Mark Zuckerberg se vrátil z rodičovské pauzy, znovu navlékl šedé tričko a šedou mikinu, a firma mu zatím připravila milé přivítání. Facebook totiž v posledním loňském čtvrtletí zvýšil meziročně tržby o 52 procent na 5,84 miliardy dolarů. Tím překvapil i analytiky, kteří tipovali o miliardu méně.
Čistý zisk také poprvé překonal miliardu, když se počítadlo dolarů zastavilo na hodnotě 1,56 miliardy dolarů. Na konci roku 2014 to přitom bylo 696 milionů.
Za výsledky stojí především tržby z reklamy, které tvoří více než 95 procent příjmu. A Facebook se snažil – nové reklamní formáty, spolupráce s vydavateli a tvůrci obsahu nebo postupné snahy o to, aby peníze začal generovat i obrázkový Instagram. O slovo se hlásí i video. Podle Marka Zuckerberga dnes uživatelé sledují 100 milionů hodin pohyblivých obrázků denně.
Silnou pozici má i mobilní aplikace. Tržby z mobilní reklamy totiž dosáhly 4,5 miliardy dolarů – tedy přibližně osmdesát procent všech reklamních příjmů.
Sociální síť hlásila na konci roku 1,59 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, tedy o čtrnáct procent více než loni. Aplikaci s modrobílým logem z toho používá 1,44 miliardy lidí.
Facebook pokračuje v expanzi a pro letošní rok se chystá svézt na vlně zájmu o virtuální realitu. Proto si už dříve koupil za dvě miliardy projekt Oculus a teď by mohl přijít jeho čas. Zároveň se firma pustila do budování nového datového centra v Evropě.
Irské Clonee tak bude už druhým centrem, které Facebook postaví na evropském území. Poběží na energii především z větrných elektráren. Facebook chce totiž do konce roku 2018 živit polovinu své infrastruktury právě obnovitelnými zdroji.
Na Facebook čeká další výzva v podobě WhatsAppu. Aplikaci koupil za rekordních šestnáct miliard dolarů, ale spoluzakladatel aplikace Jan Koum tvrdí, že v jeho síti nemá být reklama. Jak zpeněžit další síť s víc něž miliardou uživatelů budou muset ve firmě tedy vymyslet.
Koum jí k tomu moc nepomáhá a zrušil na začátku roku roční jednodolarový poplatek s tím, že nefungoval. "Počínaje letošním rokem začneme testovat nástroje, které umožní uživatelům WhatsAppu komunikovat s firmami a organizacemi – pokud ovšem budou mít o komunikaci zájem. Může to znamenat komunikaci s bankou o tom, zda nedávná transakce nebyla podvodná, nebo s leteckou společností o zpoždění letu. Dnes tyto zprávy dostáváme jinými kanály – přes textové zprávy nebo telefonáty. Chceme otestovat nové nástroje, které by usnadnily jejich předávání přes WhatsApp, aniž by uživatele otravovaly reklamy a spam,“ říká.