Hlavní navigace

Adresní řádek? A k čemu je to dobré?

28. 5. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Když mi před pár lety progresivnější kolegové ve firmě vyprávěli o nutnosti optimalizovat pro vyhledávače, s nadhledem jsem se jim smál: čtenáři k nám chodí pravidelně, tak co se s tím namáhat. Pak se ze SEO stala móda a já už se tolik nesmál. Dnes je v duchu odprošuji: podíl lidí, kteří chodí z vyhledávačů, je obrovský. Invence uživatelů též.

Statistika návštěvnosti je jako oheň: dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud chytnete analýzu za dobrý konec, dokáže vám bezvadně pomoci při rozvoji webu i jeho propagaci. Na druhou stranu vám neustále hrozí, že se stanete posedlí čísly a nad statistikami pak prosedíte tolik času, že už vám na nic jiného nezbude. Vím, o čem mluvím: bývaly doby, kdy jsem dokázal každou hodinu reloadovat stránku se statistikami našich serverů, které z logu zpracovával Webalizer.

Přestože je Navrcholu už nějakou dobu v naší stáji, musím se přiznat, že údaje z něj mne moc nebavily – v podstatě šlo jen o žebříčky. Nová verze mne ale chytla: vedle žebříčků totiž nabízí hromadu údajů o samotném webu. Zatímco procenta prohlížečů, způsob připojení a barevná hloubka mne omrzely po prvních dvou dnech (překvapivě se to opravdu vůbec nemění), podíly odkazovačů a hledaná slovní spojení teď představují moje pravidelné večerní čtení.

Přímo neskutečný je podíl vyhledávačů. Nemám sice k dispozici kompletní data z celého Navrcholu, ale na našich – obsahově laděných – serverech se podíl návštěv z vyhledávačů ku celkovému počtu pohybuje mezi 10 a 25 (sic!) procenty. Začíná na nich tedy až čtvrtina všech návštěv; to už je slušná motivace k optimalizaci. Zajímavé je také rozdělení mezi fulltexty a katalogy. Martin Kopta sice nedávno na Lupě došel k závěru, že většina lidí stále používá spíše katalogy, fulltexty (nejen Google!) však pomaličku získávají na síle.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

S tímto posunem však souvisí úroveň hledaných slov. Vždycky jsem se smál historkám o tom, kterak prostý uživatel, bažící – například – po stránkách Atlasu, „otevře Internet“, natáhne se mu Seznam, on do vyhledávacího okénka napíše www.atlas.cz a pak spokojeně klikne na výsledek vyhledávání. K smíchu to skutečně je; ale jen do okamžiku, než zjistíte, že třeba na Slunečnici tak přichází každý třináctý návštěvník. Uživatelé přitom používají všechny myslitelné varianty: slunečnice, www.slunecnice.cz, slunecnice, slunečnice.cz, slunecnice.cz a dokonce – zřejmě v předtuše domén s háčky a čárkami – i www.slunečni­ce.cz.

Jedna věc je ale jistá: budoucnost patří portálům. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu dokonce protestovat nebo psát články, ale s chováním uživatelů nic nenaděláme. Čím bude Internet rozšířenější, tím bude víc běžných uživatelů, kteří se bez portálů neobejdou. A tak mne tak napadá: nemáte někdo akcie nějakého portálu na prodej? Zn.: www.levně.cz.

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).