Hlavní navigace

Český internet má přes 7 milionů uživatelů a v reklamě protočí 14,6 miliard za rok

17. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: SPIR
Tradiční měsíční prezentace výzkumných projektů Sdružení pro internetový rozvoj nepřinesla velká překvapení, ale zato spoustu čísel o českém internetu.

Česká internetová populace v lednu přesáhla 7 milionů lidí – připomeňme, že jde o počítané reálné uživatele (RU). V zásadě jde o populaci vzdělanější (chybí lidé s nižším vzděláním) a je v ní více zastoupena mladší generace, zatímco kategorie 55+ je zastoupena pouze v 20 % případů (35 % v populaci celé). Ze 7 milionu lidí přijde na všechny weby patřící Seznam.cz měsíčně stále velmi vysoký počet – 6,3 milionu (celkově i se zahraničím jde o 7,01 milionu).

V žebříčku serverů změny nenajdete. Seznam.cz je stále jedničkou (5,9 milionu RU z ČR v lednu 2015), následují klasicky Novinky.cz a iDnes.cz (4,6 milionu z ČR i zahraničí), kde je mimochodem podíl uživatelů ze zahraničí podstatně vyšší, než u ostatních serverů. Podle počtu zhlédnutých stránek jdou přes 3 miliardy na Seznam, který má více než třikrát tolik, co druhý iDnes.cz. Nově v TOP 10 najdete na posledním místě Blesk.cz.

V mobilních médiích (měřených Netmonitorem) vedou Novinky.cz s mírně přes 1,4 milionem lidí – celkově má český mobilní Internet přes 4 miliony uživatelů, ale je potřeba opět brát v úvahu, že jde pouze o weby měřené Netmonitorem.

Jedničkou ve streamingu je Stream.cz, a to jak přes Novinky.cz, tak přímo – video si v tomto měřeném vzorku pustilo 3,6 milionu uživatelů, tedy prakticky polovina všech českých uživatelů. Trojkou je iDnes.cz a pak teprve české televize. Streamu se od podzimu daří poměrně výrazně růst.

Jak se daří internetové reklamě

Odhad inzertních výkonů internetové reklamy v ČR, který také slouží jako podklad pro IAB (dělá roční výstupy, ty ale lze očekávat až v létě), uvádí, že v roce 2014 bylo online proinzerováno 14,6 miliard Kč – je dobré vědět, že jde většinou o ceníkové ceny (gross – vyhledávání, obsahové sítě) a občas reálné (net net – RTB).


Autor: SPIR

Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2014 - ceny bez vlastní inzerce (selfpromo)

Internet v Česku má 20% podíl na celkových investicích, třetí místo (za TV s 42 % a tiskem s 24 %) – meziroční růst by měl být +13 %, v roce 2015 by tedy mělo jít o 16,5 mld Kč. Proti loňsku šlo o +10% růst. Rádio dnes má 8% podíl  (a posílilo, včetně konsolidace trhu a zavedení pořádného měření) a poslední je OOH se šesti procenty.

Stále vládne display se zhruba 7 miliardami korun, následuje vyhledávání s velkým odstupem, a další velký odstup mají obsahové sítě. Slibné RTB je stále na posledním místě.


Autor: SPIR

Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2014 

* reálné ceny (net net), ostatní v ceníkových cenách (gross)

V únoru 2015 se v konkrétním měření display reklamy (Admonitoring) projevil oproti lednu mírný růst (ale viz dále), ale na lepší roky 2012/2010/2013 prozatím vývoj nemá. Leden 2015 navíc vykazuje výrazně nižší objem, než leden 2014 – důvodem by mělo být nedodání části dat Seznamem (což je tradičně služba, kde se protočí nejvíce inzerce).

Seznam.cz v lednu protočil v display reklamě 128,3 milionu korun v ceníkových cenách. Druhá MAFRA pouze 57,3 milionu, trojkou byla Economia s 51,2 milionu korun. V nezapojených médiích mimochodem šlo o 26,7 milionu korun. Co se videoreklamy týče, tak ta v únoru měla 14 % z celkového reklamního trhu.  Nezapomeňme, že v těchto měsíčních číslech není zahrnutý Google – v ročních započítaný je.

cif 24 - early cena - média

SEKV aneb sociodemografie

Stále platí, že internet využíváme nejvíce doma, nemění se ani využití v práci. Výrazně roste jeho používání v mobilním telefonu – z pětiny na třetinu lidí od roku 2012 do současnosti. Třetina lidí má mobil, deset procent tablet.

Pokud vás to potěší, tak výrazně padá podíl Windows XP a nejrozšířenější jsou stále Windows 7 – víc se nedozvíte, Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum (SEKV) totiž jiné operační systémy nesleduje.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).