Hlavní navigace

Co když majitel UPC Direct koupí Digi TV?

29. 6. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Jan Potůček Autor: 115393
Je to zajímavá spekulace. Satelitní služba UPC Direct, které na podzim údajně končí dlouhodobá smlouva s operátorem Astra na využívání družic na pozici 19,2 stupně východně, minulý týden začala testovat novou pozici 0,8 stupně západně od konkurenční firmy Telenor. Na velmi blízké pozici už vysílá satelitní platforma Digi TV, největší konkurent UPC Direct. Co když se oba soupeři spojí?

Maxifúze by měla smysl

Na úvod této glosy musím upozornit, že nemám žádné informace o případném zájmu majitele UPC, americké společnosti Liberty Global, o koupi satelitní platformy Digi TV, a jde tedy pouze o úvahu. Vycházím z toho, že Digi TV dlouhodobě nabízí svoje služby za dumpingové ceny, takže jí sice rapidně přibývá klientů, ale z dlouhodobého hlediska nemá tato strategie žádný jiný smysl, než že majitel platformy rychle nabere hodně klientů a prodá je nějakému lačnému zájemci.

Kdo by měl být v regionu střední a východní Evropy lačnější, zvlášť když se Digi TV soustředí především na trhy, kde už UPC se svojí placenou satelitní televizí operuje delší dobu? Počet zákazníků služby UPC Direct mírně, zato vytrvale klesá. U Digi TV je opačná tendence, i když díky zpožděným dodávkám satelitních kompletů před fotbalovým Eurem dala řada zájemců v České republice přednost „třetímu vzadu“, satelitní službě CS Link (i když ta má co do celkového počtu zákazníků zdaleka nejvíce diváků ze všech tří tuzemských satelitních platforem – 400 tisíc).

Dojde ke sdílení programů?

Server SatCentrum.com, který jako první upozornil na testování UPC Direct na satelitu Thor a přinesl rovněž informaci o končící smlouvě UPC se společností Astra, nabízí ještě jedno zajímavé řešení. UPC by se mohla s Digi TV podělit o náklady na šíření některých programů, které v české verzi nabízejí obě služby. Ušetřila by se tak kapacita na satelitních transpondérech a zároveň náklady spojené s provozem obou platforem. Není to tak špatný, a už vůbec ne originální nápad. Stejným způsobem funguje satelitní služba CS Link od chvíle, co vznikl druhý distributor přístupových karet k této platformě.

Diváci mohou sledovat CS Link prostřednictvím karet od firmy Trade&Technology, ale také od společnosti Gital. Mezi těmito dvěma firmami stojí společnost Media Vision, která pro obě zajišťuje převzaté satelitní vysílání placeného filmového kanálu HBO, ale i dalších programů. Obě firmy si navíc do programových nabídek na svých kartách započítávají i programy, které vysílají na pozici 23,5 stupně východně, tedy na té samé jako CS Link, nekódovaně, a jsou tedy přístupné i divákům bez jakékoli přístupové karty. Stejně tak vysílají některé české a slovenské televize volně na pozici 0,8 a 1 stupeň západně, kterou nyní testuje UPC Direct, a na které vysílá služba Digi TV.

A teď několik proti

Doposud jsem vypočítával jen samé výhody přechodu UPC Direct na pozici 0,8 stupně západně a jejího případného sloučení se službou Digi TV. Pojďme se podívat na některé nevýhody. Pozice 0,8 stupně západně je pro české diváky rozhodně horší než dosavadních 19,2 stupně východně, již UPC Direct využívá nyní. Pokud by se už UPC rozhodla měnit satelit, rozhodně by jí prospěla spíš pozice 23,5 stupně východně, na které lze naladit platformu CS Link a všechny české televizní programy, které na satelitu vysílají volně. V ten moment by se ale UPC Direct dostal do přímé cenové války s oběma distributory přístupových karet k CS Linku, navíc by musel vysílat znovu na Astře.

Přechod na satelit Thor od společnosti Telenor by byl od UPC překvapivý i z toho důvodu, že dosud sama zpochybňovala kvalitu satelitního příjmu z pozice, již využívá služba Digi TV. Je náchylnější k vlivům špatného počasí na kvalitu příjmu (případně příjem signálu zcela znemožňuje), a navíc ji jednou ročně postihuje problém zvaný „sluneční výpadek“, který až na několik dní zcela znemožní sledovat všechny předplacené programy. Riskovala by něco podobného UPC, jejíž zákazníci jsou na jakékoli výkyvy v kvalitě služeb velmi hákliví? Těžko.

Nesolventní zákazníci

Největším problémem případné fúze UPC s provozovatelem služby Digi TV by byli zákazníci této satelitní platformy. Jak by asi reagovali na skutečnost, že by už nemohli platit za základní nabídku více než třiceti programů 260 korun měsíčně jako dosud, ale 689 Kč jako odběratelé základního balíku Rodina u UPC Direct? Moc by jich asi nezůstalo. Nemluvě o zákaznících, kterým Digi TV občas zapomene poslat fakturu, takže se dívají „zadarmo“. Podobného opomenutí by se u UPC asi nedočkali. Jsou to ale právě zákazníci, respektive jejich počet, podle čeho se vypočítá hodnota firmy při jejím prodeji.

ebf - partner 1

Kupující platí za každého jednoho zákazníka, a prodávajícímu je jedno, jakým způsobem tohoto zákazníka získal a jestli mu nový majitel firmy bude moci nabídnout stejné podmínky jako ten starý. Z poměrně nedávné historie jsou známy případy menších kabelových společností, které na poslední chvíli před prodejem vyšroubovaly svoji cenu tím, že začaly prodávat svoje služby pod hranicí nákladů. Koupě takové společnosti se rovnala malé sebevraždě: zkuste zákazníkovi vysvětlit, že naletěl předchozímu majiteli a že jeho akční ceny byly jenom součástí hry o celkovou hodnotu prodávané firmy.

Nakonec rozhodne Malone

I tak je ale možné, že Digi TV jednou skutečně skončí v rukou UPC. Jenže o tom se nebude rozhodovat v Praze, a s velkou pravděpodobností ani v ústředí UPC v Amsterodamu, ale u jejího amerického majitele v Denveru, společnosti Liberty Global miliardáře Johna Maloneho. Pro toho budou důležitá čísla. Pakliže by Malone skutečně někdy uvažoval o koupi Digi TV, pak by mu rozhodně měli jeho středoevropští manažeři prozradit, v čem tkví raketový úspěch Digi TV a jak ošemetný by to mohl být nákup.

Je podle vás fúze UPC Direct a Digi TV reálná?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).