtem zobrazení), upravuje nastavení maximální ceny jednoho prokliku, sleduje pozici reklamy a upravuje texty svých reklam. V systému může mít firma mnoho reklam zaměřených na různá klíčová slova – různé zákazníky. Pro jednotlivá klíčová slova (sady slov) může a měla by vytvořit vlastní reklamní text. Text inzerátu se skládá z titulku, popisku a adresy. V různých systémech je maximální délka jednotlivých položek různá (viz tabulku v příštím díle).

Srovnání cen

U klasické bannerové inzerce vás bude stát 1000 zobrazení minimálně 100 korun (spíše několikanásobně více). Při prokliku 0,3 procenta za jednoho návštěvníka zaplatíte minimálně 30 korun (spíše několikanásobně víc). U PPC vás stojí průměrný proklik 1,5 – 8 korun, tedy za návštěvníka zaplatíte znatelně méně.

Výhody:

  • platí se pouze za uskutečněný proklik na reklamu,
  • velmi dobré cílení díky výběru klíčových slov, na která se může reklama zobrazovat,
  • okamžitý start a zastavení reklamy,
  • online kontrola nákladů,
  • nastavení maximální ceny prokliku, maximální ceny za den,
  • vynikající sledování účinnosti reklamy.

Nevýhody:

  • u náročných kampaní téměř každodenní starost o reklamní sestavy pro docílení maximálního výsledku,
  • znalost předností a nevýhod jednotlivých PPC systémů,
  • relativní obtížnost správného nastavení reklam.

Další informace o AdWords naleznete v článku Marka Prokopa Pět rad začátečníkům v Google AdWords a v seriálu Dušana Janovského Úvod do AdWords.

V příštím článku se podíváme na podrobné porovnání PPC systémů použitelných v Česku.

Anketa

Kolik průměrně měsíčně investujete do PPC reklamy?

Našli jste v článku chybu?

5. 2. 2015 12:53

web (neregistrovaný)

Zkuste to ještě tady:

www.idnesnovinky.cz
-rozklikněte reklamu
- vymyslete si název stránky a dejte ověřit
- pokud ještě doména neexistuje, tak ji zaregistrujte, jinak budete muset být kreativní a vymyslet doménu jinou
- až ji najdete, zaregistrujte si ji- registrace proběhne do 24 hod
A HOTOVO MÁTE SVŮJ VLASTNÍ WEB A NYNÍ MUŽETE VYMÝŠLET ČLÁNKY NA VÁŠ NOVÝ BLOG:))






26. 12. 2005 0:58

Fikusko (neregistrovaný)
Ahojte,
ako tak citam vsetci ste tu proti bannerovej reklame. Len nezabudajte ze ak by nebola ani toto diskusne forum by nebolo. Predpokladam ze ani jeden s vas by neplatil za obsah napriklad mesacne 150 Sk, tak ako to je napriklad za kvalitnejsi casopis o IT nehovoriac ze tam mate asi tak 30% co tu, a nie je tam priama diskusia ako tu. Poprosim Vas ak chcete byt objektivny ... co sa tu aj snazite vzite sa do situacie prevadzkovatela obsahu a uvidite ze kolko stoji chod webu. Ale vy radsej pouzi…
Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Vitaminová abeceda

Vitaminová abeceda

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání