Blokování reklamy se stěhuje na mobilní telefony. Zatímco víc než 140 milionů lidí po celém světě používá AdBlock Plus ve svém prohlížeči, začíná se probouzet zájem o blokování reklamy i v mobilech. „Online reklama se vymkla kontrole a znečišťuje internetové prostředí,“ tvrdí Financial Times Roi Carthy z izraelského blokovacího systému Shine.
Podle zdrojů deníku se minimálně jeden z evropských operátorů chystá ještě letos začít blokovat reklamu ve své síti. A cíl je jasný – narušit nadvládu Googlu a zároveň trochu pošťouchnout velké internetové firmy k tomu, aby si uvědomily operátorský pohled na svět.
Google se podobným pokusům brání a nevidí v plánech operátorů smysl. „Lidé už platí za mobilní připojení a díky tomu mohou používat aplikace, video stream nebo jakoukoliv jinou službu, kterou mají rádi. Ty služby jsou ale placené z reklamy,“ tvrdí v textu Financial Times zástupci vyhledávače.
Není to poprvé, kdy se operátoři pustili na cestu experimentů s reklamou. Už před dvěma lety se o blokování reklamy ve své síti pokusil francouzský operátor Free, ale úřady mu to zakázaly. Ve Spojených státech na to šli operátoři obráceně a naopak zkoušeli přidávat na weby svou reklamu navíc. Střet s úřady na ochranu hospodářské soutěže ale dopadl podobně jako ve Francii.
Na Evropskou komisi pravděpodobně narazí i aktuální pokus o blokování reklamy v mobilních sítích. V podstatě je to další pokračování boje za, respektive proti, internetové neutralitě. Operátorům vadí, že se z nich stávají jen správci potrubí, na kterém vydělává někdo jiný bez toho, aby musel investovat do síťové infrastruktury.
Google navíc ještě podráždil operátorskou scénu svým projektem Fi, vlastním virtuálním operátorem, který se zaměřuje hlavně na data.
Útok na mobilní reklamu by ale mohl mít podle FT devastující dopady na celý trh. Marketéři totiž ročně podle agentury eMarketer za mobilní reklamu utratí 69 miliard dolarů a právě reklama na displejích přenosných zařízení pohání motor internetového světa.