Zákazníci britského mobilního operátora Three si budou moc brzy vyzkoušet, jaké to je, když jim operátor nepustí do mobilních zařízení žádné reklamy.
Three oznámil, že někdy v týdnu od 13. června provede 24hodinový test, který má prověřit, jestli je blokování na úrovni operátora možné, aniž by mělo na jeho síť nějaké negativní dopady.
Nepůjde o plošné testování – Three se bude svých klientů ptát, jestli se chtějí do testu zapojit, a zájemci se do něj musí sami přihlásit na webu operátora.
Reklamy, které budete mít rádi
Důvody, které Three ve svém oznámení uvádí, nejsou nové, ale stále jsou pozoruhodné.
„Věříme, že současný reklamní model nefunguje. Naši zákazníci jsou stále více frustrovaní nerelevantní a agresivní reklamou, která využívá jejich datové balíčky a může narušit jejich soukromí tím, že bez jejich vědomí a souhlasu sleduje jejich chování,“ uvádí například operátor.
Za data využívaná reklamou by podle něj neměli platit uživatelé, ale zadavatelé reklamy. Osobní údaje lidí by měly být plně chráněny. A k uživatelům by se měla dostat jen reklama, která je pro ně relevantní a které je pro ně zajímavá.
Operátor proto vyzývá reklamní průmysl ke změně a ke spolupráci na relevantnějších a méně agresivních typech reklamy, které zvyšují spokojenost uživatelů.
Operátor – ochránce zákazníků
Jinými slovy: problém drahých mobilních dat podle Three není problémem operátorských ceníků, ale příliš velkého množství reklam. A uživatele před sledováním nejlépe ochrání tím, že do své sítě nasadí technologii izraelského startupu Shine, která podle dostupných informací pracuje na základě deep packet inspection – což je vlastně nejostřejší šmírování obsahu, které existuje.
Závěrečný návrh, aby média a zadavatelé reklamy s operátorem spolupracovali na vytvoření mýtického reklamního formátu, který nejenže nikomu nebude vadit, ale dokonce bude zvyšovat spokojenost uživatelů, připomíná byznysmodel, kdy si blokátor reklam nechává platit za to, že reklamy firem, které mu zaplatí, svým sítem propustí.
Připomeňme, že v Česku si s myšlenkou na blokování reklam na úrovni své sítě nedávno pohrávalo O2. Poté, co narazilo na rozzlobené reakce tuzemských vydavatelů i varování od ČTÚ, zařadil zpátečku.
Blokování reklam se zatím pomalu stěhuje do webových prohlížečů – zejména do těch menších, které se jeho prostřednictvím snaží nalákat nové uživatele. Své plány v tomto směru už oznámil Microsoft Edge i Opera.