Centrum: Aktuálně již bylo zralé na změnu

24. 9. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

WWW, zdroj: sxc.hu Autor: 74287
WWW, zdroj: sxc.hu
Centrum Holdings se pustilo do radikálního redesignu svého zpravodajského portálu. První vlaštovku nového faceliftu budou moci uživatelé v rámci veřejné bety okusit již dnes odpoledne. Naostro se pak celé Aktuálně definitivně přesune do nové podoby 1. října. Naše otázka zní, bude nový vzhled skutečně změnou k lepšímu?

Aktuálně je zavedený zpravodajský portál, který bezesporu patří mezi službami Centra k tomu lepšímu, ne-li rovnou nejlepšímu, co tento portál uživatelům nabízí. Na svou dobu mimořádně kvalitní online zpravodajství, originální koncept, ale možná také trocha odvahy a drzosti svého času pomohlo Centru dostat se z největší krize a najít správný směr v bouřlivé době, která starému modelu portálových služeb přestávala přát. To vše navíc v době, kdy čistě internetovým novinám bez zázemí papírového deníku nikdo nevěřil. Od té doby sice zpravodajský portál utěšeně rostl a to jak co do počtu uživatelů, tak i redakce, ale s výjimkou přímých reakcí na některé dobové trendy (drobné kosmetické úpravy, přidání blogů známých osobností) zůstával na rozdíl od problémových služeb či nových značek, s nimiž bylo potřeba pracovat, prakticky beze změny. O to větší šok přichází nyní, seriózní, konzervativně (v původním i přeneseném slova smyslu) vyhlížející web prošel poměrně radikálním faceliftem. Na koho cílí?

Stručně řečeno, nový portálový frontend se radikálně provzdušní (ne trochu nepodobně způsobu, jaký nalezneme u některých konkurenčních bulvárních webů), dostane se mu o něco přehlednější navigace a dojde k podstatně větší akcentaci jednotlivých autorů, kteří vydání digitálních novin připravují.


aktualne_facelift_rubrika

Některé důvody proměny

Nový facelift jde nepochybně ruku v ruce s nově připravovanou komunikační kampaní, ta bude cílit právě na oprášení značky, která začíná připomínat sice dobře fungující, ale zapomenutou legendu. Zatímco samotné kampaně bychom se měli dočkat co nevidět, betu nového Aktuálně si bude možné vyzkoušet již dnes. Bylo zde několik cílů, říká šéfeditor Aktuálně, Pavel Tomášek. Vycházeli jsme pochopitelně z nějakého dlouhodobějšího průzkumu. Nejde tedy o nějaké současné spontánní rozhodnutí, od začátku tohoto roku jsme provedli hned několik dílčích průzkumů a analýz, které přímo souvisely s provozem služby. Kromě klasických uživatelských testů jsme monitorovali, kam uživatelé na webu nejčastěji klikají, jak se zde pohybují a tyto podklady jsme pak dali dohromady s klasickými uživatelskými dotazníky a nový facelift nám z toho vyšel poměrně přirozeně téměř jako nutnost. Náš problém byl hlavně v tom, že uživatelé podle výsledků těchto průzkumů zkrátka nevnímali Aktuálně jako úplně přehledný web. vysvětluje Tomášek hlavní důvody změn. Cíle prý sledovalo Centrum celkem tři, vedle samotné větší uživatelské přívětivosti a přehlednosti tu bylo zejména zdůraznění exkluzivity nebo, chcete-li, možná přesněji spíše unikátnosti obsahu, za nímž stojí konkrétní lidé.

Některé věci, které jsme považovali za své přirozené přednosti, které jsou navíc dané i historicky, na současném portálu zanikaly, vysvětluje dále Tomášek. Tím myslím zejména kvalitní redakci, která se trochu zbytečně na současném webu ztrácela do pozadí a působila na čtenáře spíše jako jednolitá anonymní entita. My se za své redaktory ovšem rozhodně nemusíme stydět, to, co ostatně původní Aktuálně proslavilo, byl velmi schopný tým redaktorů, kteří se zvedli, opustili tištěný deník a šli dělat tu samou seriózní žurnalistiku na Internet, dodává šéfeditor.

aktualne_facelift_profil_autora

Nová strategie práce s autory


Jak se změny projeví v praxi?

U jednotlivých zpráv došlo k radikálnímu předělání hlavičky. Pokud byl dříve autor přehlédnutelný, zaměnitelný, či dokonce anonymní, nyní na vás ze záhlaví doslova trčí. Zvýrazněné jméno, které se nachází hned pod časem a datem vydání, je z levé strany podtrženo nezvykle velikou náhledovou fotografií autora, který na své čtenáře při skrolování zprávou doslova shlíží. S touto změnou souvisí také poměrně velká proměna tiráže, když odmyslím samotnou navigaci, naleznete zde zejména vylepšené autorské profily. Ty obsahují statistiky deseti nejčtenějších a deseti nejnovějších článků autora, plus nabízejí ještě proklik na kompletní databázi jeho textů, dodává Tomášek.

Druhou dramatickou promnou je radikální změna na úrovni samotného obsahu. Informačně hutná homepage prošla vizuálním odlehčením. Zatímco původní verze připomínala trochu výstup z RSS feedu, neboť obsahovala mraky perexů, jež se skládaly pouze z pěti slov a miniaturní fotografie, nová podoba daleko více připomíná titulní stranu klasických tištěných novin. Ještě více je to ostatně patrné po samotném rozkliknutí libovolného zpravodajského článku. Na samotné homepage se také zvětšil prostor pro perexy. To je asi nejlépe patrné u „otvíráku” (hlavního článku dne) – zprávy začaly používat jakousi hierarchii, takže lze po stránce lépe těkat či cíleně vyhledávat zajímavá témata, a v pravém sloupci se objevilo dokonce sjednocené řazení upřednostňovaných zpráv do rubrik.

aktualne_facelift_tiraz

Nová tiráž přináší tématické rozdělení do sekcí

WT100


Celkově působí nová navigace lehce rozporuplně. Na jedné strany je zpřehlednění určitě pozitivním krokem. Ovšem na straně druhé působí výrazně menší obsahová hutnost u deníku, který se s odkazem na své začátky profiluje spíše jako seriózní konzervativněji laděné médium se silnými osobnostmi ve svém zázemí, trochu kontraproduktivně. Stejně tak i dramatická akcentace autorů vyvolává nechtěný dojem, že již čteme spíše blog redakčních sloupkařů a komentátorů než zpravodajský server.

Podobně problematická je i samotná navigace, na první pohled viditelné zeštíhlení hierarchické struktury, vrchního menu je nepochybně chvályhodné. Zejména uživatelé subnotebooků a některých mobilních zařízení by ji mohli ocenit. Na straně druhé šalamounské řešení prostřednictvím roletového javascriptového menu je, co se týče dostupnosti, kterou akcentují hned dva ze tří na počátku nastíněných bodů (přehlednost a dostupnost), spíše krokem zpátky. Ono ale možná třeba ani tak moc o dokonalost nebo nějaká dramatická vylepšování „lidského rozhraní“ stránky nejde. To, co se totiž Aktuálně novým frontendem povedlo téměř dokonale, ať už za cenu některých uživatelsky méně přívětivých kroků, je viditelné odlišení od konkurence, a každé zviditelnění se přece počítá.

Líbí se vám nové Aktuálně?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).