Hlavní navigace

Češi a využití Internetu, léta Páně 2007

26. 11. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Češi více telefonují přes Internet – to je nejvýznačnější trend, který ukázal každoroční průzkum Českého statistického úřadu. Mění se nákupní preference, e-shopům už nevládnou jen knihy a elektronika. E-government stagnuje i proto, že polovina české populace říká, že nemá žádné znalosti s Internetem.

Využití počítačů a míra rozšířenosti internetového připojení – tyto veličiny jsme komentovali na základě výzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ) v minulých dvou článcích. Pro pořádek přidávám odkazy i na texty z loňska:

Už víme, že k Internetu je podle ČSÚ připojeno 32 procent českých domácností, počítač má 40 procent domácností, 45 procent lidí starších 16 let jsou uživateli Internetu. 29 procent populace zapne Internet alespoň jednou týdně. Některá zajímavá čísla o penetraci připojení v České republice zazněla i na konferenci Czech Internet Forum 2007. Jan Herzmann ze společnosti Factum Invenio upozorňoval ani ne tak na zvyšující se počet lidí online, jako na nezanedbatelnou polovinu lidí, která na Internetu není. Podle Jana Herzmanna 70 procent nepřipojených lidí ani netouží po změně.

V dnešním článku se blíže podíváme na to, co na Internetu dělají ti, kteří jej využívají.

Co lidé na Internetu dělají

K nejoblíbenějším činnostem na Internetu patří komunikace a vyhledávání informací. To je poněkud obecně řečeno. Průzkum uvádí, že nejzajímavější jsou pro uživatele tyto aktivity:

  • Přijímání a odesílání e-mailů (v posledních třech měsících přijalo nebo odeslalo e-mail 86 procent uživatelů Internetu),
  • vyhledávání informací o zbožích a službách (77 procent),
  • vyhledávání služeb týkajících se cestování a ubytování (51 procent),
  • prohlížení a stahování online novin a časopisů (45 procent),
  • vyhledávání informací za účelem vzdělávání (36 procent),
  • telefonování přes Internet (33 procent),
  • stahování a přehrávání hudby (32 procent),
  • chat a ICQ (29 procent),
  • stahování a přehrávání filmů a videa (25 procent),
  • internetové bankovnictví (24 procent),
  • hledání informací o zdraví (22 procent),
  • hraní a stahování počítačových her (21 procent),
  • poslouchání rádia, sledování TV na Internetu (17 procent),
  • vyhledávání informací o studiu nebo vzdělávacích kurzech (13 procent),
  • hledání práce, poslání životopisu (8 procent),
  • navštěvování online seznamek (6 procent),
  • online účast na vzdělávacím kurzu (2,5 procent).

Zatímco rozdíly mezi jednotlivými sociálními skupinami při používání e-mailu nejsou tak velké, instant messaging nebo telefonování přes Internet je výsadou spíše mladé populace. Porovnání s loňskem naznačuje rostoucí oblibu internetové telefonie, tehdy zvedla internetové sluchátko ani ne pětina uživatelů. Mohla tomu pomoci větší propagace Skype v ČR. ICQ (které pracovníci ČSÚ vzali jako hlavního představitele IM) přitom zůstalo na svém. V kontextu změn v letech 2003–2007, kdy obecně roste míra všech aktivit, je zajímavé, že zájem o vyhledávání práce dlouhodobě stagnuje. Větší rozdíly u činností náročnějších na kvalitu připojení zaznamenáváme mezi lety 2005 a 2006. Oproti loňsku relativně málo stoupl download softwaru a kleslo stahování úředních formulářů.

Nakupování přes Internet

Alespoň jednou nakoupilo přes Internet 17 procent obyvatel Česka ve věku 16 a více let. To znamená meziroční nárůst o tři procentní body, celkem by podle statistik letos mělo mít novou zkušenost e-nakupováním kolem 360 tisíc lidí. To není málo.

Jak ukazuje graf, počet zájemců o online nakupování každým rokem roste. V posledních letech se mění struktura online nakupujících: v roce 2004 tvořili muži 67 procent všech nakupujících, letos je to 58 procent. Na Moravě se přes Internet nakupuje až třikrát méně než v Čechách.

E-nakupování

Pojďme teď po stopách toho, co se nejvíc letos na Internetu prodávalo:

  • Vstupenky (32 procent),
  • elektronika (26 procent),
  • knihy, časopisy, učebnice (23 procent),
  • jiné služby v oblasti cestování a ubytování (21 procent),
  • bílá technika a elektrospotřebiče pro domácnost (18 procent),
  • kosmetika, zdravotnické potřeby (17 procent),
  • oblečení (16 procent),
  • sportovní potřeby (14 procent),
  • mobilní telefony a jejich příslušenství (12 procent),
  • filmy, hudba (11 procent),
  • fotoaparáty, videokamery a příslušenství (9 procent),
  • letenky (9 procent),
  • fotoslužby (8 procent),
  • počítačový software (7 procent),
  • jiné vybavení bytu, domácnosti (7 procent),
  • jiné zboží (7 procent),
  • počítačové hry, herní konzole (6 procent),
  • hračky (5 procent),
  • počítače a počítačový hardware (4 procenta),
  • finanční služby (3 procenta),
  • jiné služby (3 procenta),
  • potraviny, nápoje (2,2 procent).

V nákupních preferencích českých internetových zákazníků se odehrály během jednoho roku interesantní změny. Donedávna byly jasně nejoblíbenější knihy a elektronika, letos alespoň podle statistiky zaznamenaly překvapivou ztrátu: knihy ztratily osm procentních bodů (stejně jako počítačový software), elektronika dokonce devět. Ale i další komodity neuspěly (oblečení), nebo stagnují.

Těžko říci, čím si tento trend vysvětlit, když na webu nakupuje více lidí. Důvodem může být to, že spotřebitelé už mají nakoupeno tradiční zboží a čím dál více dávají přednost nabídce specifičtějších produktů, které již e-shopy nabízejí. Letos ČSÚ do svých dotazníků zahrnul více nákupních možností a příští rok bude muset udělat to samé.

E-government používá méně lidí

Internet ve vztahu ke státní správě použilo v posledním čtvrt roce 34 procent uživatelů Internetu (1,35 mil. jednotlivců), což je 16 procent populace ve věku 16 a více let. Nejčastěji to znamená vyhledávání informací na webových stránkách úřadů (29 procent). E-mail úřadům poslalo 16 procent uživatelů a stejný počet si stáhl z webu nějaký úřednický formulář.

Celkově ale využilo Internet pro komunikaci s úřady asi o sto tisíc méně lidí, než loni ve stejném období. Naznačuje to, že možnosti e-govermentu i přes některé vládní kroky zatím nechává většinu Čechů klidnými.

Co jim brání v používání Internetu?

Třetina uživatelů Internetu uvádí, že by chtěla používat Internet intenzivněji. Nejvíc tak uvažují mladí lidé a polovin studentstva, tedy skupiny, které obecně používají počítač a Internet nejvíce. Co brání intenzivnějšímu použití Internetu? Nejčastěji je uváděn jako důvod nedostatek času (65 procent) a vysoká cena připojení (24 procent). Jiné odpovědi jsou marginální. Pozitivní je, že nejvíce uživatelů přibývá z řad těch, kteří se připojují z domova, naopak jiná méně pohodlná místa (práce, škola, atd.) svůj podíl nezvyšují.

Polovina české populace říká, že nemá žádné znalosti s Internetem. Horší je to s rostoucím věkem a nižším vzděláním. Oproti loňsku v tomto ohledu nenastala žádná změna – ve srovnání se státy Evropské unie jsme na tom zatím hůře.

Závěrečný sumář

Máme za sebou třetí a poslední komentář statistik ČSÚ. Výsledky průzkumu v podstatě potvrdily to, co se všeobecně předpokládá: zaznamenáváme růst v penetraci připojení, rychlý pevný Internet definitivně zlomil dial-up. Čtyři z deseti domácností mají v České republice počítač. Ti, kdo ho mají, disponují v 80 procentech případů i Internetem. Ve srovnání se Západem a státy EU jsme podprůměrní a podle vývoje se nezdá, že by tomu během příštích let mělo být jinak.

UX DAy - tip 2

Pozoruhodné jsou rozevírající se nůžky mezi jednotlivými regiony v ČR. Některé, co se týče vybavení technologiemi, jakoby ani nepostřehly, že se rok sešel s rokem. Praha ostatním uniká a trochu dává na frak představám, že odstředivá síla informační dálnice pomůže decentralizaci, podobně jako kdysi třeba telefon nebo doprava. Zatím je tomu naopak.

Někteří lidé pořád nevědí, k čemu by jim Internet mohl být dobrý. Velcí poskytovatelé Internetu už pochopili situaci a v televizi neinzerují technologii, ale služby – stahování, komunikace zdarma, zábavu, informace, apod. Zbytek obstará asi až generační výměna… Ta internetová mění nákupní chování, už nekupuje jen tradiční online sortiment (knihy, elektronika), ale vyhledává i zboží, na které doposud měly monopol hlavně kamenné prodejny.

Používáte internetovou telefonii?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).