Hlavní navigace

Co udělaly státní svátky s návštěvností webu?

24. 11. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Návštěvnost webu jest veličina značně vrtošivá, nestálá a proměnlivá. Mnohé servery jsou na ní existenčně závislé, odvíjí se od ní reklama a tudíž peníze. A co když se do toho připlete nějaký ten státní svátek nebo pracovní volno a čísla rapidně poklesnou? Vyhodnotili jsme statistiky za říjen a listopad, dva státní svátky, které vyšly na prostředek týdne.

S návštěvností webu to není lehké. Skáče si sem a tam, jak se jí zachce. Nicméně máme velmi dobré prostředky, jak ji měřit, sledovat a předpovídat. Dlouhodobé pozorování nám dalo spoustu poznatků, a my tak můžeme průběh návštěvnosti velmi dobře vysvětlit.

Několikaleté zkušenosti nám ukázaly, že se musíme připravit na lednový nápor, kdy se lidé vrací do práce, studenti do škol, a čísla jsou v porovnání s listopadem či prosincem o řády vyšší. Pak pozvolný růst do léta, kdy se naopak veškerá internetová činnost velmi oslabí. Po prázdninách s otevřením škol a semestrů můžeme očekávat další vysoké sloupce v našich grafech. A po podzimu přichází zima, sníh, vánoční svátky a zase klid. Lidé si dopřávají rodinné pohody bez Internetu a počítačů.

Tuto roční předpověď můžeme zobecnit pro všechny weby. Najdou se ale výjimky. Např. internetové obchody mi potvrdí, že vánoční klid příliš neznají. Stejně tak rájem pro cestovní kanceláře bude jinak slabé internetové léto.

Lidé používají web v práci

Pokud k pracující populaci přičtete ještě studenty (především vysokých škol) a lidi pracující z domova, máte 100 procent návštěvníků Internetu. Z toho přímo vyplývá, že provoz prudce klesá během víkendů a státních svátků, kdy jsou dveře kanceláří a škol zavřené. Jak konkrétně? V běžném pracovním týdnu padá návštěvnost o víkendech až o 50 procent.

1437
Hodnoty návštěvnosti z průměrného týdne na českém webu. Zdroj: iAudit.info.

Srovnání návštěvnosti státních svátků

Nyní si porovnáme čtyři vybrané týdny z měsíce října a listopadu. Dopředu bych chtěl upozornit, že nemá cenu se zabývat absolutními čísly. Mohou být zkreslená, protože každá společnost monitorující web používá jiný způsob měření, statistiky jsou dosti odlišné. Proto nechme konkrétní čísla v pozadí a všímejme si především procentuálních změn, které již můžeme napříč monitoringy srovnávat.

18. – 24. 10. 25. – 31. 10. 8. – 15. 11. 15. – 21. 11.
Po 1 217 044 1 213 459 1 239 189 1 233 819
Út 1 186 579 1 189 893 1 220 625 1 193 751
St 1 187 452 1 080 848 1 202 206 709 738
Čt 1 175 966 649 089 1 189 864 1 206 494
1 107 592 852 619 1 126 803 1 128 711

Tučnou kurzívou jsou zvýrazněny státní svátky, tučně výraznější změny oproti průměru. Zdroj: iAudit.info. 

Největší výkyvy v tabulce můžeme zaznamenat v období 27. až 29. října. Ve středu pokles o devět procent, ve čtvrtek o 45 procent a v pátek o 23 procent oproti předcházejícímu týdnu. Největší čtvrteční propad návštěvnosti vysvětluje státní svátek 28. října. Jak je vidět, lidé využili dne pracovního volna a prodloužili si víkend. Dovolenou si většina z nich vzala v pátek a někteří i ve středu. K menším číslům musíme navíc připočíst i vliv zavřených škol, které měly v těchto dnech podzimní prázdniny.

V tabulce jsou započítáni unikátní návštěvníci na českých serverech, tzn. i cizinci. Takže kdybychom čísla omezili pouze na návštěvníky z Čech, úbytek by byl ještě markantnější, cca o dalších pět procent oproti normálu. Protože den vzniku samostatnosti Československa naši východní sousedé jako státní svátek neslaví, můžeme statistiky českých serverů oklestit pouze na Slováky a zůstane nám tak zcela běžný čtvrtek. Na číslech bychom žádné vlivy státního svátku nepoznali. Na rozdíl od dalšího státního svátku 17. listopadu, kdy doma zůstali i slovenští občané, což v číslech znamená o 43 procent slovenských IP adres méně.

Další výrazné změny registrujeme okolo pracovního volna 17. listopadu. České servery v Den boje za svobodu a demokracii zaznamenaly pokles oproti běžným pracovním středám o 41 procent. Jelikož tento státní svátek připadal na prostřed týdne, lidé si volno z práce příliš nevybírali. Předešlý den, úterý, byl o několik desítek návštěvníků chudší – pár lidí si pravděpodobně vzalo dovolenou, nicméně pokles je na hranici statistické chyby. Podobně je na tom i den následující, čtvrtek. Ke konci týdne nebývá návštěvnost tak vysoká, takže toto nepatrné zvýšení přičítám tomu, že lidé byli po volném dnu druhý den v práci po Internetu hladovější, nicméně těžko dělat z jedno až dvou procentních změn nějaké výraznější závěry.

1438
Zdroj: iAudit.info.

Průměrný čas strávený na webu

Průměrný čas strávený na webu jednoho návštěvníka za den dělá podle statistiky iAuditu za měsíc říjen 33,5 minuty. Tato doba online je po celý týden prakticky stejná, vyjma pátku, kdy je to o něco méně, a naopak víkendu, kdy se průměrná doba strávená za den na Internetu pohybuje někde kolem 37 minut. V sobotu a neděli mají lidé více času, a tak se více věnují brouzdání po světové síti. Stejné chování můžeme vysledovat i o svátcích – konkrétně 17. listopadu byla tato průměrná doba 37 minut.

Změny jednotlivých serverů

Ale ne každý server poznamenaly dny volna v negativním slova smyslu. V popředí zájmu byly především download servery jako Slunecnice.cz nebo Stahuj.cz, herní servery Doupe.cz, Bonusweb.cz či sekce portálů věnované zábavě a hrám. Pozadu samozřejmě nemohly zůstat ani porno a erotické stránky. Na stejné úrovni návštěvnosti jako v pracovní dny zůstaly například chaty a seznamky. Z toho je vidět, že na Internet se ve dnech volna dostalo více mladých lidí. Potvrzuje to i nadměrný zájem o stránky s programy kin. Naopak zpravodajské, technické a ekonomické servery měly návštěvnost až 60–70 procent pod normálem.

Pracovní volna nemají příliš v oblibě především provozovatelé internetových obchodů. Návštěvnost jim v průměru klesá až o 30 procent a nejinak tomu bude i s tržbami. Jiří Chomát z firmy Internet Mall mi potvrdil, že svátky uprostřed týdne se obecně projevují na tržbách velmi neblaze, protože zákazníci jsou „duchem jinde“ (např. na chalupě a podobně). Tržby za týden, kdy je pracovní volno, vždy klesnou neproporcionál­ně více.

Ze statistik Navrcholu.cz jsem vybral některé weby dle kategorií a porovnal jejich návštěvnost o svátcích a pracovních dnech.

BRAND24

Typ webu Pokles
Hry 5 %
Erotika 13 %
Zábava 22 %
Hudba, mladí lidé 25 %
Počítače a Internet 29 %
Obchody 30 %
Auta 31 %
Cestování 31 % (38 %)
Sport 32 %
Weblogy 35 %
Práce 47 %
Státní instituce 52 %
Obce a města 56 %
Finance 61 %

Zdroj: Navrcholu.cz

Předchozí tabulka jen potvrzuje výše uvedené. Prim ve dnech pracovního volna hrají především hry, erotika a zábava. Na druhém konci se nacházejí weby obcí a měst, státních institucí, ekonomické a finanční servery a stránky nabízející volná pracovní místa. Zajímavá je také kategorie cestování, která zaznamenala pokles o 31 procent, ale je v ní započítáno dost webů orientujících se na zahraniční klientelu. Pokud jsem tyto weby ze statistik odstranil, pokles návštěvnosti byl to znatelnější – 38 procent.

Jste o svátcích online?

  • Ano, připojuji se z domova.
    59 %
  • Ano, svátky neznám, pracuji a surfuji non-stop.
    29 %
  • Ne, užívám volna.
    5 %
  • Jen výjimečně.
    7 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor do května 2013 působil jako CEO srovnávače Heureka.cz, předtím pracoval v jablonecké společnosti Miton. Vystudoval Hospodářskou fakultu v Liberci a příležitostně píše svůj blog Oříšek.net.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).