Hlavní navigace

Češi loni v asijských e-shopech nakupovali hlavně drobnější zboží

29. 1. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Česká pošta
Počet balíků z jihovýchodní Asie klesl na polovinu, naopak o necelou pětinu stoupl počet listovních zásilek z tohoto regionu. A pošta doručila o více než třetinu méně zásilek z USA.

Obliba nákupů u zahraničních obchodníků na Internetu stále roste. Z průzkumu, který mezi svými zákazníky v regionu střední a východní Evropy provedla společnost PayPal, vyplývá, že nejčastějším důvodem pro nákup v zahraničních e-shopech či na aukčních portálech je nižší cena a bohatší sortiment. 

Češi nakupují zboží na Internetu v zahraničí hlavně v ostatních státech Evropy, v jihovýchodní Asii a Spojených státech. Poté, co v dubnu 2011 vstoupila v platnost novela zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která mimo jiné výrazně snížila limit pro osvobození od DPH u poštovních či kurýrních zásilek zboží neobchodní povahy zaslaných ze zemí, které nejsou členem EU, a to z původních 150 EUR na 22 EUR, vzrostl zájem Čechů o nákupy v e-shopech sídlících v zemích EU, u kterých není nutné po překročení limitu 22 EUR platit celnímu úřadu DPH.

V loňském roce zaznamenala Česká pošta meziroční nárůst počtu zásilek z Německa o 13 procent, ze Slovenska o 15 procent, z Polska o 12 procent a z Belgie dokonce o 40 procent.

V předvánočním období byl ale nárůst podstatně vyšší například ze sousedního Německa přišlo meziročně o 42 procent zásilek více. Počet zásilek ze Slovenska byl ve zmiňovaném období vyšší o pětinu.

Se změnou zákona o dani z přidané hodnoty se změnilo také chování uživatelů, kteří nakupují online zboží mimo EU. Lidé převážně nakupují zboží, které se hodnotou vejde do limitu pro osvobození od DPH, případně se snaží nákup rozdělit do více zásilek tak, aby se vyhnuli platbě DPH.

Pošta loni zaznamenala pokles počtu balíků z jihovýchodní Asie o přibližně 50 procent. Na druhou stranu o 15 až 18 procent vzrostl z tohoto regionu počet listovních zásilek a malých balíčků. Jen pro představu balíků z jihovýchodní Asie Česká pošta každoročně doručí v řádech tisíců, v případě listovních zásilek (malých balíčků) se jedná o desetitisíce.

MMF24

Loni poklesl také počet zásilek ze Spojených států. Pošta jich zaznamenala meziročně o 38 procent méně. Rozdíl ale může jít na vrub tomu, že v prvních třech měsících roku 2011 zažívala Česká pošta obrovský nápor zásilek ze zahraničí, když se lidé ještě na poslední chvíli snažili nakoupit v zahraničních e-shopech zboží ještě za výhodnějších podmínek, tedy v době kdy stále ještě platil limit pro osvobození od DPH ve výši 150 EUR. Celkově byl za první tři měsíce roku 2011 počet balíků, které procházely celním řízením (RTG kontrolou), vyšší než za celý rok 2010.

Když vynechám první tři měsíce roku 2011, tak tento rok vypadá téměř identicky jako rok 2012. Myslím, že to tak asi zůstane i do budoucna. Přibývají noví uživatelé. Někteří starší přestanou posílat a ve výsledku to vychází na stejný počet zásilek, uvedl John Vanhara, provozovatel služby Shipito.com, která nabízí uživatelům tzv. asistovaný nákup ve Spojených státech. Firma v současné době těží z velkého zájmu o své služby u zákazníků z Ruska, Austrálie a Brazílie.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).