Hlavní navigace

Česká e-komerce v roce 2007

18. 12. 2007
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
V oblasti e-komerce nebude rok 2007 patřit v historii českého Internetu mezi přelomové roky. Milníků a událostí, které by zatřásly celým trhem, jsme mnoho nepotkali. O to více jsme se mohli zaměřit na individuální (ne)úspěchy některých projektů, zajímavé transakce, akvizice a diskuse o možných platebních modelech.

Obecně byl rok 2007 ve znamení procesu stabilizace a konsolidace trhu, což by mohlo vyústit v další očekávaný růst celého Internetu.

Asi nejvíce toto hodnocení platí o internetové reklamě. Profesní Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) se dlouhodobě snaží zkultivovat zdejší prostředí a pozdvihnout Internet na úroveň ostatních mediatypů. Zatímco NetMonitor, zadavatel inzerce uznávané měření návštěvnosti serverů a sociodemografie Internetu, úspěšně působí na trhu již třetím rokem, právě letos jej doplňují další aktivity SPIRu. Jasnější pravidla získává kategorizace internetových médií, zaveden byl Etický kodex NetMonitoru a také standardy online reklamy, které doporučují správné míry reklamních formátů. Ty jsou však natolik různorodé, že jej standardizace zřejmě všechny nepostihne.

Událostí roku je AdMonitoring, který má zjišťovat výši peněz proudících do internetové reklamy. V průběhu celého roku byl testován a v listopadu oficiálně spuštěn. Na rozdíl od NetMonitoru nebudou data veřejná, SPIR chce jen občas zveřejňovat obecná čísla. A některá již publikoval: za prvních deset měsíců v roce získal Seznam v příjmech za reklamu asi 602 milionů korun, Centrum.cz 336 milionů korun a iDnes.cz 231 milionů korun. Do AdMonitoringu se však nezapojí Google a také zřejmě nemalý zástup menších serverů.

Pokrok u firemních webů

AdMonitoring měří výdaje především do plošné internetové reklamy. Rozvíjející se online marketing ale zdaleka neznamená jen nákup reklamy na velkých serverech. Investice směřují do inovací korporátních webů, což se někdy více, někdy méně odráží v jejich kvalitě. Potvrdila to i soutěž a odborná konference WebTop100, kterou pořádala na konci října poradenská skupina Dobrý web. Z porovnání více než půl druhé stovky prezentací vzešel nejlépe web Hypoteční banky.

Hodnotitelé a komentátoři se shodovali, že web začíná být chápán jako součást marketingového mixu a důležitý prostředek v komunikaci se zákazníkem. Ve srovnání s minulými ročníky dosáhlo pokroku grafické zpracování, které již koresponduje s firemní identitou. Některé nešvary ale přetrvávají – mezi ně třeba patří třeba kvalita textů, jejich správný výběr, marketingový potenciál a jazyková správnost. Zbytečně ztrácejí u zákazníků body také ty weby, které nemají vyjasněnou koncepci a zodpovězenou otázku, zda chtějí více podporovat image značky nebo prodávat produkty.

E-shopy rostou

Podle průzkumu WebTop100 jsou vyspělejší i e-shopy, u nichž už snad zřídkakdy chybějí kontaktní a identifikační údaje, které jsou vyžadovány zákonem. O jakýsi dohled nad internetovými obchody se stará Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která zahájila projekt druhého stupně certifikací e-shopů. APEK chce hodnotit kvalitu nákupu v e-obchodech a zavést jednotnou terminologii u termínů dodání zboží zákazníkovi. Druhý stupínek certifikace má navázat na již existující certifikaci APEK – Certifikovaný obchod, jež kontroluje bezpečnost a bezproblémovost nákupu v internetových obchodech.

V době, kdy probíhá konference Czech Internet Forum, jsou e-shopy na prahu očekávání největších příjmů – Vánoce se blíží. Podle průzkumu společnosti Delloitte dvě třetiny Čechů využijí Internet pro informaci a vyhledávání příležitostí, přičemž 38 procent českých uživatelů přes Internet vánoční dárky přímo nakoupí.

Podle čísel Českého statistického úřadu alespoň jednou nakoupilo na Internetu 17 procent jednotlivců (to je 1,52 milionu lidí) ve věku 16 a více let. Nejpopulárnější je online nákup u vysokoškoláků, podíl mužů a žen se vyrovnává. Mezi nejčastěji nakupované komodity patří vstupenky, elektronika, služby v oblasti cestování a ubytování, knihy, bílá technika nebo kosmetika.

Že se e-shopům daří, dokazuje fakt, že Internet Mall byl vyhlášen nejrychleji rostoucí technologickou firmou podle žebříčku Technology Fast 50. Internet Mall, který provozuje 45 internetových obchodů v pěti zemích, vzrostl za posledních pět let z hlediska tržeb o 1368 procent. Letos v září Internet Mall zamířil na německý trh. Konkurenční síť obchodů Kasa, která působí vedle Česka také v Německu, v Polsku a na Slovensku, oznámila, že za poslední rok její obrat překročil jednu miliardu korun.

Roční působení na českém trhu mají za sebou obchody s hudbou I-legálně.cz a Allmusic.cz. Postupně jim vyrostla konkurence u T-Mobile a iDnesu, vykázaná čísla ale dávají znát, že prodej muziky je oproti zahraničí v ČR na začátku. Většímu rozvoji prodejů audio souborů hodlají obchodníci napomoci i postupným odklonem od neoblíbené ochrany DRM. Na nové modely prodeje hudby přes Internet však dosud plně nepřistoupila hudební vydavatelství, která si tak trochu zadělala na problém: jak mladší generaci „stahovačů“ přimět za hudbu zaplatit.

Co zůstalo při starém, jsou platební metody, když dobírka válcuje platby kartou a další modernější formy. Loni sice dalo naději otevření PayPalu, ten ale dosud nebyl lokalizován a ve většině e-shopů ani implementován, takže situace s mikroplatbami a rychlým posíláním peněz je na českém Internetu stále nedostatečná.

Google posiluje, ale i Seznam roste…

Tématem loňských sněhů byl nástup Googlu v České republice. Ten získal doménu Google.cz, a vytvořil početně malé, leč snaživé zastoupení. Reklamní systém Google AdSense zaznamenal raketovou popularitu, Česká republika byla v rámci AdSense jednou z nejrychleji rostoucích zemí. V současné době má Google v Česku 17 lokalizovaných služeb, což českou pobočku Googlu staví na první místo v rychlosti lokalizace v celém regionu. Mezi poslední počiny patří třeba počeštění Google News a Google Analytics. Přesto ovšem někteří čekali od Googlu více – mezi běžnou populací stále nejsou jeho služby dostatečně známé.

Důvod je ten, že Google tradičně pohrdá masovou reklamou a spoléhá se na virální šíření a ústní doporučení. To ovšem na rozparcelovaném českém trhu zatím ne úplně funguje a čeští představitelé Googlu připouštějí, že je namístě uvažovat o změně strategie.

Vlajkovou lodí Googlu je vyhledávání, a v tom stále výrazně prohrává se Seznamem. Aktuální statistiky monitoringu Navrcholu.cz říkají, že podíl Seznamu na vyhledávání je 62 procent, Google je ani ne poloviční – 29 procent. Do souboje mezi Seznamem a Googlem, ke kterému se v příštích letech schyluje, možná už nepromluví další čeští hráči – význam Centra nebo Atlasu je, co se týče vyhledávání, stále více marginální.

Seznam své pozice využívá prostřednictvím reklamy PPC (pay per click, platba za proklik). Jeho Sklik se stal nejrychleji rostoucím reklamním produktem. Od srpna se Sklik usadil i na Atlasu, kterému Seznam dodává i vyhledávání. Ještě důležitější roli Skliku přisoudí Seznam od začátku roku 2008, kdy tato PPC reklama nahradí tradiční Sponzorované odkazy ve výsledcích ve vyhledávání.

…stejně jako komunitní servery

Letos začaly vystrkovat růžky sociální sítě a weby, které umožňují tvorbu komunit a zprostředkovávají komunikaci mezi nimi. K těm nejúspěšnějším patří Lidé.cz, Líbimseti.cz, eStránky.cz nebo Blog.cz, který se dostal mezi TOP 10 v návštěvnosti na českém Internetu.

Do České republiky, zdá se, dorazil v malém vývoj, který je znatelný v zahraničí, kde podobné weby jako Myspace.com nebo Facebook.com patří k nejoblíbenějším serverům na světě. Někteří tyto weby považují za nafouklou bublinu, jiní je vidí jako představitele trendu Webu 2.0, kdy otěže do svých rukou berou sami uživatelé a jejich vlastní generovaný obsah. Zatímco v zahraničí se hlasité pochyby o Webu 2.0 nevedou, u nás panují skeptické názory. Na odborných konferencích se čile diskutovalo zejména o monetizaci a způsobech reklamního využití.

Zajímavé akvizice

Klasickou metodou zpeněžení je prodej projektu. Komunitní servery s uživatelsky generovaným obsahem v zahraničí se stávají sousty velkých molochů, jako YouTube, který si koupil za 1,65 mld. dolarů Google. Rok 2007 byl, co se týče akvizic na českém Internetu, mimořádně živý. Velcí hráči posilovali svůj vliv, nakupovali návštěvnost a ukrajovali z reklamního koláče.

Jedním z nejzajímavějších obchodů byl vstup Seznamu do projektu videoserveru Stream.cz, čímž patrně začala nová éra do té doby spíše rozpačitého webu. Ten se možná nyní postaví do čela prodejců reklamního prostoru ve videích, což už funguje třeba na iDnes nebo stránkách České televize.

Pomyslnou cenu za „Kauf“ roku ale získává Centrum.cz. Blíže neupřesněný většinový podíl za blíže nespecifikovaných podmínek koupil americký investiční fond Warburg Pincus. Centrum tak díky novému zázemí podává přihlášku do klubu velkých hráčů i na další léta.

Velkým nákupčím byl konkurenční zpravodajský server iDnes, který zaznamenal notné posílení: Rajče.net (sdílení fotek), Ukažse.cz (komunitní server), Alík.cz (děti). Google iDnesu dodal vyhledávání a e-mail Klikni.cz. Největší kalibr si iDnes schoval na podzim, kdy koupil domény jízdních řádů, které se dosud přesměrovávaly na Atlas. O kontroverzní službě jízdních řádů jsme toho zvlášť na Lupě napsali mnoho. Serveru iDnes ale jízdní řády pomohly hlavně injekcí návštěvnosti v souboji s portálem Centrum.cz.

Centrum reagovalo nákupem download serveru Stahuj.cz. Vydavatelství zejména časopiseckých titulů – Sanoma – koupilo server Tvujdum.cz a zapojilo ho do svého portfolia, kde už figurují eStránky.cz. Vydavatelství Axel Springer vstoupilo do Auto.cz a investiční společnost Centralway Holding do vydavatelství X Publishing.

30procentní podíl v Seznamu si koupila od Lycos Europe americká společnost Tiger Holding Four, Ltd. a japonská společnost Miura International Co, Ltd. Podle oficiálních informací společnosti Lycos Europe byla cena za prodej 30 % Seznamu dohodnuta ve výši 65 milionů Euro, na chod Seznamu to ale nemělo přímý vliv.

UX DAy - tip 2

Stále se také spekuluje o prodeji portálu Atlas, nebo prodejce zájezdů Invia.cz. Načaté pohyby na trhu by mohly pokračovat i v příštím roce, do Internetu hodlá investovat nemalý hráč, který zůstával stranou: TV Nova.

Dříve nebo později bude muset český Internet vyřešit také některé kostlivce ve skříni, jako legalitu online sázení nebo (lokální či globální) platební systémy – jejich absence český e-byznys nepodporuje. V reklamní branži se otevřeně mluví o nenažranosti mediálních agentur – přeteče pohár trpělivosti? Provozovatelé médií by se mohli dočkat Skliku pro obsah; Seznam hodlá s Googlem bojovat – a proč by se nemohl postavit jeho AdSense systému? Za rok uvidíme, jestli se spekulace vyplní.

Co udělá TV Nova pro zlepšení pozice na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).