Na podzim předminulého roku vznikl server Aktuálně.cz. Ryze internetový deník portálu Centrum ambicemi nešetřil. Jedni mu fandili, druzí předpovídali strastiplnou finanční budoucnost. Třetí zastávali oba postoje. A čtvrtí nechávali promluvit čas. Téměř půldruhého roku je dostatečná doba, abychom provedli stručnou rekapitulaci.
Obchodní výsledky a (ne)úspěchy zůstávají vždycky trochu skryté (Centrum jen prohlásilo, že po roce provozu bylo Aktuálně.cz v zisku), zřejmé ale je, že silný dvojblok zpravodajských serverů Novinky.cz a iDnes.cz se projektu Centra rozrazit nepodařilo.
Aktuálně.cz bylo před měsícem na čísle 938.313 návštěvníků dle NetMonitoru (celé zpravodajství Centra: 1,3 milionů), kompletní iDnes.cz zaznamenal 2.242.469 (jen jeho zprávy bez sportu atd.: 968.193) a celé Novinky.cz měly 2.648.752 návštěvníků. Konkurenti Aktuálně.cz jsou tedy o mety dál. Relevantní komparace ale není při povrchním pohledu dost dobře možná; iDnes od minulého roku změnil řazení v NetMonitoru a jeho akviziční politika z něj udělala portál se širokou škálou služeb, které nejsou se zpravodajským serverem dobře porovnatelné. Takže jen pro představu: Novinky.cz pokračují v růstu – oproti loňskému únoru jim přibylo téměř 700.000 návštěvníků a zúročují podporu Seznamu. Aktuálně.cz má o čtvrt miliónů vyšší návštěvnost, na celý iDnes.cz zavítalo v únoru přibližně o půl milionu návštěvníků více než loni.
Aktuálně.cz se však mezi zpravodajskými servery etablovalo a v exkluzivitě zpravodajství (a míře citace jiných médií) by pravděpodobně jasně vyhrálo. Aktuálně.cz je pro Centrum také zajímavé aktivum pro ochranu v souboji s globální konkurencí. Otázkou je, jak se bude značka Aktuálně.cz dál vyvíjet.
Nový layout Aktuálně.cz
Další fázi života Aktuálně.cz rozehraje v pondělí 2. dubna, kdy přejde na novou grafickou podobu a realizuje několik vylepšení.
Náhled nové úvodní stránky Aktuálně.cz (od 2. dubna 2007)
Dosavadní vzhled Aktuálně.cz (od 1. listopadu 2006 do 2. dubna 2007)
Z porovnání screenshotů je zřejmé, že na Aktuálně.cz dojde na tolik potřebné zpřehlednění. Zmizí levý sloupec, celý hlavní obsah se přesune doleva a v prostoru, kde v první vteřině spočine čtenářovo oko, bude zvýrazněn hlavní článek. „Breaking news“, tedy krátké a aktuální zprávy by se měly dočkat zvýraznění napříč celým deníkem. Velkou originalitu zde příliš nehledejte. Aktuálně.cz zůstává převážně modré, skoro byste si jej spletli s Lidovky.cz.
Boxíky v dolní části stránky, ne nepodobné uspořádání na iDnes.cz, patrně dají více prostoru odkazům na uvolněnější obsah ze serverů Žena.cz, Bleskově.cz, apod. Součástí grafického návrhu je také oddíl Napsali jinde s linky na články konkurenčních médií. Uvidíme zda vydrží.
„Na Aktuálně bude mnohem více změn, než je vidět jen ze screenu,“ říká Petr Kapalín z PR agentury zastupující Centrum. „Breaking news a další změny ještě více zhodnotí flexibilitu a rychlost zpravodajství na Internetu, z čehož budou mít užitek především čtenáři.“
Novinkou budou blogy. Centrum.cz slibuje přilákat zajímavé osobnosti z oblasti kultury, byznysu sportu či politiky – objevit by se měla jména z řad nejvyšších: blogovat by mohli premiér Mirek Topolánek či ministr vnitra Ivan Langer. Připomeňme, že koncept blogujících osobností mělo Aktuálně.cz v rukávu již při svém startu, ovšem Gabriel Berdár skončil na dvou postech, Aneta Langerová si blogla pouze jednou. Uvidíme, zda druhá „várka“ person bude vytrvalejší. Redakce pro ten účel prý vyčlení speciální tým, který bude o pisatele pečovat a připomínat jim jejich autorské závazky.
Nové blogy na Aktuálně.cz
Záměrem Aktuálně.cz je kolem blogů a názorů budovat komunitu a časem spustit i čtenářské blogy. Intenzivněji by měla být používána multimedia, zejména video. Centrum se netají tím, že by na videiích v budoucnu dále rádo stavělo, otázkou je jejich komerční využití. Výkonný ředitel Centra Pavel Mucha – se kterým mimochodem přineseme brzy obsáhlejší rozhovor – jej vidí třeba v product placementu.
Hlavní příjmy Aktuálně.cz pocházejí z klasické bannerové reklamy. Ještě při spuštění v listopadu 2005 panovaly naděje, že by deset procent příjmů obstarávali sami čtenáři, kteří by za atraktivnější obsah platili formou SMS. Tato myšlenka je teď pravděpodobně passé. Další alternativou by mohlo být nasazení formátu TakeIT.cz od Internet Tradingu, který s Centrem spolupracuje.
„Uživatelé nechodí na Aktuálně.cz, aby si primárně četli reklamu. TakeIT je produkt, který nám ve své současné podobě nedává smysl na Aktuálně.cz nasadit. Myslíme si, že bychom v téhle chvíli ublížili uživatelské zkušenosti. Můžu se mýlit, ale je to v téhle chvíli naše volba. Nevylučuji ale, že bychom se tím v některém okamžiku mohli zabývat,“ prohlásil Pavel Mucha.
Další novinky ze světa online médií
Aktuálně.cz už delší čas také obchodně kooperuje s papírovými médii vydavatelství Vltava-Labe-Press. Právě tato společnost, známá mimo jiné vydáváním regionálních titulů, přijde rovněž v pondělí s novými online aktivitami. Všechny lokální deníky (vystupující pod názvem Deník) dostanou vlastní adresu (například benesovsky.denik.cz) a aktualizované 24hodinové zpravodajství. Dosud redakce na internetové mutace regionálních deníků pouze překlápěly obsah z papíru.
A co další konkurenti? iHned.cz má nového šéfredaktora Daniela Dočekala, iDnes.cz v poslední tiskové zprávě oznámilo růst. Časopis Týden spustil nový zpravodajský server, vydavatelé papírových médií si rozšiřují internetový rozhled a všeobecně se očekává od televizí – zejména od TV Nova –, že se na Internetu budou více angažovat. Podle neoficiální informace se TV Nova dokonce zajímala o členství ve Sdružení pro internetovou reklamu… To vše jsou důvody, proč se vyplatí pohyby médií sledovat: stále častěji se budou odehrávat na internetovém kolbišti.