Hlavní navigace

Foto: Pohozená kola v keřích a ucpané chodníky. Jak vypadá bikesharing v Číně

22. 2. 2019

Sdílet

Bike sharing v Číně Autor: Jan Sedlák

Čína už si největším náletem takzvaného bikesharingu prošla. V zemi se zrodily startupy ofo a Mobike, které více rozšířily koncepci toho, že je možné si půjčovat kola i bez dockovací stanice. Využívají se chytré zámky, mobilní aplikace a sledování polohy.

Nástup neregulovaného byznysu v Číně přinesl ucpané chodníky a kola pohozená prakticky všude. Vláda postupně začala tento chaos usměrňovat, přesto jsou ale záplavy kol v ulicích stále znatelné.

Redukcí už si prochází také samotné firmy ofo a Mobike. Ta první kvůli přehnaným plánům téměř čelí bankrotu (na investicích vybrala 2,2 miliardy dolarů) a stáhla se i z Prahy, kde některým partnerům stále dluží peníze. Mobike se přejmenoval na Meituan Bike, posbíral téměř miliardu dolarů a dnes v Číně tvoří většinu dostupných kol.

Čína zkouší sdílení i řady dalších věcí. Podívejte se třeba, jak fungují takové chytré deštníky.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 2. 2019 8:21

    smal

    jen pro informaci. V Číně se ve velkých městech valely na ulicích stovky tisíc kol vždy. Není to vína elektrokol.

  • 25. 2. 2019 0:05

    TDS

    Bikesharing či podobné projekty postavené na stejném principu zneužívání veřejného prostoru a hraní si na (pseudo)ekologie a hraní na city a sdílenou ekonomiku nefungují a nikdy fungovat nebudou. A hlavně nevyřeší absolutně žádný problém s dopravou v našich městech, kdy základním problémem je zanedbaná infrastruktura, na kterou se snažíme nacpat další pro kola.

    Cílem provozovatelů není totiž poskytovat nějakou smysluplnou službu, která něco v rozumném měřítku může vyřešit (a na tom pak vydělat), ale jen se přisát na městský rozpočet a získat dotace pro svůj zisk a náklady přehodit někam jinam - viz Rekola, která se pak válí naprosto všude a zabírají ten slavný veřejný prostor hůř než ta "zlá" auta, která si propagátoři půjčoven kol tak rádi berou do úst. Ano, půjčoven, není to sdílení. Nebo Velonet - ten je sice aspoň na rozdíl od Rekol na vyšší úrovni, ovšem je to těžce ztrátový a dotovaný byznys s jiné činnosti majitele opět s cílem se nacpat pod financování města. Dokonce Rekola měli tu drzost chtít od města se nacpat do systému MHD a ukrajovat pro sebe peníze i z tohoto balíku.

    Ovšem reálně tyto půjčovny neřeší absolutně nic - i přes několikaletou propagaci a zvýhodňování je to způsob dopravy, který je naprosto minoritní, stačí si spočítat z čísel udávaných provozovateli průměrný počet jízd na kolo a den apod. Stojí to stejně nebo i více než MHD. Pokud mám cokoliv jiného než malou tašku nebo batůžek, je to nepoužitelné. Často jsou kola ve špatném stavu nebo jsou nedostupná, když se můžou povalovat všude, takže než lze kolo využít, budu v cíli cesty i pěšky. Navíc to neřeší ani oblíbenou aktivisticko-zelenou teorii, že čím víc lidí přesedne na kolo, tím míň aut bude jezdit a i nám, co jezdíme autem, se bude po městě jezdil lépe... Nebude, z auta na to nikdo nepřesedne, jezdí na tom většinou akorát studenti a podobní, kteří jsou líní jít pěšky a MHD se jim buď nechce platit nebo jim není dost dobrá (ale řidiče by tam hromadně přestupovat nechali). Vynechme turisty, kteří kromě Prahy prostě nejsou žádnou hromadnou skupinou, aby třeba v Brně si půjčovali kola. V Praze to pak dopadá, že se do ulic hodí předražené koloběžky právě pro turisty....

    Takže nemusíme chodit ani do Číny abychom viděli, že bikesharing je slepá cesta pro zlepšení dopravy - občas je to pro někoho využitelné, jenže těch pár lidí to nemá šanci uživit bez dotací a dotovat to kvůli pár lidem je dražší, než jim zaplatit raději taxík :-D

  • 25. 2. 2019 14:42

    bez přezdívky

    Ja bych teda naopak rekl, ze ve mestech verejny prostor zneuzivaji auta. Praha byla stavena tak, ze byla s cyklistikou v naprosto pohodlnem souladu. Do okamziku, nez nekoho napadlo, ze by se mohly ulice predelat na asfaltky a pro jistotu jeste zabrat kazdou volnou plochu pro parkovani.
    Takze namisto ideologickeho boje bych se vic rozhlidnul po svete. V Cine to sice se sdilenim kol trochu prehnali, nicmene cyklistika je tam rozsirena nesrovnatelnym zpusobem proti Praze a jsou tomu prizpusobeny i komunikace. Obecne ve velkych mestech, jako Soul nebo Tokyo zadne volne parkovani podel silnic nebo na ruznych parkovistich neni. Auto si muze poridit jenom ten, kdo ma svoje parkovaci misto. Coz je spravna cesta. Auta sice mestem projizdi v intenzite podobne te prazske, ale uz neprasi kazdou volnou plochu, takze je vsude dost prostoru pro chodce a hlavne pro cyklisty. Proto se tam taky cyklistika vyuziva nesrovnatelne vic a to pochopitelne vcetne sdilenych kol. V Soulu mesto provozuje nekolik desitek tisic kol, ktere maji svoje dockovaci stanice. K tomu jsou tam jeste soukrome bike sharingove spolecnosti. Cyklostesky maji svoji sit po celem meste a na hlavnich tazich, zejmena kolem reky, maji jakesi cyklodalnice. Kdo ma pocit, ze sdileni kol a cyklistika ve mestech nefunguje, mel by se tam zajet podivat. Nez vyjevovat jakousi komunalni omezenost typu 'nemusíme chodit ani do Číny abychom viděli, že bikesharing je slepá cesta'. Ja myslim, ze musime. V Praze totiz uvidime akorat to auto zaplacane mesto.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).