Český telekomunikační úřad dnes oznámil, že uložil pokutu jeden milion korun kabelovému poskytovateli UPC za „zvlášť závažné klamání spotřebitele“. Rozhodnutí však není ještě pravomocné — společnost se odvolá.
ČTÚ viní UPC z toho, že od září 2011 do září 2012 nabízelo balíčky s uvedením slibu „jedinečná cena, která platí napořád“, přičemž od 1. ledna 2013 slib porušilo a přestalo je účtovat v přislíbených cenách.
ČTÚ to ve své pravomoci chránit spotřebitele vyhodnotil jako „užití klamavé obchodní praktiky“, a to „zvláště závažné“, s poukazem na to, že spotřebitel „nemá prostředky ani možnosti, jak se tomuto klamavému jednání aktivně bránit“. Úřad to dále odůvodňuje: „Jedinou možností spotřebitele při nedodržení ujednaných podmínek smlouvy je odstoupení od této smlouvy, což je pro spotřebitele tou nejméně vhodnou možností s ohledem na nutnost zřizování nové služby, možné finanční zatížení např. při vracení zapůjčeného modemu a na časovou náročnost při změně smluvních vztahů u nového poskytovatele.“
ČTÚ uvádí, že společnost UPC se ve správním řízení hájila tvrzením, že „svému závazku nemohla dostát vzhledem ke stoupajícím nákladům — nárůstu plateb za energie a poklesu ekonomické výkonnosti“. ČTÚ přitom šetřením zjistil, že „ceny elektrické energie v roce 2012 naopak klesaly a ekonomické výsledky operátora byly v roce 2012 o 130 milionů korun lepší než v roce předchozím“. Ani při pravdivosti tvrzení by takové okolnosti nemohly ospravedlnit klamavou obchodní praktiku, dodává ČTÚ.
UPC se odvolá
Společnost UPC sdělila Lupě, že se závěry ČTÚ nesouhlasí a proti pokutě se odvolá. Hájí se prohlášením, že „navzdory růstu cen energií dlouhodobě poskytuje nejvýhodnější internetové připojení na českém trhu“ a že „klientům, kteří novou cenu neakceptovali, dala možnost od smlouvy odstoupit“.