Hlavní navigace

Bude mobilní Internet další bublinou?

29. 1. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 29
Slovní spojení mobilní Internet se stává novým zaklínadlem marketingu mobilních operátorů i portálových služeb. Jde opravdu o nový fenomén hodný naší pozornosti, nebo se nám tu servíruje jako revoluční novinka něco samozřejmého, podobně, jako tomu bylo v případě Webu 2? Má mobilní internetová platforma šanci vydobýt si samostatné místo na slunci, nebo ji čeká neradostný osud, jenž svého času postihl WAP?

Ať už máme k této platformě jakékoli předsudky, mobilní Internet se stává trendem. Trendem, který nejenže nabírá velice rychle na obrátkách (objevují se pro něj nové služby, přizpůsobují se mu technické řešení jiných služeb), ale, světe div se, iniciativně se o něj zajímají i samotní uživatelé. Pro uživatele je to lákavá možnost, jak mít internetové služby kdykoliv a kdekoliv k dispozici, říká k tématu produktový manažer Seznamu Ivan Mikula, a na vysvětlenou ještě dodává: Z hlediska inzertních zadavatelů jsou koncoví zákazníci mobilních operátorů i uživatelé Internetu cílové skupiny, které se začnou stále více překrývat. Vývoj služeb v Seznamu směřuje poslední dva roky právě k mobilním aplikacím. Nyní máme za sebou několik pilotních projektů, díky nimž můžeme zkušenosti uživatelů průběžně vyhodnocovat. A nutno říci, že první výsledky spolupráce Seznamu s mobilními operátory uživatelé přijali velice kladně.

Martin Březina, manažer marketingu serveru Atlas.cz, vidí hlavní výhodu mobilního Internetu v masové dostupnosti XHTML stránek na běžných mobilních přístrojích. Oproti wapu také nabízí daleko pestřejší nabídku obsahu, a to navíc včetně lákadel, jako jsou grafikony, formátované texty nebo videa (ta prý zatím patří spíše budoucnosti). V současné době jsou oblíbené především obsahové služby, ale očekáváme nástup komunitních služeb, jako například diskuze, videa, apod. Hodně se také může změnit v momentě, kdy se mobilní telefony naučí zpracovávat také skripty.

Platforma potřebuje obsah

nokia ovi

Ovi, brána do světa Internetu v podání finské Nokie

Mobilní Internet dneška má sice trochu jinou startovací pozici, než měl jeho starší bratr (o důvodech jeho selhání se dodnes vedou spory), přesto se chtě nechtě nabízí srovnání. Má nová platforma šanci na přežití vedle klasického připojení? Je smysluplné optimalizovat Internet pro mobily, když by šlo stejně tak dobře přizpůsobit telefonní přístroje klasickému Internetu (mluvíme teď především o webu)? Je to sice otázka spíše na výrobce mobilních telefonů, ale možná nám na ni odpoví i aktuální trendy v portálových službách nebo iniciativy mobilních operátorů. Ty nám jasně říkají, že je platforma životaschopná, jenom Google již stačil přizpůsobit mobilní platformě G-mail, Google maps, YouTube for Mobile a americké Google News, ve fázi testování se však nacházejí také další produkty. Možná, že jste již také ze svého telefonu zabrousili na beta verzi enginu pro vyhledávání mobilního obsahu, a pokud ne, můžete to udělat teď. My se teď pokusíme zaměřit hlavně na domácí služby. Jak se s mobilním Internetem perou na portálu s největším tržním podílem v ČR? Především musela vzniknout řada podpůrných komponent, bez kterých by mobilní aplikace nemohly ani vzniknout. To je věc, kterou si většina uživatelů samozřejmě neuvědomí, tvrdí Ivan Mikula. V tuto chvíli máme k dispozici námi vyvinutý Framework Seznam, který má na starosti správné fungování a zobrazení aplikací na obrovském množství různých typů mobilních zařízeních. Na adrese wap.seznam.cz jsou k dispozici ve zkušební verzi první naše služby pro platformu WAP. V minulém roce jsme přinesli ve spolupráci s mobilním operátorem Vodafone mobilní službu Email. Ve spolupráci se společností Nokia jsme také implementovali naše služby Email, Firmy a Mapy již při výrobě telefonů. Jsou dostupné přímo z menu telefonu a jsou tak pro uživatele velice pohodlně dosažitelné, doplňuje ještě.

Atlas zatím pro mobilní platformy zprovoznil své slovníky (pro T-Mobile) a mail (pro Vodafone), dle slov Martina Březiny však mají další služby brzy následovat. Těšit se prý můžeme na mobilní weby pro správu videoobsahu a fotografií, ale nelze vyloučit ani stahování a rozšířený prodej hudby do mobilních telefonů. Tento pozvolný nástup je prý ovlivněn poptávkou uživatelů, V současné době jsou oblíbené především obsahové služby, ale očekáváme nástup komunitních služeb, jako například – diskuze, videa, apod. dodává k tomu Martin Březina.

Operátoři a výrobci mobilních telefonů

Svojí troškou do mlýna však přispívají také operátoři. Nejde teď ani tolik o infrastrukturu, která je vzhledem k náročnosti platformy již nějaký čas naprosto dostatečná, zcela překvapivě jde opět o služby. Telefonica O2 například provozuje již od listopadu loňského roku služby mobilního portálu O2 Active, který díky participaci Centrum.cz nabízí řadu populárních portálových služeb, mezi nimiž lze nalézt vyhledávání jízdních řádů, vyhledávání v mapách, aktuální zprávy, předpověď počasí, program kin, dopravní zpravodajství, inzeráty, seznamky nebo slovníky. Jako unikátní službu svého mobilního Internetu vnímá Telefonica přímý přístup k e-mailu Centrum.cz, mobilní xChat a vyhledávání informací v katalogu firem a úřadů. Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefonica O2 Czech Republic, vidí obrovský potenciál v nových možnostech využití mobilní reklamy. Naše náklady na provoz jsou hrazeny od inzerentů a nikoliv z peněženek našich zákazníků, což by se rozhodně mělo časem podepsat na popularitě služby. Máme však i placený prémiový obsah určený ke stažení do mobilu, jedná se především vyzváněcí melodie, tapety či hry a erotické obsahové služby. Před vstupem do placené části jsou ovšem uživatelé samozřejmě upozorněni. Tak komentuje Martin Žabka marketingovou strategii portálu. Podobný názor na dostupnost služeb má také Ivan Mikula ze Seznamu. Naše obchodní modely spolupráce s mobilními operátory jsou momentálně v jednání, nicméně koncept vychází z cílového stavu, tedy služby pro koncové zákazníky zdarma. To se pochopitelně neobejde bez uvedení nových formátů mobilní reklamy, vysvětluje.

S mobilními portály jako by se opravdu roztrhl pytel a první vlaštovky můžeme nalézt i mezi službami výrobců mobilních telefonů. Finská Nokia si například včas uvědomila, že bez nabídnutí obsahu by se jí mohl na hardwarovém trhu dříve nebo později začít krátit dech. Vedle své tradiční sociální sítě tak Nokia uvedla do provozu univerzální bránu ke svým službám, mobilní portál Ovi (finský výraz pro dveře). Pokud se přes svůj mobilní přístroj uvedené značky ke službě připojíte, dostanete po hromadě všechny známé služby společnosti plus přístup k její stávající sociální síti, komunitám a obsahu. Po vzoru iTunes je nedílnou součástí Ovi také anoncovaný hudební obchod Nokia nebo herní platforma N-Gage.

Nebyla by to samozřejmě Nokia, kdyby se zákazníky nepokoušela lákat také na exkluzivní obsah. Toho je sice zatím na platformě poskrovnu, nicméně nutno dodat, že služba naostro sotva pár měsíců. Ovi patří mezi portály mobilních služeb k těm ucelenějším řešením, a ať už bylo obsahu dost nebo ne, ukazuje směr, jakým by se mohly časem vyprofilovat i ostatní mobilní portálové služby. Kromě komunitních služeb, aplikací, online prodeje a servisní podpory je zde možné nalézt například komplexní navigační služby, pokrývající mapy, průvodce městy, GPS podporu a další služby přímo do kompatibilních přístrojů Nokia. Bez zajímavosti ovšem není ani komentář prezidenta a výkonný ředitel společnosti, Olli-Pekka Kallasvuo, který pronesl během svého projevu na akci Nokia Go Play, ve kterém naznačil, že se Nokia v budoucnu hodlá profilovat hlavně jako internetová společnost. Mimo jiné na něm padlo toto prohlášení: Odvětví mobilní komunikace se sbližuje s internetovým prostředím a Ovi ztělesňuje vizi o propojení Internetu a mobility. Nokia je celosvětovou jedničkou v oblasti mobilních přístrojů. V budoucnosti budeme vytvářet špičkové přístroje, které v sobě propojí nepřekonatelné zážitky a služby, jež lidem usnadní odhalení možností Internetu. Zní to sice trochu nabubřele, ale co když je na slovech Kallasvuových slovech přece jenom něco pravdy.

Google mobile

Takto vypadá nabídka mobilních služeb v podání Googlu

Jak se uvádí mobilní aplikace v život

Samozřejmě nám to nedalo, abychom se nezkusili na věc podívat také z další strany, jak se na trh mobilního Internetu dívají samotní vývojáři mobilních aplikací. Živě si pamatuji, jak jsme několik dnů před prvním nasazením aplikaci zkoušeli, zpovídá se Tomáš Zeman ze společnosti Wirenode, která stojí za první úspěšnou službou mobilního hostingu. Protože se nasazovala k mobilnímu operátorovi do portálu, bylo důležité, aby fungovala na všech telefonech. Některé telefony byly hodně exotické a nedaly se nikde sehnat ani půjčit. Jeden speciální Siemens jsme si museli koupit v bazaru, vyzkoušeli jsme to na něm a hned ho zase prodali. Majiteli bazaru se mi nepovedlo vysvětlit, že si telefon pouze potřebuji na 15 minut půjčit a jsem mu za to dokonce ochoten zaplatit. Zřejmě se bál, že po bazarech hledám svůj kradený telefon. Neúspěch Wapu podle Tomáše Zemana spočíval zejména v malé atraktivnosti (byl pomalý, drahý, černobílý), přesto ho prý lidé používali (stahovali zvonění a hry, četli nejnovější zprávy). Dnešní mobilní Internet má proti tomu v rukávu všechny trumfy, jedinou jeho nevýhodou zatím zůstává vysoká cena za připojení, nicméně i ta kontinuálně klesá, takže je jeho masové rozšíření pouze otázkou času. Tomáš Zeman si myslí, že mobilní Internet rozhodně není potřeba nijak prověřovat. Je už prostě mezi námi a funguje, denně ho používají miliony lidí. Nové mobilní služby a stránky pro mobilní telefony vznikají každý den. Jsou prý země, kde mobilní telefon je první zkušeností člověka s Internetem.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani


wirenode

Je libo mobilní webhosting?

Jednou nám přijde divné, jak jsme mohli číst na Internetu například noviny a sedět u toho u stolu před počítačem, tvrdí Tomáš Zeman. V tomto ohledu mu rozhodně dávají za pravdu minimálně statistiky, ostatně není to tak dávno, co jsme mohli v jedné tiskové zprávě Googlu číst mimo jiné tato slova: Dobře víme, že většina lidí na světě nevlastní počítač. Na světě je třikrát víc mobilních telefonů než PC a podle odhadů světové banky žijí více než dvě třetiny světové populace na území pokrytém signálem mobilních telefonů. Vypadá to tedy, že se o osud mobilního Internetu nakonec rozhodně bát nemusíme, nejedná se zjevně ani o slepou uličku, ani o prázdnou marketingovou bublinu. Daleko více se zde vtírá otázka, zda nakonec mobilní internetový obsah v budoucnu spíše nezastíní ten tradiční.

Dají lidé v budoucnu přednost mobilnímu Internetu před Internetem na počítači?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).