Hlavní navigace

Blog jako esemeska

4. 10. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Heslem digitální doby je stručnost, rychlost, jednoduchost. Týká se to všech médií – většina online videí se vejde do 5 minut, stále oblíbenější blogy nabízejí zpravidla lehčí a kratší čtení. Nadoraz tento trend dovedl Twitter. Nebaví vás číst ani psát dlouhé traktáty? Twitter omezuje prostor pro vaše sdělení na 140 znaků. Právě v tomto rozsahu máte odpovědět na otázku: co právě děláte?
David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

Mikroblogování, jak byl tento nový způsob komunikace nazván, není jen další chvilkovou módou. Počet „mikroblogerů“ neustále roste a vedle Twitteru vzniká řada podobných služeb. Ty ve svých kampaních využívá i většina amerických prezidentských kandidátů. Skeptické komentáře o zbytečnosti a pomíjivé přitažlivosti mikroblogování se mýlily. Twitter uspěl, protože lidem pomohl vyřešit jednu z jejich potřeb: dát o sobě vědět. Rychle, snadno a odkudkoliv. Vedle webového rozhraní můžete mikroblogovat i pomocí „kecálka“ typu ICQ či SMS zpráv, tedy prakticky odkudkoliv. Stejných kanálů můžete využít i k přijímání aktualit o vašich známých, ve Spojených státech dokonce bezplatně.

Mikroblogování se z dříve existujících forem komunikace nejvíce podobá statusům v ICQ a jiných komunitních službách. Jedna odlišnost je však výrazná – zatímco statusy dávaly vědět o vaší momentální aktivitě nebo náladě jen vašim známým, pomocí Twitteru vás může sledovat každý. V základním nastavení jsou totiž vaše zápisky veřejně přístupné komukoliv, kdo o vás má zájem.

Vzhledem k jednoduchosti konceptu Twitteru se rychlostí, která nemá obdoby, objevily desítky obdobných služeb. Mezi ty nejvážnější patří Jaiku, které jej nejvíce kopíruje, a Pownce od tvůrce jiné široce oblíbené služby Digg. Chybějící lokalizaci Twitteru do dalších jazyků nahrazují jeho lokální konkurenti. Téměř v každé zemi jich lze najít hned několik, velmi úspěšný je například německý Frazr z dílny bratří Samwerovů. Ti se již dříve svezli na úspěchu amerických vzorů. Klon Facebooku nazvaný StudiVZ před nedávnem prodali za desítky miliónů eur mediálnímu koncernu Georg von Holtzbrinck. Frazr je jeden z mnoha jejich nových pokusů, jak vydělat na okopírování zahraniční služby před její oficiální lokalizací.

BRAND24

„Twitter“ pro české uživatele se objevil až velmi pozdě. V dosti rané fázi se nachází služba CoDělám.cz. Nabízí zatím jen základní funkcionalitu Twitteru a širokou veřejnost asi v dosavadní podobě nezaujme. Tu má naopak v hledáčku Žiješjenjednou.cz vytvořené v rámci reklamní kampaně Staropramenu. Jeho předností je bezesporu větší dotaženost a zejména zasílání bezplatných SMS obsahujících nová sdělení vašich kamarádů. Možnou překážkou širšímu rozšíření může být silné spojení se Staropramenem. Než jako perspektivní službu samu o sobě ji pravděpodobně vnímá jen jako způsob podpoření vlastní značky.


Glosa původně vyšla 17. září v týdeníku Respekt.

Píšete si někdy v ICQ vlastní status?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).