
Evropská komise oznámila spuštění formálního vyšetřování praktik Googlu v oblasti displayové reklamy. Má odpovědět na otázku, zda firma neporušuje antimonopolní pravidla Evropské unie a nenarušuje hospodářskou soutěž.
„Máme podezření, že Google ztěžuje rivalům provozujícím online reklamní systémy možnost mu konkurovat,“ řekla eurokomisařka Margrethe Vestager.
Šetření (AT.40670) se má soustředit na několik oblastí:
- nutnost používat pro displayovou inzerci na YouTube služby Display & Video 360 nebo Google Ads
- nutnost používat k zadávání displayové reklamy na YouTube službu Google Ad Manager a možná omezení, kterými Google brání používání konkurenčních služeb
- možné zvýhodňování služby AdX v Display & Video 360 nebo Google Ads a také zvýhodňování těchto dvou služeb v AdX
- omezení, kterými Google ztěžuje třetím stranám přístup k datům o chování a identitě uživatelů, který jsou dostupná jeho vlastním reklamním systémům (včetně Doubleclick ID)
- oznámený plán na konec podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome a jejich náhradu souborem nástrojů Privacy Sandbox, včetně jeho dopadu na reklamní trh
- oznámený plán na znepřístupnění reklamního identifikátoru uživatele na Androidu třetím stranám, pokud uživatel zakáže personalizaci reklam
Spuštění oficiálního vyšetřování ještě neznamená, že se Google provinil. Pokud Komise dojde k závěru, že ano, mohou firmě hrozit pokuty či nařízení změn jeho současných praktik.
Na začátku června Google uznal výsledky podobného vyšetřování antimonopolního úřadu ve Francii, který firmu obvinil ze zneužívání dominance v systémech pro programatický nákup reklamního prostoru. Výsledkem je, že Google zaplatí sankci ve výši 220 milionů eur a zavázal se ke změně fungování své reklamní platformy Google Ads Manager.