Deset článků vám dáme zdarma, pokud jich chcete víc, pravděpodobně vám naše noviny přinášejí nějakou hodnotu, tak byste si je měli předplatit. Jednoduchá myšlenka tzv. měřeného (metered) paywallu v roce 2007 znamenala pro britský deník The Financial Times (FT) zásadní krok k digitálnímu úspěchu.
Podobný přístup začaly na svých online vydáních brzy přejímat i další média – včetně českých Hospodářských novin, které svůj měřený paywall zavedly v loňském roce.
Financial Times ale po osmi letech svůj přístup mění. Čtenář stále dostane za bezplatnou registraci přístup k několika článkům měsíčně zdarma, většina dalších možností ale už je placená.
Vypěstovat návyk
Nejlevnější variantou je nově zkušební Online Trial – za 1 euro dostane čtenář přístup ke kompletnímu obsahu FT.com na čtyři týdny. Standardní online předplatné FT jej pak vyjde na 5,89 eur týdně, prémiová verze s dodatečnými službami pak na 8,65 eur za týden.
Proč ta změna? Je to jednoduché: když už se jednou lidé uvolí zaplatit nízkou částku, je pravděpodobnější, že po vypršení zkušební doby přejdou na plné předplatné.
„Předpokládáme, že si během zkušební doby vypěstují návyk, a poté se stanou předplatiteli,“ potvrdil britskému Guardianu CEO deníku John Ridding. FT na základě svých průzkumů čekají skok konverzí z 11 % na 29 %.
Roli zde hrají i zdánlivé maličkosti, jako je způsob platby. FT používají tzv. automatické obnovování předplatného – platby se tak čtenářům z účtu strhávají automaticky (samozřejmě po jejich prvotním souhlasu), čímž se dá zásadně omezit počet lidí, kteří je po uplynutí trialu zruší.
FT také chytře pracují s různými zlevněnými nabídkami předplatného – cílem je nabrat co nejvíce předplatitelů a doufat, že už neodejdou. Podobně samozřejmě postupuje i konkurence – viz Americké deníky se předhánějí, kdo bude mít levnější digitální předplatné.
Některé způsoby, jak se k článkům FT dostat zdarma, ale i po změně zůstávají otevřené – bezplatně se na články dostanete například z výsledků vyhledávání.
FT na prodej?
FT jsou v digitálním světě jedním z nejúspěšnějších deníků. Počet digitálních předplatitelů jim v loňském roce stoupl o 21 % na 504 tisíc a tvoří 70 % z celkového počtu abonentů (těch je 720 tisíc).
„Silný růst digitálního nákladu vyrovnává pokračující strukturální pokles v tištěném obsahu a reklamě,“ tvrdí vydavatel, britská firma Pearson, ve finančních výsledcích za loňský rok.
Budoucnost FT přesto není jistá – podle agentury Bloomberg 90 % příjmů společnosti Pearson pochází z jiných než vydavatelských aktivit, což nahrává spekulacím, že jsou noviny na prodej.