Dnešní praxe opt-in seznamu

3. 11. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
V dnešním světě Internetu téměř všichni hledají cesty, jak si zvednout denní počet návštěvníků stránek. Zkoušejí různé optimalizace pro vyhledávače, kupují bannerovou nebo proklikovou reklamu (např. Sklik.cz, výměnné odkazy atd.), platí si pozice ve vyhledávačích atd. Hledají stále nové návštěvníky. Proč ale nepozvat bývalé návštěvníky zpět na vaše stránky?

Nejdříve bych čtenáře rád upozornil, že začínáme úplně od začátku, takže zájemcům o pokročilejší informace doporučuji přeskočit úvod.

Co je opt-in seznam?

Je to seznam emailových adres například návštěvníků, kteří již přišli na vaše stránky. Nebo třeba seznam zákazníků, které má vaše firma. To opt-in je důležité a znamená to, že sami návštěvníci vám dobrovolně dali svoje kontaktní údaje a souhlasí s tím, že jim pošlete informace například emailem. Pozor na rozdíl od opt-out seznamu, kde spamer posílá do seznamu různě „posbíraných“ adres, například z CD s databázemi firem, emaily, které si adresáti nevyžádali. Často ani nemáme možnost se z odběru zpráv odhlásit, to už ale není ani opt-out.

Zákony České republiky dovolují provozovat opt-in seznamy, tzn. případy, kdy členové seznamu sami souhlasí se zasíláním zpráv a mohou se kdykoliv sami odhlásit.

Jak získat adresy návštěvníků?

Co třeba tento způsob: každý prohlížeč v proměnné, kterou přečtete javascriptem, prozradí emailovou adresu návštěvníka. A stačí ji jen přečíst a uložit do seznamu. Ne, tak to není! Ačkoliv by vám to mohlo připadat jako dobré řešení, tak to opravdu není správná cesta. K vysvětlení proč se dostaneme za chvíli.

Cesta, jak získat kontakty, je opravdu jednoduchá. Stačí si o ně pouze říct. A návštěvníci vám je sami a rádi dají. Stačí přidat přihlašovací formulář na vaše stránky a dát nějaký důvod návštěvníkům, aby se přihlásili. Tyto stránky mají samozřejmě různou účinnost, vyjádřenou počtem lidí ze 100, kteří se přihlásí do opt-in seznamu. Při dodržení pravidel, která si zde dále představíme, je přitom možné přesvědčit až 75 procent návštěvníků k vyplnění formuláře.

Proč nechceme adresy všech návštěvníků?

Návštěvníků může být více druhů. Rozdíl v nich spočívá v tom, jaký zájem mají o tématiku vaší stránky. A jako majitelé kvalitního opt-in seznamu hledáme jen ty návštěvníky, kteří na naše stránky nepřišli omylem, a mají tedy o obsah stránek zájem. Tak například pokud bych měl stránky o motorkách, budu chtít e-mailové adresy jen návštěvníků, kteří se o motorky také zajímají. Pro ostatní by zprávy o motorkách byly nevyžádané = spam.

Takže jen motivovaní návštěvníci vašich stránek mají pro vás cenu. A jejich adresy jsou velmi důležité. To jsou adresy těch, které vaše zprávy neobtěžují a rádi se opět vrátí na vaše stránky. Nemusíte je samozřejmě jen zvát na vaše stránky, můžete tyto návštěvníky na seznamu informovat o novinkách v oboru, o který se všichni zajímáte, atd. Můžete posílat pravidelně zprávy všem na seznamu a oni budou rádi vaše zprávy číst, protože od vás dostanou ty nejčerstvější a zajímavé informace až pod nos. Samozřejmě nezapomeňte, že v každém emailu musí mít čtenář možnost odhlásit se z odběru budoucích zpráv.

Jakou formu pravidelných e-mailových zpráv zvolit?

Už jste dostali nějaký krásný e-mailový zpravodaj plný grafiky a obrázků vytvořený v HTML? Určitě byl krásný. Co je ale nezvratitelným faktem, HTML emaily lépe vypadají, ale mají horší účinnost než standardní textové emaily. A proč? Důvody jsou hned dva.

První je technický. Mnoho serverů používá spamové filtry a HTML zprávy, zvlášť pokud obsahují obrázky a odkazy, se ke čtenáři se vůbec nedostanou a končí v koši.

Druhý je psychologický. HTML e-mail, pokud ke čtenáři opravdu dorazí, vypadá velmi profesionálně. Je ale neosobní. Čtenáři si jej prohlédnou, ale tyto e-maily je nepřesvědčí k akci (návštěva stránek, koupě produktu, odpověď na soutěžní otázku atd.). Přesvědčí jen malou část čtenářů, na rozdíl od osobního emailu od člověka pro vás známého, kterému důvěřujete. Ten na první pohled neprofesionální email je velmi podobný těm ostatním, které jsou psány osobně někým třeba pro vás ve vztahu jeden pro jednoho. A dávají pocit, že ten e-mail píšete právě jen tomu jednomu čtenáři a stejně osobně tu vaši zprávu od vás bude brát. A pokud vám důvěřuje, tak na vaše doporučení, aby udělal nějakou akci, ji opravdu udělá.

Vytvořte si z lidí na seznamu přátele se stejným zájmem nebo koníčkem. Oni budou brát vaše zprávy jako osobní – od vás, jejich přítele, přímo pro ně. A tento vztah nemůže vytvořit žádný profesionálně vypadající HTML email.

Začněte aktivně sbírat adresy vašich návštěvníků, získáte tak šanci oslovovat lidi podobných zájmů, jako jsou ty vaše. Můžete je nejen zvát na vaše stránky, nechat je hlasovat o tom, která nová grafická tvář stránek se jim líbí, pomohou vám stránky vylepšovat atd.

Jaké typy zpráv se do opt-in seznamu posílají?

Existují dva typy zpráv. O prvním jsme již psali, to jsou ty, co rozesíláme všem, když jim máme co říct.

Ten druhý je tzv. načasovaná zpráva, která odchází v přesně stanovený okamžik. Tak například druhý den po přihlášení na seznam. Nebo pátý, šestý, sedmý den. Ten načasovaný email odesílá sám server, který má na starosti správu seznamu. A k čemu se to používá? Tak například k odesílání minikurzu nebo jiných základní zpráv pro nováčky na seznamu. Můžete tak jezdit po světě na dovolené a server vaším jménem odesílá osobní zprávy nováčkům na seznamu.

Opt-in kontra e-mailing

Ještě pro pořádek uvedu, jaký je rozdíl mezi opt-in seznamem a e-mailingovou službou, jaká zde již v minulosti byla popisovaná. V e-mailingu je seznam hodně uživatelů, kteří se také dobrovolně přihlásili, ale k odběru komerčních sdělení a jiných reklam. Mají různé zájmy a jisté malé procento lidí bude zajímat vaše sdělení. To, co vy jim jednou odešlete, a podle toho, jak moc se trefíte do zájmu každého z nich, povede k tomu, že buď příjemce bude reagovat a například navštíví vaše stránky, nebo také ne. To, co je v klasickém opt-in seznamu zajímavé, je, že každý vlastní svůj seznam a má pouze svoje členy = čtenáře jeho zpráv a nikdo, ani konkurence, je nemůže oslovovat. Navíc oni se sami přihlásili k vám pro zprávy od vás, proto zacílení je téměř stoprocentní. To ale neznamená, že všichni na posílané zprávy reagují. Je to však pouze váš opt-in seznam, který nemá nikdo jiný. A to je velmi cenné!

WT100

Na začátku musíte seznam vytvořit a doplňovat se na něj budou sami návštěvníci každý den. Po určité době tak můžete dosáhnout velkého seznamu. Zde platí pravilo „lepší sto lidí na seznamu, kteří se zajímají o váš obor, než sto tisíc těch, které oslovíte jen jednou (za peníze), a oni se o váš obor vůbec nezajímají“.

V dalším článku bych se rád věnoval tomu, jak docílit co nejlepší konverze přihlášení do vašeho opt-in seznamu.

Poslali jste někdy e-mailem nevyžádané obchodní sdělení?

Autor článku

Autor se zabývá internetovým marketingem a je členem představenstva Okresní hospodářské komory v Kolíně. Také je autorem marketingových služeb www.emailem.cz a www.klikem.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).