Dosud bylo blokování inzerce spíš záležitostí speciálních pluginů. Norský prohlížeč to chce změnit. Podobně jako browser německého AdBlockeru Plus totiž má Opera blokování zabudované přímo do prohlížeče – tedy zatím do verze pro vývojáře.
Hlavní argument Opery spočívá v rychlosti. Weby bez reklam se podle norských vývojářů načtou až o devadesát procent rychleji. Adblocker zabudovaný rovnou v prohlížeči má být podle Opery také významně efektivnější než dosavadní pluginy. Norská firma tvrdí, že až o 40 procent.
„Reklama pohání internet a umožňuje samotnou existenci serverů, ale naše poslední výzkumu ukazují, že současné weby jsou významně zpomalovány velkým množstvím reklamy a sledovacích kódů. To se nám nelíbí a chceme, aby web byl lepším místem pro nás všechny,“ tvrdí Krystian Kolondra z Opery pro server TechCrunch.
Jak to funguje v praxi?
Vývojářskou verzi jsme samozřejmě vyzkoušeli. Uživatelům, kteří přijdou na web s reklamami, zobrazí prohlížeč v pravém horním rohu nabídku, zda chtějí blokování reklam zapnout:
Blokování se dá zapínat či vypínat také prostřednictvím ikony malého štítu v adresním řádku:
V nastavení prohlížeče se při zapnutém blokování zpřístupní také položka s výjimkami – tedy weby, na kterých se reklamy neblokují. Zajímavé je, že současná vývojářská verze už obsahuje přednastavený dlouhý seznam výjimek – včetně českých webů jako Aukro.cz, Google.cz, iDNES.cz, Seznam.cz a dalších. Proč jde zrovna o tyto weby a jak se bude možné na výchozí seznam výjimek dostat, zatím není jasné.
Když blokování zapnete, začne vám Opera gratulovat k tomu, o kolik se bez reklam zrychlilo načítání webů:
Kliknutím na ikonu štítu v adresním řádku se dostanete k dalším statistikám:
Aby bylo vidět, jak reklamy mění rychlost načítání, přidala Opera i měřák s daty o tom, kolik reklam prohlížeč zablokoval a jak rychle se stránka načte:
Speedtest funguje jen při zapnutém blokování, ale kupodivu i na weby, které jsou v seznamu výjimek. Stačí do adresního řádku zadat adblockertest/?url=[dotyčná adresa] :)
Opera je prvním mainstreamovým prohlížečem, který se zabudovaným blokátorem reklam přišel. Norská společnost přitom má vlastní reklamní firmu, a tak se od ní „střelba do svých“ příliš nečekala.
V Česku má Opera momentálně podle statistik Statcounteru asi 5% podíl na trhu desktopových prohlížečů, mezi mobilními a tabletovými browsery si s 3,55 % podle téhož zdroje vede ještě o něco hůře.
Firma je momentálně ve fázi prodeje. Skandinávské IT stříbro kupují čínští investoři. S novými majiteli by měla firma kromě peněz získat i jednodušší vstup na miliardový čínský trh.
Zbrojí i druhá strana
K řešení tahanic s adblockery přistupují vydavatelství různě. V tuzemsku si podle odhadu SPIRu blokuje reklamu 12 procent internetových uživatelů. V novém roce rozvířil diskusi i šéf O2 Tomáš Budník, který si pohrává s myšlenkou blokování reklamy rovnou na straně operátora.
Vydavatelství Echo Media připravuje podle svého zakladatele Dalibora Balšínka placenou verzi bez reklam. Čtenáři s aktivním adblockerem si bez zaplacení na Echo24 nepřečtou ani písmenko.