Hlavní navigace

David Hác: N-joy.cz je a zůstane jiný

9. 2. 2007
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 29
Poslední týdny a měsíce jsou i na českém Internetu ve znamení startů služeb pro sdílení videa. Jedním z nich je i projekt N-joy.cz společnosti FunPower, jejíž ředitel David Hác nezastírá inspiraci serverem YouTube. Nabídka N-joy.cz je však podle něj pestřejší a do budoucna by se měla ještě rozšířit.

Jak starý je vlastně projekt N-joy.cz?

Zkušebně jsme spustili verzi N-joy.cz 2.0 s možností uploadu v prosinci 2006, shodou okolností ve stejnou dobu, jako se spouštěl Stream.cz. Na projektu však pracujeme dva roky, je to jedna z našich stěžejních služeb. FunPower jsme pak založili proto, že jsem já a skupina investorů cítili příležitost pro uplatnění nových služeb. Poslední desetiletí dochází ke konvergenci sítí, technologií a tím i služeb. Z toho nám pak vyšlo, že je tu místo pro sever se službami pro video obsah.

David Hác

David Hác

  • Studoval VŠDS v Žilině, poté pracoval jako programátor v Armádě České republiky.
  • V roce 1996 spoluzakládal společnost Pegas, datové komunikace, kde vykonával pozici Obchodního ředitele.
  • V minulosti pracoval ve společnostech Cisco Systems, Euroweb Czech Republic a Tiscali Telekomunikace Česká republika.
  • V roce 2005 inicioval vznik společnosti FunPower, kde zastává funkci ředitele.
  • Je ženatý a otec dvou dětí. Ve volném čase rád hraje squash, lyžuje nebo se věnuje amatérskému fotografování.

Předpokládám, že vás inspiroval hlavně YouTube a podobné služby.

To ano, i když jsme hledali svoji vlastní cestu – ne všechno, co na N-joy.cz najdete, je i na YouTube. Vychází to i z historických souvislosti, z naší spolupráce s Tiscali, jejichž služba video.tiscali.cz tu byla už poměrně dlouho. Máme však na starosti správu celého jejich portálu, takže N-joy.cz je vlastně další verze dosavadní spolupráce.

Máte v úmyslu N-joy.cz licencovat i dalším portálům či zájemcům o vlastní službu sdílení videa?

V současné době jednáme s partnery jak v Česku, tak v zahraničí.

Jak dlouho pak trval samotný vývoj N-joy.cz?

My jsme museli vyřešit několik zásadních otázek, souvisejících s nasazením takové služby – především integrovat přehrávání různých typů videa, která nejsou uložené na našem serveru (abychom se vyhnuli problémům s autorskými právy). A dále pak enkodér do formátu Flash video, protože Flash se ukazuje jako technologie, která je pro sdílení videa asi nejlepší (díky podpoře prohlížečů apod.). Takže to celé stálo asi dva roky práce pro naše programátory a externí spolupracovníky.

Váš model linkování videa z cizích serverů má však i své nevýhody. Tím, že jej nemáte pod kontrolou, se přece může stát, že si jej pak někdo bude chtít přehrát a ono už na svém původním místě nebude.

K tomu máme roboty, které zkoumají, zda je obsah aktuální, a pokud ne, tak se nejprve odstraní z aktuální nabídky. Poté se zjišťuje, jestli byl daný soubor odstraněn, nebo jestli jde například o problém s jeho přehráváním.

Jak často k takovým případům dochází?

Zatím jsou to jednotky případů. Linkovaný obsah je tvořen převážně filmovými trailery a webkamerami a my už jsme si vypracovali postup, jak zajistit, aby byly odkazy co nejdéle platné. Dnes už například poznáme, která webkamera je spolehlivá a můžeme ji nalinkovat.

Když si k vám chce někdo nahrát svoje video, tak se ale uloží přímo na vašem serveru?

Ano, to se nahraje přímo k nám. Vše, co je ve Flashi, je uložené u nás. Ve sledovanosti zatím vede obsah, který jsme tam nahráli my, protože je na serveru delší dobu, ale některá uložená videa už se na něj v žebříčku dotahují. V první desítce se 14 dní po oficiálním spuštění serveru nacházejí tři videa od našich uživatelů, nejúspěšnější je na 4. místě.

Co když se zjistí, že některé video porušuje autorská práva? Odstraníte ho?

Určitě, i když to je trochu složitější otázka. Často se naráží nejen na autorský zákon, ale i na zákon na ochranu osobních údajů. Zde bohužel platí, že stejně jako u jiných internetových projektů právo tak trochu zaostává za vývojem trhu. Samozřejmě budeme respektovat zákon, tj. jestliže někdo nahlásí s konkrétním videem problém, tak se jej budeme snažit vyřešit. Jestliže dojde ke konfliktu se zákonem na ochranu osobnosti (ozve se někdo, zachycený na videu, komu se jeho zveřejnění nebude líbit), tak nejprve vyzveme uživatele, který jej k nám nahrál, aby je odstranil. Pokud se tak nestane, tak těžko můžeme zkoumat, zda je stěžovatel skutečně tím, kdo může být videem poškozený, takže jej vyzveme, aby se obrátil na policii, a budeme čekat na předběžné opatření, které nám řekne, co dělat dál. Trendem u podobných služeb je navíc integrace automatických filtrů, které rozpoznají „problémový“ obsah už při jeho uploadu.

Dělali jste si nějaký průzkum, jak velký může tenhle problém být, jestliže se daný server stane populárním? Co když vám počet stížností „přeroste přes hlavu?“

My jsme připraveni tenhle problém řešit. Na druhou stranu, když se podívám na videa, která jsou u nás zatím nahraná, tak jsou to často překvapivě kvalitní věci, které žádná práva neporušují. Ze zahraničních serverů je pak patrné, že právě takový obsah je pro uživatele nejzajímavější a často velmi úspěšný.

Uvažujete třeba jako YouTube o tom, že byste se s lidmi, kteří k vám video nahrají, dělili o své zisky?

Takové servery už existují, ale my zatím o této cestě neuvažujeme. Myslím, že máme i jiné výhody než jen finanční motivaci – dovolujeme třeba uživatelům nahrát tzv. privátní video, čili video, které není vidět, ale je možné ho sdílet. Navíc máme v plánu organizování různých soutěží s partnery, kde budou lidé motivováni ke kreativitě a natáčení videa, přičemž potenciální výhry budou daleko zajímavější, než by byl podíl ze zisku pro každého. V současných podmínkách nedokonalých mikroplateb by navíc bylo komplikované vůbec efektivně posílat peníze mnoha lidem.

Jak máte vlastně postavený obchodní model?

Zatím jde o start-up, čili je financovaný z prostředků investorů. V budoucnu však – jako většina serverů – předpokládáme, že se budeme orientovat na segment B2B – nebudeme tedy zpoplatňovat služby pro uživatele, ale budeme spolupracovat s partnery, ať už formou reklamy či různých marketingových kampaní.

Sdílené video přichází na český web

Po úspěchu serverů jako YouTube či Google Video se jejich varianty chystají utkat o přízeň uživatelů českého Internetu. Již koncem loňského roku vstoupil do beta fáze projekt Stream.cz Miloše Petany a Patricka Zandla, jenž by se chtěl stát univerzálním zábavním centrem mladé generace. Vedle něj a N-joy.cz tu také sdílení uživatelského videa už nějakou dobu nabízí o něco více amatérské komunitní projekty Uloz.cz a Tatu.cz.

Produkci vlastního obsahu plánujete?

Plánujeme a také jednáme z majiteli zajímavého obsahu o možnostech, jak ho k nám dostat.

Co říkáte na projekt Stream.cz? Hodláte se vydat podobným směrem, nebo je to pro vás úplně jiý přístup?

Na jednu stranu jde určitě o konkurenci (umožňují lidem sdílet video obsah), na druhou stranu podle toho, co je doposud o projektu známo, se ubírají spíše směrem k tvorbě jakési internetové televize. My jdeme jiným směrem, našim hlavním záměrem je sdílení videí. Samozřejmě tím, že chceme unikátní obsah, tak se trochu překrýváme, ale podle dostupných informací je těžké posuzovat přesněji budoucí podobu Stream.cz.

Nemáte strach, že si lidé zvyknou chodit spíš na Stream, když tam kromě uživatelských videí najdou i další video obsah?

Já si myslím, že na českém trhu je místo pro více hráčů. Podle mě bude hodně důležité, nakolik bude ten který server uživatelsky přívětivý, což je i věc, o kterou usilujeme především.

Mne jako uživatele však zrovna na vašem serveru zarazila právě ona rozmanitost více formátů a určitý zmatek v tom, co si vlastně můžu a mám přehrát, aby mi to fungovalo.

To je, řekl bych, taková bolest více serverů – my jsme se primárně soustředili na funkcionalitu. Dnes už se snažíme i o to, aby to celé bylo uživatelsky přívětivé a určitě budeme vylepšovat rozhraní tak, aby bylo snadno pochopitelné. Třeba Stream se orientuje na lidi mezi 18–25 lety a naopak pro mne jsou nejdůležitější třeba babičky a dědečkové, kterým dorazil e-mail s odkazem pro přehrání videa jejich vnoučete. Také je spousta lidí, kteří jsou v našem věku a mají k počítačům daleko, ale rádi by využívali potenciál Internetu. To všechno je také důvod, proč chceme více pracovat na základě zpětné vazby uživatelů, aby byl výsledek použitelný skutečně pro každého.

Jak se ale díváte třeba na projekt Joost (dříve The Venice Project), považujete jej za svého budoucího konkurenta?

K tomu je opět příliš málo dostupných informací. Lidé, kteří za tímto projektem stojí, jsou bezpochyby velmi schopní, což dokázali už v minulosti. Na druhou stranu to, zda uspějí i tentokrát, bude hodně záležet na spoustě vnějších vlivů. Z pohledu „našeho“ regionu, tedy České a Slovenské republiky, bude důležité, zda budou schopni přijít s obsahem, zajímavým pro zdejší uživatele, což znamená především obsah v českém jazyce. Mnoho z nás je sice schopných dívat se na televizi v angličtině, ale málokdo je ochotný to pravidelně dělat.

Druhá věc je, v jakém stavu tu bude dostupný broadband. Pokud chci dostávat video ve vysoké kvalitě, vyžaduje to vysoce kvalitní připojení, což stojí peníze. Lidé, kteří mají k dispozici datově neomezené přípojky, mohou Joost shledat zajímavým, ale myslím, že většina se spokojí s nabídkami, kde nemusí řešit problém datových limitů.

Dělali jste si i vy nějaký průzkum toho, jakým připojením lidé v Česku disponují?

Určitě, takový průzkum si děláme delší dobu, a i to je důvod, proč máme při uploadu videa možnost kódování do více kvalit. Broadband je každopádně v Česku stále někde jinde, než by měl být, i když je jenom otázka času, kdy se i zdejší nabídka vyrovná té zahraniční.

Snažíte se i vy „tlačit“ na poskytovatele s tím, že jsou zde nové služby, které jsou přenosově náročnější, ale mohou na Internet přilákat více lidí?

Já si myslím, že to je spíš vaše úloha…

Díky za důvěru v náš vliv :-). Další možností, jak se vypořádat s datovými limity, je umístit datové zdroje přímo do sítí poskytovatelů, jak o to usiluje třeba Kinomania

My jsme se rozhodli pro strategii, že datové zdroje jsou umístěny v NIXu, kde není problém s omezeními, která by mohla postihnout uživatele jednotlivých poskytovatelů. My jsme samozřejmě také trochu jinde než je Kinománia, která se snaží ukázat poskytovatelům tu cestu, že nabídka více služeb jim přivede více zákazníků. Což je velká otázka, protože zájmy a potřeby uživatelů mohou být značně rozdílné. My samozřejmě uvítáme partnera, který by přišel a řekl „dodejte k tomu DRM“ a já vám dám filmy dva dny poté, co budou v kinech, ceny budou srovnatelné s těmi v kinech – a takovou smlouvu podepíšu hned. Obávám se ale, že tohle ještě chvíli potrvá. Hudebním studiím také dost dlouho trvalo, než zjistila, že šíření písniček po Internetu nezabrání a že jediná cesta, jak se přizpůsobit, je změnit skladbu příjmů.

Pojďme zpátky k vaší infrastruktuře. Kolik uživatelů dnes dokážete obsloužit?

Zatím jsme nenarazili na kapacitní strop.

A ten je jaký?

V jeden okamžik můžeme obsloužit řádově tisíce uživatelů, v případě nutnosti pak máme domluveno s našimi poskytovateli služeb, že se v podstatě okamžitě může zvýšit kapacita podle našich požadavků. Systém je napsán tak, že limit není v softwaru, ale pouze v rychlosti a kapacitě serverů a připojení.

Využíváte nějakou síť pro distribuci obsahu?

Ne, máme klasickou architekturu, kde základem jsou tři části: frontend, enkodér a data storage. Primárně jsme omezeni kapacitou linky, ale ta je opravdu dostatečná. Máme dedikované servery u Media Factory Czech Republic, které jsou připojeny 2×1 Gbit/s do NIXu. Pokud bude třeba zvýšit kapacitu, tak to i podle Media Factory nebude problém.

Co když se nárazově zvýší zájem o některý videozáznam, třeba v počtu desítek tisíc lidí?

Tak budeme rádi :-). Jsem ale opravdu přesvědčený, že nebude problém to zvládnout.

Jaké máte plány na další rozvoj?

V blízké době přibude funkce hodnocení videí a souvisejících videí. Obecně chceme podporovat všechny komunitní služby, které uživatelé vyžadují. Plánujeme přestavbu komentářů, aby byly použitelnější, a spoustu dalších věcí. Primárně je však pro nás – jako pro každý internetový projekt – důležité zlepšování celé služby tak, aby adekvátně rostla i návštěvnost.

BRAND24

Když jsem se nedávno na N-joy.cz díval, tak se mi popravdě nezdálo, že by se obsah videí zrovna znásobil…

To nám zase ano. Musím říct, že mě až překvapilo, kolik nových videí se už u nás objevilo. Brzy zveřejníme přesná čísla, která jasně ukáží, jak rychle roste popularita našeho serveru.

Který server pro sdílení videa je podle vás nejlepší?

  • Google Video.
    5 %
  • Revver.
    0 %
  • YouTube.
    48 %
  • N-joy.
    11 %
  • Stream.
    1 %
  • Ulož.
    0 %
  • Tatu.
    30 %
  • Jiný (můžete jej uvést v diskusi).
    5 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).