Hlavní navigace

"Neříkejte tomu kanál!" ČT sport už vysílá 15 let

10. 2. 2021

Sdílet

ČT sport Autor: Česká televize

10. února 2006 v 9.00 začal vysílat vůbec první ryze sportovní veřejnoprávní program v Evropě, stanice ČT4 Sport. Divákům nabídl přenosy ze zimní olympiády v Turíně. Vznikl jako v pořadí čtvrtý program České televize s cílem podpořit zájem diváků o přechod na digitální vysílání. 

Na jeho přípravu měl tehdejší šéfredaktor Otakar Černý společně s Michalem Dusíkem a dalšími třemi lidmi vyčleněno jen pět měsíců. Vysílal šestnáct hodin denně, o dva roky později přešel na nonstop režim. V průběhu let změnil název ještě dvakrát, v roce 2008 na ČT4 a v roce 2012 na ČT sport.

Otakar Černý tehdy zdůrazňoval, ať se o nové stanici hlavně nemluví jako o „sportovním kanálu“, protože do kanálu patří odpad.

„Sportovní vysílání je už historicky pevnou součástí programu České televize. První živé přenosy v Československé televizi byly právě ty ze sportovních událostí. Například přenosy z hokejového mistrovství světa vysíláme nejdéle na světě. A dodnes patří mezi divácky nejoblíbenější. Zároveň jsme dnes ale jedna z mála evropských veřejnoprávních televizí, které divákům nabízejí tolik velkých sportovních událostí. V řadě zemí jsou už dávno doménou komerčních, placených vysílatelů,“ podotýká generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Jeden ze zakladatelů ČT sport Michal Dusík dodává: „Byli jsme první takto koncipovaný veřejnoprávní program v Evropě. A zatímco v ostatních zemích vznikaly veřejnoprávní sportovní kanály spíše jako reakce na vznik soukromých kanálů, kde logicky veřejnoprávní musely soukromé vysilatele dohánět, u nás tomu bylo naopak. Při vzniku jsme se samozřejmě inspirovali u již existujících a fungujících programů, třeba u komerčních amerických. Především nám šlo ale to, aby náš program měl řád a pestrou skladbu. Čímž jsme si v jistém smyslu diváky rozmazlili, neboť jsou zvyklí, že jim nabízíme spoustu kvalitního sportu za paušální poplatek daný zákonem, a nikoli za částky obvyklé na soukromých kanálech. Je však třeba brát v potaz, že ceny za televizní práva neustále rostou, a do těchto soubojů jde Česká televize oproti soukromým vysílatelům znevýhodněná. Na rozdíl od nich totiž nemůžeme zvýšené náklady vykrýt příjmy z reklamy a sponzoringu, protože ten můžeme využívat jen v omezené míře.“¨

V historii vysílání ČT sport diváky nejvíc lákaly hokejové přenosy. Z první dvacítky patří hokeji plných devatenáct příček. V únoru 2014 zasedlo k obrazovkám přes 2,1 milionu lidí, aby sledovali olympijský boj o postup do čtvrtfinále mezi Čechy a Slováky. Druhý rekord vznikl před dvěma lety na slovenském mistrovství světa, kdy zápas mezi Českem a Německem sledovalo 2,04 milionu lidí. Třetí příčku drží pražský šampionát, utkání mezi Českem a Finskem si v roce 2015 nenechalo ujít přes 1,9 milionu lidí.

Loni, kdy se hokejové MS nekonalo, vedl ve sledovanosti biatlon – v top 20 přenosů se vyskytuje devatenáctkrát. Nejsledovanějším byl únorový závod žen s hromadným startem z mistrovství světa v italské Anterselvě. Zhlédlo jej 857 tisíc diváků při podílu na publiku 31,75 %.

„V evropském kontextu se ČT sport opakovaně stává nejsledovanějším sportovním veřejnoprávním programem a divákům v Česku, navzdory všem změnám na televizním trhu, každoročně přináší nejen nejvýznamnější světové a tuzemské sportovní akce, ale i řadu malých nebo minoritních sportů v podání profesionálů i amatérů. Díky tomu, že tým ČT sport je na vysoké profesní úrovni, pak mnohdy jako jediní vyrábíme přenosy, které vysíláme do celého světa. Dokonce i přenos z Jizerské padesátky poputuje tento víkend do dalších osmdesáti zemí,“ uzavírá generální ředitel.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).