Hlavní navigace

Český dabing v ohrožení…?

8. 6. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Opravdu jsou to dabingová studia, kdo ohrožuje kvalitu českého dabingu a chce se zbavit osvědčených dabérů z řad známých českých herců?

Poslední dobou slýchávám a nyní už i čtu v novinách a na internetu, že český dabing je v ohrožení, protože absolutní špička českého dabingu vstoupila pod křídla agentury, která jim měla zajistit “důstojnější” podmínky pro jejich práci. A zlá studia je – ty, kteří podepsali – vyřazují z práce a přeobsazují.

Mezi herci, kteří se rozhodli žádat přes agenturu navýšení svých hereckých honorářů za dabing jsou i S. Babčáková, H. Bor, V. Fridrich, M. Hanuš, P. Johanson, L. Juráček, K. Kudrnáčová, V. Legner. M. Němec, I. Pattersonová… Abychom pořád neuváděli jen jména těch, kteří se objevují v již vydaných článcích. Jistě jsou to vynikající hercí a zkušení dabéři. Uznávám, že je mojí chybou, že je neznám a v životě jsem jejich jména v dabingu nezaslechl.

Nevím, kolik herců aktuálně podepsalo s onou agenturou smlouvu, poslední seznam, který mám od agentury k dispozici (zaslala mi ho) čítá lehce přes 130 jmen. Pravda je, že v České republice se dabingem zabývá běžně cca 400 herců. Další, mnozí z těch, kteří vstoupili pod agenturu, mají pramálo dabingových zkušeností. Jedna zkušená produkční mi nedávno sdělovala, že ona má v seznamu cca 800 jmen dabérů.

Upřímně řečeno, je mi docela líto, že někteří lidé podlehli a podepsali smlouvu agentuře. Ona totiž ta agentura žádá po studiích, aby vyplňovala, když jejich herce obsadí, formulář se jménem postavy, názvem filmu, počtem replik… Některá studia obsazují měsíčně stovky herců. Znamenalo by to pro ně najímat sílu na vyplňování těchto nesmyslných formulářů. Dále, agentura požaduje výrazně vyšší honoráře pro herce, než byly dosud. Tzn. např. místo 1000,– Kč za hodinu, 2400,– Kč za hodinu + agenturní provizi. To není paušál pro všechny, ale setkal jsem se s takovými požadavky. Je lhostejné, kolik replik herec za hodinu namluví a jak práci urychlí nebo zpomalí. Není hodnocena ani kvalita (což ale u tabulkových honorářů není dost dobře možné.)

Dále agentura požaduje platby průběžně – dvakrát do měsíce. To by jistě bylo v pořádku, kdyby studia dostávala takto pravidelně peníze od zadavatelů. Není tomu tak. Mnohdy je studio šťastné, když dostane peníze za svou výrobu od zadavatele za dva měsíce. Jistěže má volbu – dělej za těchto podmínek nebo nedělej. Stejnou šanci mají i herci. Nicméně, oni se nyní, přes agenturu, snaží nutit studia, aby platila podstatně dříve, než dostanou peníze oni. Jednoduše řečeno, studio má hercům sehnat práci, pak jim ji královsky zaplatit a být šťastné, že možná, někdy, dostane zaplaceno ono.

Přitom, kdyby studia přistoupila na herecké požadavky, honoráře herců by prakticky vyčerpaly celkovou částku určenou na výrobu dabingu. Překladatelé, úpravci, režiséři, zvukaři a studia by pracovali zdarma (zřejmě z radosti, že se agenturní herci uvolí s nimi pracovat). Protože zadavatelé částku za výrobu dabingu nezvednou. Nemají sebemenší důvod. Kdyby to udělali, za současného stavu by výrobu dabingu dotovali. Což je celkem jasné při pohledu na prodej nosičů.

Samozřejmě, že někteří opravdu vynikající herci dostávají takové vysoké honoráře i dnes. Někteří i vyšší. Ale agentura takovéto a podobné honoráře požaduje i pro začínající mladé talenty. Někteří herci jsou schopni si i dnes vydělat v dabingu hodně peněz. Buď proto, že jsou velice rychlí nebo proto, že jsou to umělci na vysoké úrovni nebo proto, že se u nich toto spojuje. A o svůj honorář si řeknou. A dostanou ho. I mezi herci pracujícími – nebo spíše dnes nepracujícími – pod agenturou jsou úžasní herci i dabéři. Řekněme, že polovina z těch, kteří tam vstoupili. Je mi líto, že s nimi teď není možné pracovat, ale nedá se nic dělat. Věřím pevně, že tahle trapná, vymahačská záležitost skončí co nejdříve a že se vše vrátí do starých kolejí. Že si agenturní herci uvědomí realitu.

ebf - partner 1

Rozhodně však tvrzení, že český dabing je v ohrožení, považuji za naprosto nesmyslné.

Autor je dabingový režisér, jehož práce byly dosud čtyřikrát navrženy na cenu Františka Filipovského a ocitly se ve finále mezi třemi nejlepšími.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je televizní scénárista

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).