Za dvanáct měsíců loňského roku utržily vyjmenované mediatypy za prodanou reklamu na základě vlastních ceníků 80,2 miliardy korun. Částka vznikla na základě monitoringu reklamních výdajů, který realizuje výzkumná agentura Nielsen Admosphere.
ROČNÍ SHRNUTÍ: Reklama v roce 2017 přesáhla podle ceníkových cen sto miliard korun
Tradičně nejlépe si vedly televizní stanice, jejichž odhadované příjmy loni přesáhly 48 miliard korun, o více než třináct procent více než v roce 2016. U všech mediatypů je ale nutné vzít v úvahu, že citovaný výzkum počítá s ceníkovými cenami za reklamní prostor, jejichž plnou výši ale zaplatí jen málokterý zadavatel. Reálné příjmy se tak mohou pohybovat klidně i pod úrovní padesáti procent z takto stanovené částky.
LISTOPADOVÁ ANALÝZA: Ceníková hodnota televizních spotů odvysílaných v listopadu atakovala hranici šesti miliard korun
Za inzeráty v tištěných médiích utratili zadavatelé více než devatenáct miliard korun, což znamená meziroční nárůst o necelá tři procenta. Dařilo se i rozhlasovým stanicím, které odvysílaly spoty v odhadované hodnotě 7,6 miliardy korun a jejich příjmy tak meziročně stouply o více než sedm procent. O 3,4 procenta si pak oproti roku 2016 polepšil segment outdoorové reklamy, za jejichž nosiče zaplatili inzerentu 5,3 miliardy korun.
Srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru za leden až prosinec 2016 a 2017 (klikněte pro zvětšení).
Internet utržil v prosinci méně než loni
V meziročním srovnání se naopak nedařilo prodejcům internetových bannerů, jejichž hodnotu zkoumá průzkum AdMonitoring a pravidelně je zveřejňuje oborové Sdružení pro internetový rozvoj. Během letošního prosince utržily internetové stránky za displejovou reklamu 647 milionů korun, zatímco za prosinec roku 2016 to bylo 760 milionů korun.
Citovaný výzkum sleduje kromě tradiční bannerové reklamy i příjmy z videoreklamy, které za loňský prosinec činily u sledovaných serverů 74 milionů korun, což v meziročním srovnání opět znamená pokles. V průběhu prosince roku 2016 totiž vybrané servery prodaly videoreklamu v hodnotě přesahující částku 109 milionů korun.
Prosinec příliš nesvědčil rozhlasové reklamě
Za loňský prosinec pak zbylé mediatypy, tedy televize, tisk, rozhlas a venkovní reklama, utržily v hrubých příjmech 7,5 miliardy. To je o více než sedm set milionů korun více než v roce 2016. Největší porci si jako obvykle ukousl segment televizní reklamy, kterým proteklo 4,7 miliardy korun, tedy o více než patnáct procent více než během prosince roku 2016.
Víceméně na svém zůstaly prosincové příjmy z tiskové reklamy, které stouply o 1,6 procenta na 1,65 miliardy korun. Jediným mediatypem, který v meziročním srovnání vykázal symbolickou ztrátu, se tak staly rozhlasové stanice, jejichž příjmy nepatrně poklesly o 0,1 procenta na konečných 692 milionů korun. Naopak výrazně si polepšili prodejci venkovních nosičů, jejichž hodnota narostla oproti loňskému prosinci o více než čtrnáct procent a v ceníkové hodnotě se blížila půl miliardě.