Tuzemská e-commerce roste, ale už to nejsou žádné skoky. Jde spíš o vylepšování služeb a upevňování pozic. Podle studie, kterou pro APEK připravily agentury Nielsen a ADmosphere, letos alespoň jednou nakoupí na internetu 87 % oslovených, tedy víceméně stejně jako loni.
Celkový obrat českých e-shopů vzrostl podle Heureky za letošní první pololetí o pětinu na 35 miliard korun. A do konce roku by si česká e-commerce měla ještě polepšit.
Souvislosti: Když letos otvírat e-shop, tak s drogerií
Prostor pro růst ale vidí APEK v nových oblastech jako je třeba móda nebo jídlo. „V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů,“ uvádí šéf srovnávače Heureka Tomáš Braverman.
V oblasti módy se vedle vedoucího Tchiba prosazuje Zoot a postupně se otevírají obchody klasických řetězců. V jídle je to trochu jinak, protože velcí hráči se do rozvozu moc nepouští. Až na jednoho.
A není to ani Rohlík, ani Koloniál, ani Košík, ale Tesco. „Ti, kteří využívají služeb e-supermarketů, znají zejména Tesco Potraviny online, zná je 98 % dotázaných. Na druhém místě je obchod Rohlík.cz, který zná 59 % respondentů,“ tvrdí studie APEK. Na 86 % nakupujících podle něj uvádí, že v posledním roce uskutečnilo nákup právě v Tescu, pouze 10 % dotázaných nakoupilo v e-supermarketu Rohlík.cz.
Obecně je byznys online samoobsluh v Česku ještě malý a nové služby využívá jen 9 % dotázaných. „Nepatrně stoupá procento lidí, kteří by chtěli těchto služeb v budoucnu využít, v letošním roce je to 20 % respondentů,“ říká šéf APEKu Jan Vetyška.
Rozvoz nákupů byl donedávna centralizovaný především do Prahy. Během letošního roku se ale nabídka rozvozu začala postupně rozšiřovat i do Brna, středních Čech nebo do Plzně.
Logistika jako taková je pro online supermarkety zásadní. I proto se třeba Rohlík Tomáše Čupra spojil s logistickou společností Hopi. Ta do projektu přinesla kromě zkušeností i řádově desítky milionů korun.
Mobily není radno podceňovat
Připravit svůj web na návštěvníky z mobilních telefonů je pro provozovatele e-shopů zásadním úkolem.
Podle studie vzrostl letos počet lidí, kteří už zkusili nakoupit prostřednictvím mobilního telefonu, z 18 na 28 %. „M-commerce platformu jsme spustili před dvěma lety. Začali jsme s responzivním webem a pak přišla i mobilní aplikace. Snažíme se dělat věci trochu jinak a profesionálněji než doposud. Teď už máme patnáct procent objednávek z mobilů,“ potvrzuje i šéf tuzemského Tchiba Richard Hodul.
Ve srovnání se zahraničím ale podle obchodníků tuzemsko zatím zaostává. „Každá země je úplně jiná. Česko je na tom nejhůř, návštěvnost z mobilů je jen kolem 15 %. I Slováci jsou na tom lépe. Opačnou stranu žebříčku okupují země jako Anglie nebo Itálie, které mají kolem 30 %. Konverzní poměr z mobilních zařízení je ve srovnání s počítači poloviční,“ vysvětluje šéf e-shopu VašeČočky Jiří Urban.
Pozitivně to zatím nevidí ani Braverman. „Dle našich výzkumů má svůj web připravený pro mobily pouze 20 až 25 % e-shopů v Česku. Samozřejmě, když se podíváme na 100 největších online obchodů, tak tam je to číslo vyšší, pohybuje se přes 50 %. I to mi ale přijde málo. E-commerce scéna jako celek na tom je v tomto ohledu opravdu bídně,“ dodává.
Souvislosti: Přes 80 procent e-shopů plně nechrání své uživatele