Slevové servery do Česka přišly před čtyřmi lety a pohled na ně se v průběhu času moc nemění. Podle jedněch jsou zlo, které křiví trh. Podle jiných jsou dobrým marketingovým nástrojem, který je nutné správně používat.
Vzorem jim bylo zahraničí, kde nejznámější Groupon – www.groupon.com – prochází podobnými cykly nejistoty a euforie, jako jeho české klony či obdoby. A kde také jeho původní hlavní konkurent Living Social – www.livingsocial.com – nedokázal nijak výrazně vystoupit ze stínu.
Rok 2013 přinesl na českém slevovém trhu klasický vývoj – konsolidaci v podobě krachů některých serverů, které nedokázaly udržet krok. Sešlo z dlouho připravovaného prodeje několika slevových serverů právě zmíněnému Grouponu a původně diskutovaný vstup Living Social se také nekonal. Zahraniční slevové servery měly a mají dostatek vlastních problémů a Česko je pro ně velmi malý trh. Byť to slovo malý je samozřejmě v našem měřítku diskutabilní.
Rok 2013 by měl pro slevové servery představovat 3,3 miliardy korun obratu (2,9 miliardy v roce 2012), tady pokud vezmete jako platný odhad agregátoru Skrz.cz (a v druhém případě třeba odhad Slevín.cz, který ale rok 2013 odhaduje na 3,1 miliardy korun). Celkový objem e-komerce v Česku v roce 2013 by teoreticky měl překročit 50 miliard korun, což je dobré vědět pro zařazení do kontextu.
„Rok 2013 jasně potvrdil, že se český slevový trh stabilizoval. A to dokonce ve velmi rozmanité podobě s velkým počtem kvalitních hráčů. Nenaplnila se tak vize, předpovídající jeho problémy a strmý pád,“ komentuje uplynulý rok Mario Megela (Slevín.cz).
O ekonomice slevových serverů toho mnoho nezjistíme, jediné, s čím lze počítat, je tradiční žebříček největších slevových serverů podle obratu. A je nutné dodat, že podle obratu neověřeného (účetní uzávěrky na obvyklých místech zpravidla nenajdete, platí obvyklé ignorování povinnosti, stejně jako jsou v oblibě klasické komplikované vlastnické struktury).
Z loňského žebříčku alespoň vyčtete to, že první desítka je poměrně stabilní, roste (někde více, někde méně) a překročení jedné miliardy u Slevomatu (minimálně) „vypadá“ dobře. Bohužel nelze jasně zjistit, co všechno bylo do čísel započítáno – tedy co je čistý slevový byznys a co jsou další aktivity. A nezjistíte tedy ani to, jak na tom jednotlivé servery jsou – tedy jak hluboce jsou (či nejsou) ve ztrátě.
Největší české slevové servery v roce 2013
Server | Obrat 2013 (mil. Kč) | Obrat 2012 (mil. Kč) | |
1. | Slevomat.cz | 1009 | 758 |
2. | Vykupto.cz | 400 | 320 |
3. | Zapakatel.cz | 259 | 260 |
4. | Hyperslevy.cz | 221 | 159 |
5. | Pepa.cz | 218 | 138 |
6. | Nakupvakci.cz | 191 | 102 |
7. | Amplion.cz | neposkytuje | neposkytl |
8. | Slevoteka.cz | 119 | 60 |
9. | Slever.cz | 105 | 60 |
10. | Berslevu.cz | 94 | nebyl v žebříčku |
11. | NewGo.cz | 64 | 54 |
Poznámka: Čísla o obratech pocházejí přímo od serverů a pokud bylo dodáno rozmezí, byla použita vyšší hodnota, stejně jako jsme částky zaokrouhlili na celé miliony Kč. Žebříček, tedy určení serverů v první desítce, vychází z odhadů Slevín.cz, stejně jako v loňském roce (viz Slevové servery v prvním čtvrletí: 690 milionů korun a růst).
A ještě jedna poznámka: Pokud vám například vrtá hlavou, zda je v první desítce Seznam TIP, odpověď je jednoduchá: nevíme. Seznam informace o obratu jednotlivých služeb nesděluje a není ani možné odhadovat je podle využití v slevových agregátorech.
Zánik možná až několika desítek slevových serverů
Loňský rok na slevovém trhu byl také charakteristický rozdělením trhu na několik zájmových skupin a klasickým konkurenčním bojem i osobní nevraživostí mezi některými hráči. Původně vzniklá Asociace slevových serverů (červen 2011) tak zůstala jen a pouze nástrojem několik malých serverů pro zviditelnění.
Částečně to přispělo k tomu, že komunikační snahy slevových serverů se v průběhu roku občas paradoxně podobaly spíš snaze poškodit trh, než ukazovat výhody, smysl a správné využití slevového nakupování. Pozitivnímu vnímání segmentu nepřispívá ani stále se opakující prodej téhož nekvalitního a někdy i podvodného zboží (viz zejména Na superlevný flash disk naletěl i Seznam TIP, proč servery neprověřují zboží? a další příklad viz Padělek značkových sluchátek na Vykupto.cz. Prověřujte, co kupujete).
„Rok 2013 znamenal pro slevový trh polarizaci a pročištění. Slevomat se stal absolutní jedničkou, je 3–4 x větší než jakákoliv konkurence. Současně z trhu zmizela spousta malých hráčů. Tyto trendy budou v budoucnu pokračovat,“ komentuje rok 2013 Peter Irikovský, ředitel Slevomatu.
Rok 2013 samozřejmě přinesl zánik řady slevových serverů – v řadě případů zanikly služby, které prakticky ani nikdo neznal. Slevové nakupování je lákavé v tom, že nevyžaduje (zdánlivě) žádný velký kapitál a prodej cizího zboží a služeb umožňuje pracovat s cizími penězi.
Až tak jednoduché to ale není, takže rok 2013 přinesl konec pro Megasleva.cz, BonyBony.cz a MyDeals.cz, nepříliš známá Slevuska.cz či podstatně známější Hypersleva.cz (viz Hypersleva.cz: Snažili jsme se do poslední chvíle, ale nevyšlo to).
„Slevový trh prošel v roce 2013 dalším pročištěním, skončily na začátku poměrně známé slevové portály. Trh byl rozšířen o slevy všech obchodníků na internetu, a tím se udělal značný krok k tomu, aby se slevové portály ještě více dostaly pod kůži. 2013 je pro nás o posílení zbytku portálů na trhu a jejich pevnějším zakotvení ve všeobecném vnímání,“ říká Vladimír Hlaváček, marketingový manažer Zapakatel.cz.
Boj o pozice pokračoval i mezi agregátory slevových serverů. Projevoval se zejména silným tlakem na slevové servery v placení za zprostředkované obchody. Paradoxní existence klasických „příživníků“ bez reálné přidané hodnoty, fungujících hlavně na základě toho, že „přivádějí zákazníky“, nemá řešení. Kdekoliv se točí peníze, vždy existují „agregátory“ či „zprostředkovatelé“ – tedy něco, co měl Internet zlikvidovat, ale ve skutečnosti pouze vytvořil nové příležitosti.
Pobyty stále oblíbené, sázka na módu částečně vychází
Z pohledu nejvíce prodávaného zboží se toho moc nezměnilo, vedle původní záplavy slev do restaurací je silný zájem o pobyty a cestování a nově se projevuje i zaměření na prodej módy – ta provozovatelům slevových serverů umožňuje změnit se z čistého zprostředkovatele na prodejce. Je samozřejmě nutné brát v potaz, že prodej pobytů a cestování dosahuje vyšších finančních objemů, zatímco prodej jídla a slev do restaurací se zase lépe počítá „na kusy“. U cestování je také pro slevové servery podstatně výhodnější situace z hlediska marže. A ta se konkurenčním tlakem a vývojem trhu stále snižuje – podle komentářů z některých serverů dnes na dřívějších běžných dvacet procent dosáhnou jen velmi obtížně.
„Portály se naučily identifikovat a využívat nové příležitosti. Proto jsme v loňském roce zaznamenali výrazné posílení kategorie zboží a módy, u kterých dochází k formování poptávky zákaznických komunit. Silnou pozici také uhájily zájezdy. Letošní studený nástup léta a poté rychlý příchod horkého počasí dokonce ukázal, že slevové portály dobře poslouží pro last minute a impulsivní nabídky,“ říká Mario Megela (Slevín.cz).
Zvyšující se podíl módního sortimentu potvrzuje například i Tomáš Karaba ze serveru Nakupvakci.cz, kde móda a luxus tvořily v roce 2013 necelých 10 procent z obratu. Právě luxus je paradoxně také jedním z druhů zboží, které si hledá cestu právě na slevové servery.
Co čeká slevový trh v roce 2014
Opakování matka moudrosti, a bude to platit i u českého slevového trhu. Stále je zde prostor pro konsolidaci, byť je málo pravděpodobné, že by do Česka vstoupil nějaký silný zahraniční subjekt a přispěl k změnám akvizicí (či akvizicemi). Pět až devět desítek slevových serverů je zbytečně mnoho, takže lze očekávat další končící servery (a možná, konečně, nějaké ty malé české akvizice).
„V roce 2014 se dá očekávat další vylepšování zákaznického servisu slevových portálů a agregátorů. Portály se budou snažit vytvořit a udržet skupiny loajálních zákazníků například rychlejším dodáváním zboží, věrnostními programy nebo zvyšováním péče o kvalitu servisu. Konsolidace bude specifická stále užším provázáním slevového trhu s e-shopy či rozšiřováním portfolia o nové typy nabídek. Posílí se tak role slevových portálů a agregátorů jako silného prodejního nástroje či nástroje výkonnostního marketingu,“ říká k budoucnosti slevového trhu Mario Megela (Slevín.cz).
Dnes je i delší dobu jasné, že pokud má slevový server fungovat a dosahovat podstatných obratů, musí investovat – do klasického i internetového marketingu, reklamy, optimalizace pro vyhledávače, do vlastních zákazníků. „Masa slev nebude mase lidí vyhovovat a je třeba se zaměřit na personalizaci obsahu. Každý top slevový portál dokáže získat pro unikátní akci návštěvy v desítkách tisíc návštěvníků, ale pro běžnou slevu málokdo. A tam je klíč pro rok 2014,“ říká například Vladímír Hlaváček ze Zapakatel.cz
Slevovému trhu by prospělo, kdyby se slevové servery dokázaly jednoznačně rozloučit s prodejci nekvalitního a podvodného zboží, nebo těmi, kteří mají dlouhodobě problémy zboží dodávat. Jenže to by musely slevové servery opravdu začít jít po kvalitě, nikoliv po kvantitě. Což s ohledem na boj o místo na trhu v roce 2013 nevypadá příliš realisticky. Ani v roce 2014.