Hlavní navigace

EK: Google proti konkurenci zneužívá vyhledávání i AdSense

14. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Evan Lorne / Shutterstock.com
Zneužívá Google své dominantní postavení na evropském trhu? Je tady druhá salva v jedné z jeho antimonopolních bitev s Evropskou komisí.
  • 17:00 – doplněno vyjádření Googlu

Googlu (respektive jeho mateřské firmě Alphabet) se v prvním kole nepodařilo přesvědčit Evropskou komisi, že nezneužívá své dominantní postavení na trhu vyhledávání a kontextové reklamy. Evropská komise dnes firmě poslala dvě dodatečná prohlášení o námitkách proti tomu, jak podle ní ve svých službách omezuje konkurenci. 

Brusel z toho firmu formálně obvinil v dubnu loňského roku. Google pak na oficiální námitky mohl reagovat. Komisi ale nepřesvědčil.

První obvinění se týká toho, že má ve výsledcích vyhledávání systematicky zvýhodňovat svůj srovnávač zboží proti službám konkurence. Komise Googlu podle tiskového prohlášení zaslala další důkazy mimo jiné o tom, „…jak se zobrazení internetové stránky mezi prvními výsledky vyhledávání služby Google odrazí na její návštěvnosti a změny v návštěvnosti služby porovnávání obchodních nabídek Google ve srovnání se službami jeho konkurentů.“

Podle Komise se kvůli tomu uživatelům nezobrazují ty nejrelevantnější výsledky vyhledávání, což poškozuje spotřebitele a také to brání inovacím.

Komise také odmítla argument Googlu, že by se jeho srovnávač měl posuzovat v kontextu služeb typu Amazon nebo eBay. Podle Komise jsou tyto obchodní platformy součástí jiného trhu. „I pokud by obchodní platformy byly součástí trhu postiženého praktikami společnosti Google, podle dnešního dodatečného prohlášení o námitkách představují služby porovnávání obchodních nabídek v každém případě podstatnou část tohoto trhu a Google svým jednáním oslabil, nebo dokonce vytlačil své největší konkurenty,“ dodává Komise.

Druhé obvinění míří na exkluzivitu, kterou Google vyžaduje od tzv. přímých partnerů v reklamním systému AdSense. Google má podle Komise na evropském trhu s kontextovou reklamou dlouhodobě asi 80% podíl. A své dominantní postavení zneužívá k tomu, že své partnery zavazuje k omezování konkurenčních reklamních systémů.

Exkluzivitu sice Google podle EK přestal vyžadovat v roce 2009, nahradil ji ale právem autorizovat konkurenční kontextovou reklamu nebo požadavkem na přednostní umístění kontextových reklam Googlu na nejprominentnějších místech webu. A od toho upustil až po zahájení antimonopolních šetření. Komise ale posuzuje jeho chování zpětně až do roku 2006.

BRAND24

Google (Alphabet) teď má několik týdnů na to, aby se k obviněním vyjádřil. Až poté Komise rozhodne, zda se firma skutečně provinila. „Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci. Nové námitky komise podrobně prostudujeme a v nejbližších týdnech na ně odpovíme,“ zní oficiální komentář Googlu.

Evropská komise zároveň řeší i další obvinění Googlu ze zneužívání jeho dominantního postavení. Jedno se týká i podezření na kopírování internetového obsahu konkurentů (tzv. scrapingu, v případě Google Image Search) a dalšího mobilního operačního systému Android.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).