Hlavní navigace

Blackberry ke kořenům, nebo do hlíny?

2. 4. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ikonický výrobce mobilních telefonů a dodavatel řešení mobilního e-mailu chce měnit svou strategii, a obracet se více k jádru svého byznysu; k high-tech firemním aplikacím. Pomůže mu to?
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

BlackBerry nevydělává, respektive společnost Research in Motion dlouhodobě nedosahuje finančních výsledků, které by si přála. Konzervativní telefony se sice komplikovaným, ale z pohledu mnoha firemních uživatelů dodnes geniálním řešením e-mailu nenesou.   A jak to v obdobných případech bývá,  společnost se, jak se zdá, rozhodla vydat cestou „návratu ke  core businessu“. Tedy  opuštění, nebo přinejmenším radikální omezení služeb pro koncové uživatele a soustředěním se na řešení pro firemní klientelu. Je to standardní strategie, otázkou ovšem je, zda má ještě nějaký smysl. RIM a s ním i Blackberry se totiž může stát úplnou marginálií.

V časech slavných počátků, po roce 1999, byl RIM a jeho platforma BlackBerry zjevením. Nenápadné zařízení, chytřejší než většina tehdejších mobilů, hloupější než tehdejší PDA, ale o dost užitečnější než obojí dokázalo svému uživateli zprostředkovat plnohodnotné zrcadlení jeho e-mailového účtu, kdekoli se nacházel. Pravda, nebylo to ani omylem zadarmo, a mělo to celou řadu vad; komplikovaným technologickým řešením počínaje, problémy se spolehlivostí a výkonem na Javě postaveného operačního systému nekonče, ale bylo to geniální. Manažeři, podnikatelé, politici se od svého Blackberry nedokázali odtrhnout, jejich IT specialisté se s ním postupně naučili žít. Když byl do bílého domu zvolen Obama, největší problém bylo odtrhnout jej od BlackBerry. Samozřejmě, že v oblasti push e-mailu existovala konkurence, a řada jejich řešení byla objektivně lepší než to od RIM, ale přesto se BlackBerry udrželo ikonou. Pro mnohé až dodnes.

Firma v nedávné minulosti expandovala své podnikání mimo původní prostor. Multimediální tablet, stále více a více na veřejnost místo na strohý korporátní svět orientované přístroje, koketování se světem elektronické zábavy. To vše BlackBerry změnilo, ale tím vším RIM vstoupil na pole, na kterých už dávno seli jiní. Jeho řešení se nedovedou, měřeno komerčním úspěchem, vyrovnat Androidu, který je otevřený, a už vůbec ne Apple, který je Cool.

ebf - partner 1

A tak se firma vrací zpět. Bohužel, její základní služba, tedy push e-mail (a další formy informací z firemních informačních systémů v této podobě),  je dnes už nikoli unikátem, ale standardem. Na jejím vlastním poli chce fungovat se svou novou platformou Microsoft, přitom sice hezky řešený, avšak v praxi nepoužitelný e-mail v jeho mobilní platformě byl původně jedním z důvodů úspěchu BlackBerry. Manažeři netouží po multimédiích a když, pořídí si je v balení de facto standardního iPadu raději, než v podání PlayBooku, který je navíc, alespoň v prvních generacích, závislý na samotném telefonu BlackBerry a jeho službách. Tamtéž se pozvolna stěhuje i e-mail, byť se zásadními výhradami a riziky. RIM ubývají noví zákazníci, přístrojů se prodává méně, a co je důležitější, klesá i počet implementací jeho datových služeb.  Cesta ke kořenům tak může být cestou do vydrancovaného hnízda.

Každou katastrofu lze brát současně i jako příležitost. RIM již jednou předvedl, že dokáže změnit globální trh. Myslím, že to dokáže udělat znovu, pokud ovšem přijde s něčím zcela novým a přelomovým stejně, jako v roce 1999. Pokud dokáže vyvinout zcela nový produkt. V opačném případě bude jeho cesta ke kořenům ve skutečnosti cestou do hlíny.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).