V Praze se vedle LIV, VRgineers, Beat Saberu nebo Golem VR rozvíjí také další projekt pro virtuální realitu, který má za sebou první větší kapitál a světový potenciál. Jmenuje se Somnium Space a nově získal milionů dolarů. Firmě se už předtím podařilo vybrat 200 tisíc dolarů pomocí prodeje virtuálních pozemků.
Somnium Space, podobně jako český Solirax a jeho NeosVR, se snaží vybudovat takzvaný metaverse – tedy VR svět ve stylu Ready Player One, kde si hráči pořizují vlastní pozemky, staví na nich, co chtějí, a interagují s ostatními. Do toho se promítá i ekonomika a možnost na svých výtvorech dále vydělávat. Čeští zakladatelé Somnium Space Artur Sychov a Víťa Půr v rozhovoru pro Lupu popisují, co přesně Somnium dělá nebo proč Facebook dále investuje do Oculusu.
Co vás vedlo k rozjezdu Somnium Space?
Artur Sychov (AS): Já jsem dříve dělal do elektromobility, ale historicky jsem hrával online věci jako Ultima Online nebo Second Life a zároveň jsem už nějakou dobu sledoval VR. Četl jsem kolem toho všechny různé knížky a fascinovalo mě nahlížet do virtuálního světa ne přes monitor, ale skrze virtuální realitu. V roce 2015 jsem dostal možnost vyzkoušet ranou verzi HTC Vive. V okamžiku, kdy jsem si to dal na hlavu a do ruky vzal ovladače, okamžitě jsem věděl, že je to budoucnost. Pak jsem si headset objednal a začal jsem hledat VR světy, což byl tehdy zejména AltspaceVR. Jenže jsem tím světem procházel a nic tam nebylo. Hodně jsem si představoval, jak by to celé mohlo fungovat a co by tam šlo dělat. V jednu dobu jsem z toho ani nemohl spát, začal si to celé plánovat, najal designéra na první mockup světa a dal se dohromady s Víťou. Řídil jsem tehdy jinou společnost a neměl jsem čas se novým projektem stoprocentně zabývat a Víťa se toho ujal.
Vítek Půr (VP): Společně už jsme v dobách vydání zkoušeli Second Life, první login tam mám z roku 2003. Zkoušel jsem i různé dávné verze VR a podobně. Takže když Artur přišel s nápadem na Somnium Space, bylo to celkem jasné.
Takže patříte mezi lidi, kteří věří v myšlenku toho, že může existovat virtuální svět podobný tomu z knížky a filmu Ready Player One?
AS: Osobně si myslím, že je to nevyhnutelné a že je to pouze otázka času. Ve VR lidé dokáží zažít intenzivnější věci a dokáží jich zažít více. Čím lepší technologie bude, tím budou lepší i světy. My žijeme v Praze, ve skvělém prostředí a máme se dobře. Ale polovina světa nežije v takových podmínkách a VR pro ně bude možnost, jak se dostat jinam.
Což je opět Ready Player One a život na vrakovišti/slumu…
AS: Přesně tak. Během několika let bude řada lidí mít VR headset a budou se denně například na hodinu dvě připojovat do VR. A někdo samozřejmě na více hodin.
VP: A to se bavíme o zážitcích. Ale už dnes se ve VR dají dělat i některé pracovní úkony, navíc lépe a s nižšími náklady. Technologie vždy lidem ulehčovala život a VR je další krok. Posledních dejme tomu dvacet let byl vývoj dost podobný – přišel internet a čím dál více mobilní přístup k němu. Ale VR to posune nejenom přes ovládání celým tělem někam jinam.
AS: Je důvod, proč Facebook koupil Oculus a nadále do něj investuje. On ví, že forma sociální sítě, jak je dnes ve Facebooku nastavená, je mrtvá. I form factor mobilního telefonu se bude vyvíjet. Jakmile někdo zkusí interakci ve VR, kde lze mluvit, hýbat se a interagovat na nové úrovni, je to zcela jiný zážitek.
VP: Navíc headsety jsou lepší a lepší. Nyní vyjde Oculus Quest, který už nemá kabely a odstraňuje to řadu problémů.
O krásné budoucnosti VR se mluví od příchodu prvních Oculus Rift, ale stále VR ani náznakem nepředstavuje mainstream. Jak daleko podle vás je čas, kdy se přestane říkat „už to brzy bude“?
AS: Můj odhad je, že do pěti let už bychom mohli pozorovat větší rozšíření.
VP: To, že Oculus Quest přichází v bezdrátové podobě, může být podobně zásadní moment, jako když se kdysi k počítači připojila myš.
AS: Facebook zainvestoval do Oculusu, vzniklo referenční zařízení a John Carmack to dokázal posunout ještě dále. A nyní přijdou další výrobci jako Samsung, Lenovo nebo Huawei. A ti zvládnou udělat zařízení možná ještě lepší. To pak bude lavina.
Takže Oculus a HTC oddřou začátek a vytvoří základy pro další hráče?
AS: Přesně tak. Oculus má díky Facebooku pořád peníze, takže ty budou dělat dál. HTC může mít problém. Mají vysoké ceny a hardware už více méně zaostává. Ale jinak ano, oni to oddřou, Zuckerberg to zaplatí a ostatní přijdou s novými zařízeními. Třeba HP Inc. nedávno přišlo s headsetem Reverb, který patří k nejlepším na trhu. Tyto firmy umí vyrábět hardware.
A vy do této konstelace tedy chcete přijít s VR metaverse světem. Co všechno v něm bude možné dělat?
AS: Nás svět bude dávat lidem možnost se realizovat a cítit se jako ve velkém metaverse. Bude to velký otevřený svět, ale zároveň nepřicházíme s tím, že všechny ostatní porazíme. Náš názor je ten, že VR světů bude víc a budou vedle sebe existovat. Proto děláme „mosty“ do dalších VR světů a spolupracujeme spolu. Nemusím třeba chtít trávit všechen čas v Somnium, ale chci si zajít také do AltspaceVR, NeosVR a dalších, ale pak se chci zase vrátit, protože tam mám svoji základnu a komunitu.
Co je dnes ve vašem světě možné dělat?
AS: Máme různé akce, například každou středu je to bowling, měli jsme standup comedy a podobně. Dá se zajít do planetária, projet se na horské dráze, jít do kina, na WhatsApp a tak dále. Ale naší vizí je umožnit lidem nakoupit si pozemky a na nich si dělat, co budou chtít. Svět bude poskládaný právě z toho, co si tam lidé vybudují. Lidé už si u nás přes crowdfunding nakoupili pozemků poměrně dost a vydáváme software, přes který bude možné si pozemky rezervovat. Aktuálně máme plochu 6×6 kilometrů a důležité je to, že uživatele máme v jedné instanci, což nás odlišuje od jiných světů. Nejsou zde žádné loadingy a prostě se objevíš v takto rozsáhlém světě. Naše servery budujeme tak, aby umožňovaly propojený svět, a když se řekne, že je sraz někde na náměstí, vždy tam ti lidé budou a nebudou v nějaké jiné instanci.
Kolik jste těch pozemků už prodali?
AS: Kolem tisícovky. Na mapě máme k dispozici asi pět tisíc pozemků a mapa se bude rozšiřovat a budeme otevírat nové zóny.
Jak to řešíte technicky?
AS: Serverová část je stále ve vývoji a pořád na tom děláme. Do tří měsíců se chceme dostat do stavu, kdy zvládneme utáhnout dva tisíce lidí – zatím těch hráčů stejně tolik není, protože jsme čistě VR svět. Jinak máme přes 20 tisíc stažení naší aplikace.
Back-end si kódujeme sami, protože jsme nenašli nic, co by nám poskytlo požadované seamless funkce. Finálně budeme využívat Azure a budeme využívat lokality na více kontinentech. Využíváme C a C#. V základu používáme Unity a k tomu si píšeme řadu vlastních komponent a modulů. Unity je obecně chytrá volba. Dělat si vlastní engine nedává smysl. Třeba High Fidelity na to teď doplatili. Vlastní engine nejde udržovat tak jednoduše, nejde tak dobře rozvíjet a tak dále. Nechtěl bych ho ani v případě, kdybychom měli 200 milionů dolarů. Hodně věcí řešíme také game designem a správně udělanou logikou toho, jak vše bude fungovat mezi hráči.
Jak funguje zmiňované přesouvání do dalších VR světů?
AS: Jsme jedním ze zakladatelů Virtual Reality Blockchain Alliance (VRBA), kde jsou mimo jiné i právě High Fidelity nebo třeba Admix, který dělá reklamu do VR. Řekli jsme si, že chceme, aby mezi VR světy fungovala interoperabilita. Prvním krokem je to, že namísto vypínání jedné aplikace a zapínání druhé lze přijít do teleportu a „odcestovat“ do jiné VR aplikace. Teď řešíme věci jako to, že mám v Somnium Space vlastního avatara a nějaké peníze, a když přejdu třeba do High Fidelity, identita přejde se mnou. Přepínání mezi světy zatím funguje tak, že se v teleportu spustí skript, vyvolá se přechodová animace a na pozadí se načte nová aplikace, do které se chcete dostat. Tento koncept interoperability chceme rozšířit na co největší počet světů.
Na jaký počet uživatelů se podle vás v dohledné době můžete dostat?
AS: Tento rok nám vůbec nejde o to nahnat co největší počet lidí. Chceme vybudovat systém, kde by lidé mohli stavět, importovat objekty, a aby obecně svět mohl růst. Jakmile toto postavíme, lidé přijdou. Přijde také Oculus Quest, což pomůže celému trhu.
A vydělávat chcete na podobném modelu, jaký měl Second Life, tedy například prodej pozemků, reklamy a tak dále?
AS: Spíše chceme, aby si naši uživatelé vytvářeli vlastní obchodní modely. Takže si například můžete koupit virtuální pozemek a tam vybudovat horskou dráhu. Za každou jízdu si pak můžete něco účtovat, třeba v naší herní měně, a my z každé transakce něco budeme mít. Budeme platforma a chceme si dělat i referenční ukázky.
Takže je to docela podobné, jak to dělá Roblox.
AS: Ano, ale o hodně hezčí (smích).
VP: Jinak pokud se bavíme o tom, kde dnes VR je a kam se postupně může dostat, je možné se podívat na Beat Saber, který už má přes milion prodaných kopií. Lidé jsou ochotní za VR obsah platit a nám teď jde o to postavit skvělý VR svět, kam lidé budou chtít přijít.
AS: Věřím tomu, že přijde doba, kdy se další Beat Saber objeví uvnitř VR platformy.
Oznámili jste investici ve výši jednoho milionu dolarů, ale prozatím není veřejně známé jméno investora. O koho jde?
AS: Náš investor si oznámení plánuje separátně, takže jsme zatím sdělili základní informaci. Našim investorem je investiční společnost, která se zabývá e-gamingem a světem kolem. Do jejich portfolia zapadáme a měli bychom mít možnosti spolupráce s dalšími jejich partnery.
Somnium Space začal v Londýně a nyní se přesouváte do Prahy. Co vás k tomu vedlo?
AS: V Praze chceme žít a také je zde velká komunita a dobrý trh s vývojáři – je zde kvalita a zároveň to ještě cenově není tak přehnané. Je to dobrý mix. Nemusíme utrácet milion dolarů měsíčně za šílené kanceláře a další podobné náklady. Jinak ve vedení jsme tři lidé a pak máme spolupracovníky z celého světa, třeba designéra ze Španělska a podobně.
VP: Je rok 2019 a na dálku se dá dobře pracovat. Takto ostatně začaly naše meetingy, kdy jsme se potkávali ve VR. Ale máme vizi, že naši vývojáři budou za námi do Prahy jezdit.
Zajímají se o vás výrobci VR headsetů? A o obsah obecně?
AS: Situace je složitější. Oculus, respektive Facebook, bude chtít vytvořit vlastní VR svět a platformu (teď má Oculus Rooms) a nemá zase tak zájem o jiné projekty. Je pro něj samozřejmě fajn, že tyto aplikace prodají headsety, ale dlouhodobě pro ně bude hlavní byznys právě platforma. A u ostatních hráčů prozatím zase takové pečování o obsah vidět není. Samsung nebo třeba do budoucna Huawei a další budou chtít vydělávat hlavně na hardwaru a budou to pro ně další mobilní telefony. Samsung má jeden z nejlepších VR headsetů na světě, což je Samsung Odyssey, ale v podstatě mu zatím skoro nedělá reklamu a marketing. Takže ekosystém prozatím vůbec není vyzrálý a propojený. Občas se to někde protne přes SteamVR.
VP: Aplikace pro výrobce nejsou moc na jejich radaru. Microsoft například koupil AltspaceVR, ale alespoň v našich očích ho prozatím nikam v podstatě neposunul. Roli také hraje to, že nikdo zatím neví, jak přesně dělat VR správně.
AS: Pro velké firmy je to také příliš velký risk. Takovéto sázky si může dovolit Zuckerberg, který reálně svoji firmu ovládá. Když mu investoři řeknou, že se snad zbláznil, tak on prostě řekne, že má rozhodovací pravomoci a udělá to. Většina firem takto nefunguje. Já mám zkušenosti z nadnárodní společnosti a startupu, který uvnitř ní fungoval, a tam takové aktivity jen tak projít nenechají, protože je to příliš riskantní. A také není vůbec jasné, kdy ten projekt začne vydělávat peníze a tak dále.
Projevuje se nějak ochlazení zájmu investorů o VR? Velká vlna přišla poté, co Facebook koupil Oculus, ale pak se dostavilo rozčarování.
AS: Je to jedno. Zájem opadl, ale dnes už investují firmy, které si to více promyslí. Není to jenom o tom „chceme mít VR v portfoliu“. Když se příliš investuje do něčeho, co nedává smysl, a takto zainvestované firmy pak bankrotují, dělá to špatné PR pro všechny. Je lepší, když se peníze dávají do firem, které mají dobrou vizi a schopnosti ji protlačit.
Vzniknou z VR světů podobných tomu vašemu také nové reklamní platformy?
AS: Nechceme, aby u nás někdo dělal takzvané intrusive ads, tedy vlezlé reklamy. Například už zmiňovaný Admix dělá reklamy, které vlezlé nejsou. Jde o reklamy, které „budeš chtít vidět“ a budou dávat smysl. Ve VR světě si postavíš třeba barák a do něj budeš chtít dát televizi, na které se s kamarády budete na něco dívat. Systém vkládání virtuální televize bude na back-endu napojený na Admix a ty si jen řekneš, že tou televizí má být Samsung. Přes tuto platformu pak potečou i inzertní peníze.
VP: Takto se i ve VR dobře měří kontakt či engagement s danou značkou – lze vidět, jestli se na danou věc díváš a podobně.
AS: Také by reklama měla být postavená na lokalitě, a nikoliv na reálném sledování vašich údajů. Takže když třeba přijdete na pláž, všichni uvidí to samé, co se hodí na pláž, a nebude to intruzivní do soukromí.
V čem vidíte největší potenciální překážky pro svou vizi?
AS: Dokážeme vizi vybudovat tak, jak chceme? Nevíme, ale věříme tomu. Pokud toto zvládneme, nevidím důvod, proč by to nemělo vyjít. Hardware tady je a bude stále lepší, software tady také bude.
VP: Už nyní jsme měli značný zájem o pozemky a plánujeme další aukci. Lidé, kteří předchozí crowdfunding nestihli či o tom nevěděli, už se hlásí do seznamu a plánují nákup.
AS: Už si lidé dokonce mezi sebou pozemky prodávají. Na Discordu existuje skupina lidí, kteří to dělají.
VP: Obchoduje se s námi také na službě Decentraland, kde se kupují virtuální pozemky.