Hlavní navigace

Televize loni prodaly reklamu v odhadované hodnotě více než padesát miliard

Jan Brychta

Výzkumná agentura Nielsen Admosphere, která se kromě realizace peoplemetrového měření televizní sledovanosti věnuje i monitoringu reklamních investic podle ceníkových cen inzerce jednotlivých médií, zveřejnila inzertní výdaje zadavatelů a příjmy jednotlivých mediatypů za loňský rok. 

ROK 2017: Loni prodala sledovaná média reklamu v ceníkové hodnotě přes osmdesát miliard korun

Výsledky doplní během několika týdnů ještě tržby internetové reklamy, které zpracovává Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Internetová reklama se z hlediska síly mediatypu dlouho potýkala s inzercí v tištěných médiích, v posledních letech ale bez problému uhájila pozici druhého nejbohatšího segmentu po televizní reklamě. 

Loňské tržby z klasické internetové reklamy by tak měly bez problémů přesáhnout hranici dvaceti miliard korun. V roce 2017 hlásil SPIR hrubé tržby serverů za displejovou reklamu, reklamu ve vyhledávačích, za katalogovou a řádkovou inzerci a SMS/MMS ve výši 23 miliard

Průzkum Admonitoring samostatně sleduje i tržby za online videoreklamu, které jsou součtu SPIRu schovány pod položkou displejová reklama a v roce 2017 měly přesáhnout 3,5 miliardy.

Podle výzkumníků se ale už teď dá říci, že celková hodnota investic, které ve formě reklamy propluly tuzemskými médií, přesahuje v ceníkových cenách sto miliard korun, což přibližně odpovídá i reklamním tržbám z roku 2017.

Tržby televizí narostly o deset procent

Největší část tuzemských reklamních investic je stále alokována do televize. Podle ceníkových cen odvysílaly loni tuzemské televizní stanice reklamu za více než padesát miliard korun, komentuje pravidelné celoroční výsledky Tomáš Hynčica, obchodní ředitel agentury Nielsen Admosphere.

Televize si jako mediatyp navíc dokázala udržet velmi slušné tempo růstu a meziročně navýšit své tržby o deset procent. Na jejím výkonu se podle Hynčici podílelo jak opětovné zdražení cen reklamy, tak i další navýšení počtu odvysílaných reklamních sdělení. 


Autor: Nielsen Admosphere

Srovnání inzertních tržeb jednotlivých mediatypů.

V plusu i rádio a tisk

Slušný nárůst vykázaly i tržby konsolidovaného rozhlasového trhu. V ceníkových cenách letos tuzemská rádia odvysílala reklamní spoty v hodnotě přesahující osm miliard korun, o šest procent více než loni. Víceméně na svém zůstal tisk, který stejně jako loni prodal inzerci za více než devatenáct miliard korun.

Vyloženě špatně se nevedlo ani segmentu venkovní reklamy, kterému tradičně pomáhají volební kampaně politiků. Outdoor sice vykázal z pohledu ceníkových cen meziroční pokles výkonu, ten je ale podle výzkumníků pouze minimální. 

Mírný pokles příjmů outdoorové reklamy je dokonce autory výzkumu označován jako „velmi dobrý výsledek“, protože se celý segment musel potýkat se ztrátou řady reklamních ploch odstraněných od dálnic a silnic 1. třídy.

Kaufland navýšil reklamu o téměř tři čtvrtiny

Největším zadavatelem byl loni Kaufland, jehož reklamní investice narostly o závratných 73 procent a celkem nakoupil řetězec během minulého roku inzerci v ceníkové hodnotě 1,7 miliardy korun. 


Autor: Nielsen Admosphere

TOP 10 reklamních zadavatelů za rok 2018
(klikněte pro zvětšení).

Druhé místo patřilo řetězci Lidl, který loni umístil do médií reklamu v ceně 1,5 miliardy korun, což je o 21 procent více než v loňském roce. Třetí Alza.cz zvýšila hodnoty svých inzertních výdajů o pět procent na 1,5 miliardy korun.

Našli jste v článku chybu?