Vladan Crha je tiskovým mluvčím společnosti Český Telecom, která má na veletrhu informačních a telekomunikačních technologií Invex pravidelně velký stánek a široký doprovodný program. Petra Kopecká je senior specialistou PR firmy Aliatel, která naopak účast na výstavě „na poslední chvíli“ odřekla a spokojila se pouze s několika externími akcemi.
Lupa: Co vaši společnost vedlo k tomu, že byla/nebyla na Invexu 2001? | ||
Vladan Crha (vladan.crha@ct.cz): Invex považujeme v první řadě za jedinečnou příležitost k setkání s obchodními partnery a zákazníky. Stále větší význam má pro ČESKÝ TELECOM tradičně bohatý doprovodný program s velkou „koncentrací“ top manažerů významných firem. Konference, semináře a workshopy jsou užitečnou součástí aktivit ČESKÉHO TELECOMU. Veletrh tedy chápeme jako jeden z řady způsobů, jak oslovovat nejširší (i nejvyšší) klientelu. |
Petra Kopecká (petra.kopecka.pr@aliatel.cz): Šlo o čistě strategické rozhodutí. Stejně jako ostatní fixní operátoři, i my jsme došli k závěru, že v tomto roce se chceme soustředit raději na svou cílovou skupinu zákazníků. Našimi zákazníky jsou v tuto chvíli velké a střední podniky, tj. klientela z řad obchodní sféry. Se zástupci těchto firem jsme se setkali v rámci naší Road show, kterou jsme uspořádali mimo areál BVV, a dále pak i na našem večírku. V areálu BVV jsme měli několik prezentací v rámci E-zony, což bylo pro naše záměry zcela dostačující. |
|
Lupa: Považujete účast na Invexu za „ekonomicky ospravedlnitelnou“? |
||
Crha: Pochopitelně není smysluplné hodnotit ekonomický dopad Invexu pouze v krátkodobém měřítku – tedy srovnávat třeba náklady na účast s počtem na místě uzavřených smluv či prodaných produktů. Mimochodem, na stánku ČESKÉHO TELECOMU například proběhlo během Invexu na 2000 prezentací služeb ISDN. Jakákoliv akce tohoto typu má však význam pouze v dlouhodobém horizontu. Zároveň musí být provázána s dalšími obchodními a marketingovými aktivitami. Asi nikoho nepřekvapí, že z obchodního hlediska je zajímavější spíše „komorní“ začátek Invexu, než závěrečné tři dny, kdy se na výstavišti objeví nesrovnatelně více návštěvníků. |
Kopecká: Nevím, co je myšleno pojmem „ekonomicky ospravedlnitelnou“, nicméně pokud jde o to, zda vystavování na veletrhu přináší operátorům zisky, pak odpověď zní: Na každém veletrhu či výstavě se dá předpokládat, že stoupne povědomí o značce, že se lidé dovědí více o společnosti, kterou dříve téměř nebo vůbec neznali. Pro nás je veletrh spíše součástí informační kampaně a místem, kde se můžeme setkat s novými i stávajícími zákazníky, navázat kontakty, zjistit, co nabízí konkurence. Telekomunikace bohužel nejsou automobilový průmysl. Nelze přijít, ukázat, zaplatit a odjet. To je první stránka věci. Tou druhou je zákonem dané omezení alternativních operátorů na danou cílovou skupinu. Nikdo z nás zatím nemůže nabízet své služby domácnostem, a proto si každý schovává své trumfy na příští rok. | |
Lupa: Snese Invex poměrem cena/výkon srovnání se zahraničím, např. CeBITem? |
||
Crha: Snese. Čímž však nechci říci, že jde o srovnatelné akce. Z pohledu firem působících prakticky výhradně na českém trhu (a mezi ně samozřejmě patří i ČESKÝ TELECOM) je třeba dobře zvážit, zda má význam prezentovat se na akcích, jejichž záběr je podstatně širší. | Kopecka: Srovnávat Invex s CeBitem je podle mého názoru nesmyslné. Už jenom rozdíl v rozloze a počtu vystavovatelů každému napoví. | |
Lupa: Považujete/nepovažujete Invex za upadající záležitost? (A proč?) |
||
Crha: Domnívám se, že Invex zcela pochopitelně kopíruje stav na trhu informačních a komunikačních služeb a technologií. Jestliže byly předchozí dva ročníky spíše ve znamení lehké euforie, letošek přinesl vystřízlivění a návrat zpět na zem. Nemyslím, že by to bylo ke škodě věci. | Kopecká: Myslím, že na tuto otázku by měli odpovídat především zástupci pořádající agentury. |