Hlavní navigace

Google jde do přímého sporu s EU, odmítl antimonopolní obvinění

28. 8. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Není pravda, že zneužíváme své dominantní postavení na trhu s vyhledáváním, odpověděli zástupci Googlu na námitky Evropské komise.

Námitky Evropské komise jsou chybné z hlediska faktického, právního i ekonomického. A stížnosti, že Google zneužívá svou dominantní pozici na trhu vyhledávání k tomu, aby poškozoval konkurenty, nejsou oprávněné. Tak lze shrnout reakci Googlu na obvinění, která firmě letos v dubnu formálně sdělila Evropská komise.

O co jde? Brusel Google viní z toho, že poškozuje uživatele, kterým nenabízí nejrelevantnější výsledky hledání zboží. Podle Komise „…soustavně upřednostňuje svůj vlastní srovnávací produkt (aktuálně pojmenovaný Google Shopping), a to například tím, že tuto aplikaci na obrazovce zvýrazňuje, čímž může uměle odvádět pozornost od srovnávacích služeb svých konkurentů a omezovat je v soutěžení na trhu.“


Autor: Google

Google ale odvádění pozornosti či návštěvnosti odmítá. Naše data potvrzují, že oblast vyhledávání zboží je velmi konkurenční. A námitky EK vůbec neberou v úvahu dopad velkých e-commerčních služeb jako je Ebay nebo Amazon, které jsou na tomto poli největšími hráči, argumentuje na blogu firmy hlavní právník Googlu Kent Walker.

Jaké konkrétní argumenty Google proti námitkám Komise postavil, není jasné – 150stránkový materiál firma odeslala do Bruselu, ale veřejně zatím není k dispozici.

Vše pro dobro uživatelů

I veřejná reakce na blogu je ovšem místy docela poučným čtením. Zajímavé třeba je, jak se právníci Googlu snaží vysvětlit, že předsazení boxu s placenými reklamami před organické výsledky vyhledávání je skvělá funkce pro zadavatele reklamy, ale hlavně pro uživatele.

„Data od našich uživatelů a zadavatelů reklam potvrzují, že se jim tyto formáty líbí. Toto není ‚zvýhodňování‘, dáváme našim zákazníkům a zadavatelům to, co je pro ně nejužitečnější,“ píše Walker.

BRAND24

Google také zpochybňuje požadavky Komise, aby na stejném místě jako své placené pozice zobrazoval také nabídky produktů od konkurenčních firem. „Podobný závazek může být legálně ospravedlnitelný jen v případě, že má firma povinnost dodávat i svým vlastním konkurentům – například pokud ovládá statek, který je strategický a zároveň není dostupný nikde jinde (jako je plyn nebo elektřina). Na internetu ale existuje celá řada způsobů, jak se k uživatelům dostat.“

Na tahu je teď Evropská komise. Antimonopolní komisařka Margrethe Vestager je přitom poslední dobou při chuti – v červenci spustila antimonopolní řízení s výrobcem čipsetů pro mobilní zařízení Qualcomm a v červnu začala zkoumat, zda své dominantní postavení na trhu s e-knihami nezneužívá Amazon.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).